Groei supermarkten vlakt af - horeca herstelt
- Food-en-retail
- 16 sep 2020 @ 07:56
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 16 sep 2020 @ 07:56
- Peter van Woensel Kooy
Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar lichtpuntjes zijn er wel. Het horecabezoek in juli en augustus 2020 zit weer op het niveau van voorgaande jaren. De omzetgroei in de supermarkten vlakt wat af, stelt onderzoeksbureau Datlinq vast.
De groei in horecabezoeken wordt door Datlinq beschreven in het Visit report P8, 2020. ‘Door de vakanties in eigen land en goed terrasweer weten veel mensen de horeca weer te vinden (incl. de groep ouder dan 50 jaar). In P8 (t/m 2e week augustus) zijn de bezoeken aan Horeca incl fastservice weer vrijwel op het niveau', stelt Datlinq.
bron: Datlinq
Aantal bezoeken minus 30 procent
Volgens het bureau ligt het aantal bezoeken in het volledig lopend jaar tot en met nu nog meer dan 30% achter. ‘Maar ten opzicht van de ruim -20% in P7 is deze -6% in P8 een goede vooruitgang’, aldus Rien de Koning van Datlinq. De verwachtingen lijken ook beter: ‘Het aanhouden van het goede weer en winterterrassen bieden aanknopingspunten om het aantal bezoeken op peil te houden tegen de oplopende coronacijfers in.'
Omzetgroei
Tegelijkertijd vlakken de groeicijfers van de Nederlandse supermarkten wat af. Het effect van de oplopende bezoekcijfers in de horeca lijkt namelijk gedeeltelijk terug te zien in de weekcijfers van de supermarkten. Uit deze cijfers blijkt dat de omzetgroei de laatste weken iets vertraagt met omzetplussen tussen de 5,2 en 6,4 procent. Lees hier verder.
(PvWK, bonnen: FD, MT, Distrifood en Linkedin, foto: Lukas / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- supermarkten
- bezoeken
- big data
- groeicijfers
- Datlinq
- KHN
- lockdown
- op peil
- corona
- herstel
- beter
- grafiek
- vlakken
- Rien de Koning
- supermarkt
- Nederland
- oplopend
- retail
- horeca
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers