Click & collect: de redder van winkelgebieden?

Click & collect: de redder van winkelgebieden?
  • Food-en-retail
  • 2 apr 2014 @ 00:01
  • 23313 x gelezen
  • Link
  • Femke Cuijpers
    Femke Cuijpers

    eigenaar
    Creatieve Kwesties
  • WebWinkelen

Cijfers van Thuiswinkel en ABN AMRO laten zien dat verkoop via online kanalen nog steeds groeit. Tijdens zijn lezing op het Retail Event in Houten legt Frank Quix uit dat die groei vooral te danken is aan fysieke retailers die ook online hun producten gaan aanbieden. Cross channel dus. Voor een winkelcentrum in Almere – volgens de retailspecialist het saaiste winkelcentrum dat er is – werkt hij samen met een projectteam aan een concept dat hierop inspeelt: een click & collect straat. Betekent dit dat we click & collect als redder van fysieke winkelgebieden kunnen zien?

Na je vakantie een volle koelkast? Bestel online en haal je aankopen bij aankomst op het vliegveld op. Dat kan op Melbourne Airport, zoals op de foto hierboven te zien is.


Click & collect is sterk in opkomst. Logisch, want hoewel de pakketbezorgdiensten claimen dat 96% van de pakjes in één keer goed wordt bezorgd, is de beleving heel anders. Goed bezorgd betekent namelijk dat het pakket ook bij de buren of op een ander punt achtergelaten kan zijn. Voor degenen die elke dag naar hun werk gaan, is dat één van de grootste frustratiepunten van online kopen: waar laat je het afleveren? En voor de vaak freelancende thuiswerkers die de shopverslaving van hun buren moeten opvangen overigens ook. Op het werk laten bezorgen kan, maar toch zijn er weinig online shoppers die dat doen.

‘Always get what you want’
In november 2013 is Hunkemöller’s click & collect gestart onder het mom ‘Always get what you want’. De service werkte beter dan Hunkemöller had durven dromen: in januari werd al 35 procent van alle online bestellingen in de winkel opgehaald. De voordelen: de klant kan vanaf de bank gemakkelijk het aanbod bekijken, je hebt de zekerheid dat het product er in jouw maat en kleur is en je kunt het terplekke even snel passen en meteen teruggeven als het niet is wat je in gedachten had.

De click & collect straat in Almere speelt ook in op deze consumentenbehoefte. Een kleine click & collect shop en een interactie-showroom laten offline en online in elkaar overlopen. De shop zal waarschijnlijk bemand gaan worden tot een uur of tien. Ideaal voor de werkende consument. Als klant vind je er kleinere showrooms waar producten worden getoond (en uiteraard meteen online besteld kunen worden), een servicebalie voor betalingen (voor degenen die online betalingen niet vertrouwen), een paskamer (past het niet, dan stuur je het meteen retour en bestel je een andere maat) en indoor WiFi. Red je het niet binnen de openingstijden van de click & collect shop, dan kun je terecht bij de kluisjes waar je 24/7 je bestellingen kunt ophalen.

Wat er mist: binding
De voordelen voor de consument zijn duidelijk: het gemak van zo makkelijk en snel mogelijk. Je kunt zelfs recht voor de deur een kwartier gratis parkeren. Ook zijn er veel pluspunten voor de online aanbieders die op deze manier extra service kunnen bieden tegen gedeelde kosten (een medewerker voor een kleine tien webwinkels en bovendien vervalt een deel van de verzendkosten). Wat ik alleen erg jammer vind, is dat één partij er volgens mij vrij weinig mee opschiet, namelijk de gevestigde orde in het winkelcentrum. Natuurlijk, meer bedrijvigheid is altijd goed, maar degenen die hun pakketje komen ophalen worden in dit concept op geen enkele manier uitgedaagd om het winkelcentrum verder te bezoeken. Sterker nog, binnen vijftien minuten moet je auto weer weg zijn, anders heb je een prent te pakken. Dat is anders dan bij het concept van Hunkemöller waarbij de klant zijn bestelling in de winkel ophaalt en onderworpen wordt aan alle verleidingen van Hunkemöller (mooie presentaties, advies op maat, filmpjes van prachtige modellen, geur et cetera). Past de bestelde bh niet, dan staat de verkoper bovendien met advies klaar voor een goed alternatief.

Nieuwe doelgroepen aanboren
In gebieden die een boost konden gebruiken trok ik als gebiedsmarketeer ook nieuwe initiatieven, events of extra service aan. Daarmee lok je vaak een nieuwe doelgroep naar het winkelgebied. Maar successen voor de langere termijn kwamen tot stand doordat zo’n nieuwe toevoeging een verbinding maakte met de bestaande ondernemers. Met het geplande click & collect in Almere is het volgens mij niet moeilijk om zo’n verbindingsslag te slaan. Een heel simpele gedachte: elke keer als je de click & collect straat betreedt, krijg je via je mobiele telefoon (of een ouderwetse spaarkaart) punten waarmee je korting krijgt bij een van de winkeliers in het winkelcentrum, een gratis kop koffie bij de horeca of een bosje tulpen bij de bloemist. Ook zou je de winkeliers uit het centrum kunnen uitnodigen om producten die aansluiten op het aanbod van de online retailer te presenteren in de showroom.

Kortom, click & collect in het winkelcentrum van Almere is volgens mij een mooie service voor de consument, maar het maakt het saaiste winkelcentrum nog steeds niet tot een place to be. Als het projectteam van Frank Quix de vertaalslag kan maken naar de huidige ondernemer en tegelijkertijd wat meer beleving in het centrum kan uitlokken, valt er veel meer uit te halen. Niet alleen voor de consument, ook voor de omgeving.

Femke Cuijpers
Creatieve Kwesties 


Even shoppen bij H&M
 

Femke Cuijpers

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken