Nepluvi-voorzitter: 'Stop tariefvrije export van pluimveevlees uit Oekraïne'

- Food-en-retail
 - 9 nov 2023 @ 08:29
 - Link
 - 
  
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPolitiek
 
- 9 nov 2023 @ 08:29
 - Peter van Woensel Kooy
 
Gert-Jan Oplaat, voorzitter van Nepluvi (Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie), pleit voor het stopzetten van de tariefvrije import van Oekraïens kippenvlees dat Europese normen ondermijnt en de markt verstoort.
Marktverstoring door ongebreidelde import
Oplaat trekt namens Nepluvi aan de bel over de enorme toename van goedkoop kippenvlees uit Oekraïne dat niet aan Europese milieu- en dierenwelzijnsnormen voldoet. 'Terwijl we proberen Oekraïne te helpen vanwege de humanitaire crisis veroorzaakt door de Russische inval, wordt onze markt overspoeld door kippenvlees dat niet aan onze standaarden voldoet', zegt Oplaat.
De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Nederlandse politiek willen Oekraïne ondersteunen - en Oplaat heeft begrip voor die goede bedoelingen. 'Deze instellingen hebben echter een aanzienlijke fout gemaakt', meent Oplaat, 'door tariefvrije export vanuit Oekraïne naar de EU toe te staan. Met name één Oekraïense oligarch met een miljardenbedrijf profiteert van deze situatie, en dat gaat ten koste van de gewone Oekraïner. Deze gang van zaken leidt niet alleen tot een verstoorde Europese markt, maar mist ook het oorspronkelijke doel: het ondersteunen van de Oekraïense bevolking.'
Goedkoop kippenvlees
'De Europese markt wordt overspoeld met 220.000 ton goedkoop kippenvlees uit Oekraïne', waarschuwt Oplaat. 'Dat is een kwart van onze totale import van buiten de EU. Als gevolg hiervan zullen her en der ontslagen volgen in slachterijen. Deze ontwikkeling is alarmerend en mag niet onopgemerkt blijven.'
Oplaat heeft de situatie al aangekaart bij verschillende eurocommissarissen, waaronder de Poolse landbouwcommissaris Wojciechowski.
Oekraïnse plofkip onder de maat
De Nederlandse pluimveesector draagt naar eigen zeggen aanzienlijk bij aan de Europese economie. 'Vorig jaar exporteerden we binnen de EU voor meer dan vier miljard euro aan pluimveevlees en nog eens 800 miljoen daarbuiten. De sector biedt werk aan 370.000 mensen en heeft een totale productiewaarde van 38 miljard euro. Het vlees voldoet niet aan onze duurzame standaarden op het gebied van dierenwelzijn en milieu. De invoerregeling druist compleet in tegen wat we hier bereikt hebben met duurzaam pluimveevlees.'
Oplossing
Oplaat roept zowel Europese als Nederlandse beleidsmakers op tot ingrijpen. 'Het is hoog tijd voor een oplossing die zowel recht doet aan de belangen van de Europese als aan de Oekraïense pluimveesector.'
(PvWK, beeld:  Sahand Babali / Unsplash)
Lees ook: Oekraïense mega kippenfokker opent fabriek in Veenendaal
En: 'Inflatie en Oekraïne dwingen Frankrijk terug naar plofkip'
- 
Peter van Woensel Kooy
 - Werkt bij: MarketingTribune
 - Functie: senior redacteur, merk-expert
 - Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
 - Profiel »
 
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
 - De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
 - Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
 - MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
 - Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
 - TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
 
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Laatste Nieuws
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
 - Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
 - Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
 - Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
 - CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
 - Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 




