Hoogste tijd voor wat nieuws
- Food-en-retail
- 3 nov 2014 @ 09:49
- Link
-
Jan Peter van Doorn
founding partner
The Food Agency - FoodMarketing
- 3 nov 2014 @ 09:49
- Jan Peter van Doorn
Laten we wel wezen. Wat heb je nog aan al die (grote) merken? Het enige wat ze doen is proberen in elke uithoek van de wereld het standaard product te verkopen en hun positie in stand te houden door de concurrent over te nemen. Dit geldt niet alleen voor food, maar is ook in veel andere markten zichtbaar. In elk marktsegment heb je nog maar een of twee merken, aangevuld met een retailmerk en dat is het. En die merken staan al jaren stil.
Piepkleine innovaties, ander smaakje, verpakkinkje, etiketje of formaatje moet er het leven in houden, geruggesteund door reclame in elk medium en op elke hoek van de straat. Zodat we niet vergeten dat ze bestaan. Meer hebben ze vaak niet te bieden.
Het is lange tijd goed gegaan. Het maakte ons, de consument, namelijk ook niet veel uit. We leefden in welvaart, hoefden niet op een centje meer te letten en vonden al die reclame eigenlijk best leuk. Laat staan dat we serieus hoefden na te denken of we onze boodschappen bij Lidl of Aldi gaan doen. Action en Primark bestonden nog niet.
Grote merken lijken aan het eind van hun Latijn. In het hoofdartikel legt Edwin McDonalds onder de loep. Het lijkt of zij, en met hen vele anderen ‘iets’ gemist hebben, iets niet gezien. Zo druk bezig met het uitrollen van het concern over de wereld, met mergers and acquisitions en kostenbesparingen, dat ze gemist hebben dat grote groepen consumenten een andere afslag hebben genomen. De afslag naar minder loze beloftes, meer kwaliteit of veel goedkopere alternatieven, naar gezondere producten, naar de aanwezigheid van een maker, naar ook het scheiden van je plastic afval, naar duurzamer (lokaal en fairtrade). Die afslag gaat niet zonder slag of stoot. Het aanbod en de verkrijgbaarheid is nog lang niet uitontwikkeld. Het is allemaal nog wat ongemakkelijk. Maar dat is een kwestie van tijd. En het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat in food ook ruimte is voor de Googles, Spotify’s, Airbnb’s en Ubers. Allemaal producten die het niet hoeven te hebben van grote reclamecampagnes, maar het hebben van goede onderscheidende producten en enthousiaste gebruikers die het doorvertellen
Met Axe ben je onweerstaanbaar, met l’Oreal ben je het waard, met Douwe Egberts wordt het gezellig en met Nike verleg je je grenzen. Ik denk dat we genoeg hebben van deze flauwekul. Ik denk dat de grootste verschuiving plaatsvindt van merken die ons vertellen dat wij het ‘waard’ zijn, naar producten die het zelf waard zijn. Die vernieuwend, transparant, persoonlijk en van de hoogste kwaliteit zijn.
Steeds vaker zijn 'concepten' niet meer dan een vormpje, zonder werkelijke inhoud. Ze rusten op emotie, lifestyle en reclamedruk. En Unilever heeft steeds meer moeite ze in de lucht te houden. De retail slaat er met al hun eigen merken al vele jaren diepe deuken in en ook de consument laat het langzaam afweten. De betrouwbaarheid van een merk neemt al jaren zienderogen af. De toekomst is aan producten met onderscheidende inhoud, kwaliteit en vakmanschap. Niet omdat jij het waard bent, maar omdat die producten het waard zijn.
Jan Peter van Doorn
-
Jan Peter van Doorn
- Werkt bij: The Food Agency
- Functie: founding partner
- Website:http://www.thefoodagency.nl
- Profiel »
- Action
- blog
- Food for Food
- innovatie
- Lidl
- Spotify
- Jan Peter van Doorn
- Primark
- gezond
- Uber
- Axe
- merken
- strategie
- L'Oreal
- Aldi
- eten
- Airbnb
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Magnum breidt uit met utopia-smaken
- Kookboek Porsche viert Nederlands streekgenot
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
- Speculaars: Texaanse koekjes met een... 20-05-2025
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management