Nederlander gelooft korting niet, maar koopt toch
- Food-en-retail
- 22 nov 2019 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 22 nov 2019 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Bijna 70 procent van de Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday nep zijn, toch is één op de vijf van plan sowieso iets aan te schaffen op deze dag. Precies over een week -op 29 november 2019- is het zover.
Dit blijkt uit onderzoek van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners (n= 1.000 Nederlanders). De populariteit van Black Friday wint snel aan terrein in koopjes-minnend Nederland, zo’n 95% is bekend met het fenomeen. Toch weet slechts 25% van de Nederlanders wanneer Black Friday precies plaatsvindt, namelijk op de laatste vrijdag van november.
Vooral oog voor eigen wensenlijstje, Sint lijkt op zijn retour
De aankopen tijdens Black Friday worden vooral met het oog op het eigen wensenlijstje gedaan. Twee op de drie Nederlanders geeft aan vooral zichzelf te verwennen op deze dag (67%). Met het oog op de feestmaand die eraan komt worden er op Black Friday met name inkopen gedaan voor kerst (42%), de Sint lijkt op zijn retour (24%). Ook is er een duidelijke verdeling te zien in de koopjes die mannen en vrouwen jagen. Zo gaan mannen met name voor elektronica (44%) tijdens Black Friday en kopen vrouwen vooral modeartikelen (49%). Ook opvallend is het feit dat mannen eerder bereid zijn de portemonnee flink te trekken. Zo geeft bijna 45% van hen aan meer dan €100 euro uit te geven, ten opzichte van ruim 24% van de vrouwen.
Nederlanders pas tevreden vanaf veertig procent korting
De kortingen vliegen je om de oren op de laatste vrijdag van november, maar de Nederlander neemt niet zomaar genoegen met elke aanbieding. Zo geeft bijna 60% van de Nederlanders aan een aankoop pas een goede deal te vinden als de korting 40% of hoger is. En dat Black Friday voor sommige Nederlanders serious business is blijkt wel uit het feit dat 1 op de 4 bereid is om ‘s nachts de wekker te zetten voor de beste koop. Hoewel jongeren (18 - 24 jaar) Black Friday het vaakst als ‘hysterisch’ beschouwen staan zij er wel het meest positief tegenover (64%). Hiermee lijkt er een trend te ontstaan, want hoe ouder de Nederlander, hoe negatiever deze denkt over Black Friday.
Nederlander verslaafd aan korting
'Dat Nederlanders verslaafd zijn aan korting mag geen geheim zijn', zegt Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners,'Fabrikanten en retailers springen hier goed op in door dagen als Black Friday en Singles Day steeds groter neer te zetten. De verslaafde consument zal in de komende jaren zijn koopgedrag steeds meer gaan aanpassen, en wachten met de aanschaf van luxe producten tot de bekende ‘promo-piekmomenten’. Het is nu aan retailers en fabrikanten om winstgevend te blijven onder al deze promotiedruk, zonder er een "Fake Friday" van te maken.'
(PvWK)
Over het onderzoek
'Het Black Friday onderzoek is in november 2019 door Simon-Kucher & Partners uitgevoerd onder een groep van 1.000 Nederlandse respondenten. Het onderzoeksrapport is verkrijgbaar op aanvraag.'
Over Simon-Kucher & Partners, strategy & marketing consultants
'Simon-Kucher & Partners is een wereldwijd consultancykantoor gespecialiseerd in TopLine Power® met focus op strategie, marketing, pricing en sales. We helpen onze klanten groei te realiseren en hun winst targets te bereiken door praktische, evidence-based strategieën, toe te passen. Simon-Kucher & Partners wordt gezien als wereldwijd leidend in advies op het gebied van pricing. Het bedrijf heeft 1.400 werknemers in 39 kantoren wereldwijd. Meer info klik hier.'
(bron: S-K&P, foto boven: Allie Smith / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- hype
- nderzoek
- trend
- strategie
- marketingadviesbureau
- Simon-Kucher & Partners
- prijs
- retail
- populariteit
- terrein
- koopjes-minnend
- Nederland
- Black Friday
- winkel
- discount
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers