Groei supermarkten vlakt af - horeca herstelt

  • Food-en-retail
  • 16 sep 2020 @ 07:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar lichtpuntjes zijn er wel. Het horecabezoek in juli en augustus 2020 zit weer op het niveau van voorgaande jaren. De omzetgroei in de supermarkten vlakt wat af, stelt onderzoeksbureau Datlinq vast.

De groei in horecabezoeken wordt door Datlinq beschreven in het Visit report P8, 2020. ‘Door de vakanties in eigen land en goed terrasweer weten veel mensen de horeca weer te vinden (incl. de groep ouder dan 50 jaar). In P8 (t/m 2e week augustus) zijn de bezoeken aan Horeca incl fastservice weer vrijwel op het niveau', stelt Datlinq.


bron: Datlinq

Aantal bezoeken minus 30 procent
Volgens het bureau ligt het aantal bezoeken in het volledig lopend jaar tot en met nu nog meer dan 30% achter. ‘Maar ten opzicht van de ruim -20% in P7 is deze -6% in P8 een goede vooruitgang’, aldus Rien de Koning van Datlinq. De verwachtingen lijken ook beter: ‘Het aanhouden van het goede weer en winterterrassen bieden aanknopingspunten om het aantal bezoeken op peil te houden tegen de oplopende coronacijfers in.'

Omzetgroei
Tegelijkertijd vlakken de groeicijfers van de Nederlandse supermarkten wat af. Het effect van de oplopende bezoekcijfers in de horeca lijkt namelijk gedeeltelijk terug te zien in de weekcijfers van de supermarkten. Uit deze cijfers blijkt dat de omzetgroei de laatste weken iets vertraagt met omzetplussen tussen de 5,2 en 6,4 procent. Lees hier verder.
(PvWK, bonnen: FD, MT, Distrifood en Linkedin, foto: Lukas / Pexels)







Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken