Het Boerengilde - wie volgt?
- Food-en-retail
- 24 feb 2014 @ 11:15
- Link
-
Jan Peter van Doorn
founding partner
The Food Agency - FoodCreatie
- 24 feb 2014 @ 11:15
- Jan Peter van Doorn
Vier Friese melkveehouders hebben op 14 februari het eerste Boerengilde van Nederland opgericht. Het gilde richt zich tegen de schaalvergroting in de sector en presenteert zich als een moderne organisatie die de ‘vertrouwde boerenwaarden en werkwijzen’ weet te koppelen aan nieuwe economische verdienmodellen.
Goed, het oprichten is één, het tot een succes maken is een andere zaak. Te vaak hebben we dit soort initiatieven door het ijs zien zakken. Belangrijkste reden daarvoor: het volume was toch te klein en de verleiding om toch maar weer in de bulkmarkt te stappen te groot. Gaat dat het Boerengilde ook overkomen? Voorlopig niet, want het initiatief wordt gesteund door de provincie Friesland. Met hoeveel geld staat daar niet bij.
Gaat het ze lukken? Het verzinnen van een merknaam, een logo en een verpakking is de makkelijkste stap. Leuk voor op een podium, maar nietig in het spel dat volgt. Want daar gelden ingewikkelder regels. De distributie en verkoop van de producten bijvoorbeeld. Is er al een retailer die zich heeft uitgesproken? Wat te denken van het creëren van zichtbaarheid? Ben je totaal afhankelijk van mond-tot-mondreclame en social media of kan je ten opzichte van FrieslandCampina en Arla/Melkunie een grotere vuist maken? En dan hebben we het nog niet eens over innovatie en productontwikkeling. Wie het nieuwe pand van FC in Wageningen al gezien heeft, snapt dat er op dit terrein wel wat staat te gebeuren. Maar bovenal, is er een lange adem? Merken bouw je niet in een paar maanden. Trek er maar gerust een jaar of vijf voor uit. Hoelang blijft de provincie het ondersteunen? Wanneer kunnen de verdienmodellen in het zwart geschreven worden?
Begrijp me goed. Ik ben gek op dit soort initiatieven. Al was het alleen maar om big food wakker te schudden. De kansen liggen er. Maar het gaat verder dan een merknaam en een mooi logo. Het gaat om professionaliteit over de hele breedte. Food for Food wenst het Boerengilde alle succes toe.
Jan Peter van Doorn
marketingstrateeg Food voor Food
-
Jan Peter van Doorn
- Werkt bij: The Food Agency
- Functie: founding partner
- Website:http://www.thefoodagency.nl
- Profiel »
- positionering
- Slowfood
- Boerengilde
- veeteelt
- gilde
- marketingstrateeg
- Friesland Campina
- melk
- Food voor Food
- zuivel
- boeren
- Jan Peter van Doorn
- club
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Magnum breidt uit met utopia-smaken
- Kookboek Porsche viert Nederlands streekgenot
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
- Speculaars: Texaanse koekjes met een... 20-05-2025
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management