Retailformule Ochama wil nieuwe standaard neerzetten

Retailformule Ochama wil nieuwe standaard neerzetten
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2022 @ 16:48
  • 16793 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Na maanden van voorbereiding en speculaties werd vandaag de nieuwe retailformule van JD.com in Nederland gelanceerd: Ochama (een combinatie van Omnichannel en Amazing). Met een compleet aanbod en de combinatie van pick-up points en een app wil het bedrijf een nieuwe standaard neerzetten in Nederland.

Die standaard is gestoeld op drie pijlers: inspiratie, service en gemak, zo werd duidelijk uit een perspresentatie, gehouden door coo Mark den Butter en cmo Kayee Tjahjadi-Lam. De pick-up points zijn daarin de rode draad. De eerste twee – in Leiden en Rotterdam – zijn sinds deze week geopend. De komende weken komen daar nog twee bij, te weten in Diemen en Utrecht. In die pick-up points kunnen klanten terecht om inspiratie op te doen in een showroom, informatie in te winnen bij een servicebalie, maar belangrijker nog bestellingen afhalen in een pick-up point dat bijna volledig gebruikmaakt van robots.

Dat in combinatie met een app, compleet assortiment en scherpe prijs moet ervoor zorgen dat Ochama zich kan meten met de grotere online spelers in Nederland. Den Butter: ‘Wij zijn de eerste winkel in Nederland waar je food en non food producten kunt bestellen en kunt kiezen om deze af te halen of te laten bezorgen. We beginnen met een totaalaanbod van 7.000 producten: 50 procent food, 50 procent non food. We zijn member only, en leden krijgen verschillende voordelen zoals 10 procent korting op bestellingen. We hebben grote ambities en gebruiken het komende jaar om de mensen kennis te laten maken met ons concept.’

Belangrijk onderdeel van dat concept zijn de robots. Ochama is een bijna volledig geautomatiseerd bedrijf. Dat geldt voor het dc in Berkel en Rodenrijs, maar zeker ook de pick-up points. Robots picken de orders, klanten scannen bij binnenkomst een QR-code en kunnen de bestelling binnen enkele minuten weer meenemen. Bijzonder daarbij is dat het gehele pickproces ook te volgen is voor consumenten, zij zien in de pick-up point precies welke weg hun pakket aflegt. Per filiaal zijn er zo’n 14 tot 20 medewerkers werkzaam, voornamelijk om klanten te informeren. Het gevolg van die automatisering is dat Ochama naar eigen zeggen scherper prijzen kan aanbieden. Het is duidelijk: Ochama gelooft heilig in pick-up points. Maar geldt dat ook voor de consument? De trend is immers toch dat klanten thuis willen laten bezorgen. Den Butter denkt toch van wel: ‘Wij bieden het beste van twee werelden, in combinatie met inspiratie, service en gemak. Wij hoeven ook niet de trend te volgen. Wij willen zelf de trend zijn en juist weer het fysieke contact hebben.’

Ochama is onderdeel van JD.com, een leverancier van technologie en diensten voor logistieke ketens. Het bedrijf staat bekend om zijn expertise op het gebied van retail en logistiek. Het is de eerste keer dat JD.com in Europa fysieke winkels opent. Den Butter: ‘Met onze uitgebreide ervaring, van meer dan 18 jaar, in retail en logistieke technologieën zijn we in staat een one-stop-shop in markt te zetten.’

Lees ook: Ochama Leiden blijkt robot-afhaalcentrum

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken