Is marketing overbodig geworden?
- Food-en-retail
- 18 apr 2014 @ 00:01
- Link
-
Jan Peter van Doorn
founding partner
The Food Agency - MarketingFood
- 18 apr 2014 @ 00:01
- Jan Peter van Doorn
De Hema wil niks meer van marketing weten, meldt de vakpers, en de woorden 'marketing' en 'branding' waren bij ons aller Steve Jobs zelfs verboden (foto, quote zie www.entrepreneur.com/article/232343). Dat zegt toch wel iets, zou je zeggen. Zou er wat aan de hand zijn? Wel degelijk. Marketing is een functie geworden. Misschien wel te vergelijken met de leden van de Tweede Kamer. Lekker in Den Haag zitten, je dingetje doen, maar eigenlijk niet meer verbonden zijn met de maatschappij waarvoor je zou moeten werken.
Dat gevoel heb ik bij marketing ook een beetje gekregen. Lekker je leuke eigen dingetje doen. Met je reclamebureau gezellig naar een opname in Zuid-Afrika. Urenlang ouwehoeren over een nieuw logo. Een nieuwe variatie bedenken of een actie met de Efteling. Of een eigen tijdschrift dan wel weblog. Naar feestjes met de incrowd. Losgezongen van markt of consument. En wachtend op de ‘wat heb je dat mooi gedaan’-reactie, in plaats van op ‘wat heb je dat goed gedaan’.
Je ziet het in onze eigen branche met de retail gebeuren. Het gaat niet meer om effectief, het gaat om mooi. Mooie reclame, liefst met bekende Nederlanders, want dat is leuk. Het gaat om het design van de mooiste winkel of mooiste verpakking. Het is prachtig allemaal, het is smooth, maar ik vraag me zo langzamerhand werkelijk af of de consument nog een antwoord kan vinden op ‘what’s in it for me?’ Als je kijkt naar Lidl, Aldi of Dirk dan lijkt het er op alsof ze het daar beter begrijpen. Meer van de straat zijn, om het zo maar te zeggen.
Begrijp me goed, ik pleit niet voor de (nieuwe) lelijkheid. Ik hou van mooie dingen, maar het moet niet doorschieten. En dat doet het wel. Marketing is meer en meer zijn eigen ding aan het doen en staat steeds vaker los van de kern. De kern van het bestaansrecht, de essentie van de positionering, de duidelijkheid in wat je voor de consument betekent. Het is vorm zonder veel inhoud. En op de vorm kan je best consumenten aantrekken, maar of je ze er mee behoudt is ernstig de vraag. Consumenten gaan uiteindelijk toch voor inhoud, dáár kunnen ze zich mee verbinden. Die willen voelen dat je er voor hen bent. Dat je staat voor je zaak. En dat je geobsedeerd bent om ze blij te maken met producten die hun leven aangenamer maken. Ze willen dat je met hén bezig bent en niet met de concurrent.
Maar misschien heeft dat allemaal wel niets met marketing te maken. En als dat zo is, sluit ik me erbij aan: 'Laat marketing maar zitten.'
Jan Peter van Doorn
Note: Het boekje ‘D’r op en d’r over’ dat op dit onderwerp ingaat, is hier nog steeds gratis te downloaden.
-
Jan Peter van Doorn
- Werkt bij: The Food Agency
- Functie: founding partner
- Website:http://www.thefoodagency.nl
- Profiel »
- job
- studie
- marketing
- Aldi
- Steve Jobs
- Lidl
- Jan Peter van Doorn
- functie-omschrijving
- food for food
- 4 P's
- retail
- definitie
- Dirk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Magnum breidt uit met utopia-smaken
- Kookboek Porsche viert Nederlands streekgenot
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
- Speculaars: Texaanse koekjes met een... 20-05-2025
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management