Jumbo lanceert Foodcoach app voor breed publiek
- Food-en-retail
- 2 jul 2020 @ 08:36
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 2 jul 2020 @ 08:36
- Peter van Woensel Kooy
De Jumbo de Foodcoach app hielp de afgelopen jaren al om de profs van Team Jumbo-Visma de juiste dingen te laten eten – met lekkere recepten die je gewoon kunt kopen in de supermarkt. Nu gaat hij geleidelijk open voor iedereen, zodat Nederlandse sporters op een makkelijke, leuke manier met gezond eten bezig kunnen zijn.
Jumbo ontwikkelde de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met de A-selectie van voetbalclub PSV, de performance staf en sporters van Team Jumbo-Visma en vooraanstaande bewegings-, voedings- en gedragswetenschappers de Jumbo Foodcoach app. Die app, die al heeft bewezen de prestaties van profsporters te verbeteren, wordt nu geïntroduceerd onder fanatieke amateurs. Het komende jaar wordt de Foodcoach steeds breder uitgerold richting het grote publiek.
Colette Cloosterman-van Eerd, cco bij Jumbo, vertelt MarketingTribune: 'Met Jumbo Foodcoach maken we de verbinding tussen goede gepersonaliseerde voeding én beter presteren. Met dat geloof zijn we enkele jaren geleden gestart. In eerste instantie voor de topsporters van Team Jumbo-Visma. Dat leverde een fantastisch resultaat op waar we erg trots op zijn. Alles dat we geleerd hebben, nemen we nu mee in het beschikbaar stellen van de app voor de fanatieke wielrenner en straks ook voor de rest van onze klanten. Zo willen we steeds meer mensen helpen met het kiezen voor een gezondere levensstijl. Deze app laat zien dat het maken van gezonde keuzes niet ingewikkeld hoeft te zijn.'
Lancering start met campagne voor fanatieke wielrenners
Hoe rol je de Foodcoach app geleidelijk uit, eerst voor alle fanatieke wielrenners en daarna voor heel Nederland? Die vraag stelde Jumbo aan haar reclamebureau Alfred. Het bureau ontwikkelde een launch plan onder het motto 'Maak een sport van lekker eten'. Edward van de Ridder, head of strategy bij Alfred: 'We besloten maximaal gebruik te maken van de renners van Team Jumbo-Visma om de groep cyclofanatics enthousiast te krijgen. Deze groep is prestatiegericht, dus draait de introductiecampagne om het inzicht: “Presteren als… begint met eten als…”. Vanuit dat concept wordt de doelgroep in online video’s, social advertising en display bewust gemaakt dat Tom, Dylan, Wout, Primoz en Robert deze app ook gebruiken om hun prestaties te verbeteren.'
De Foodcoach lanceringsfilm is hier te zien.
Content partnership met Team Jumbo-Visma en Eurosport
In de weken voor de lancering werd de doelgroep geleidelijk warm gemaakt voor de app, in nauwe samenwerking met Team Jumbo-Visma. Hiervoor maakte Alfred een serie vlogs rond wielergek Filemon Wesselink, waarin hij zich tot doel stelt om in 6 weken fit genoeg te zijn voor één van de steilste bergen van Europa, de Angliru. Met hulp van de ploegleider, de trainer, de performance chef en renners als Robert Gesink zien we hoe Filemon de strijd met deze vreselijke berg én de coronakilo’s aan gaat. Deze vlogs worden verspreid via de online kanalen van Team Jumbo-Visma én de social kanalen van renners en andere leden van de ploeg. Als afsluiting wordt er een mini-documentaire gemaakt, die net als de vlogs wordt uitgezonden en gestreamd door Eurosport.
De mini documentaire over Filemons uitdaging vind je hier.
Micro-targeting en contentpartnerships
In samenwerking met mediabureau UM werd een micro-targeted campagneplan gemaakt. De uitdaging was om niet de wielerliefhebbers, maar de actieve wielrenner te bereiken. Dat lukte via o.a. YouTube, Pinterest en Marktplaats. Naast advertising werd ook een samenwerking opgezet met de belangrijkste platforms voor fanatieke renners. Zo kwam er een Foodcoach challenge op Strava, een podcast met ploegleider Merijn Zeeman bij De Rode Lantaarn met een gastoptreden van Filemon en een interview met de Performance Chef van Team Jumbo-Visma op Fiets.nl.
(PvWK)
Credits
Verantwoordelijk bij Jumbo: Tom Verwijst, Noortje Geerts en Robert Jan Koens
Verantwoordelijk bij Team Jumbo-Visma: Jasper Saeijs
Strategie, creatie en productie: Alfred International
Media: UM
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Colette Cloosterman-van Eerd
- voeding
- richting
- bewegings
- amateurs
- Alfred
- app
- grote publiek
- Jumbo Foodcoach
- jaar
- prestatie
- geïntroduceerd
- verbeteren
- Team Jumbo-Visma
- cco
- gedragswetenschapper
- profsporter
- Foodcoach
- fanatiek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers