Waarom uw tiener winkelen voor iedereen aangenamer maakt
- Food-en-retail
- 29 jun 2015 @ 00:01
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 29 jun 2015 @ 00:01
- Gastblogger
ROPO is geen sms-taal, maar een nieuw acroniem (Research Online, Purchase Offline) dat verwijst naar de aardverschuiving in winkelgedrag van de mobieltjesgeneratie. Door dit groeiende verschijnsel rusten winkeliers de winkelstraten uit met technologie die rekening houdt met nieuwe winkelgewoonten: generatie Y transformeert de winkelstraat.
U en ik zijn waarschijnlijk gewend een product eerst in verschillende winkels te bekijken, om het vervolgens voordeliger op bijvoorbeeld Bol.com te kopen. Uw tienerdochter, daarentegen, heeft de nieuwe looks van bloggers of beroemdheden op Instagram gezien en geschikte kledingstukken op de site van haar favoriete merk bekeken. Vervolgens koopt ze deze in de dichtstbijzijnde winkel, wanneer ze op stap gaat met vriendinnen. Als ze de winkel binnengaat, kijkt ze op haar telefoon of ze een bericht met een mogelijke route door de winkel heeft ontvangen. Zo loopt ze precies langs die kledingstukken die ze zoekt en ontvangt ze op haar mobiel suggesties voor andere kledingstukken die bij haar persoonlijke stijl passen. Hierna krijgt ze een exclusieve aanbieding voor een van haar favoriete artikelen. Ze is een tevreden klant.
Haar gewoonten en die van haar generatie zorgen voor een verandering in de wijze waarop merken contact maken met de consument. Hierdoor wordt winkelen voor iedereen gemakkelijker en interessanter. De technologie die deze beleving moet realiseren, wordt al gebruikt door bedrijven die niet alleen de generatie Y willen bereiken, maar die met alle klanten een band willen creëren.
Voor veel mensen spelen mobiele apparaten al een centrale rol bij de winkelbeleving (88% heeft tegenwoordig een smartphone en maar weinigen gaan zonder mobieltje de deur uit). Onze favoriete winkels beseffen dat de kloof tussen de mobiele winkel en de fysieke winkelbeleving moet worden overbrugd. Hierbij wordt voornamelijk de locatie van winkelbezoekers gebruikt. Dat is mogelijk doordat 64% zijn mobieltje in de winkel gebruikt. Grote merken investeren flink om deze technologie in de algemene aanpak te integreren en sommige doen dat door middel van 'beacon'-technologie.
McDonald's ging als een van de eersten beacon-technologie gebruiken. Tijdens een proefperiode van vier weken rond Kerst lokten 26 deelnemende restaurants hongerige klanten naar binnen door persoonlijke acties en kortingsbonnen rechtstreeks naar mobiele apparaten van winkelend publiek te verzenden. Het Britse House of Fraser heeft zelfs geëxperimenteerd met beacons in paspoppen, die informatie verstrekten over de kleding op de paspoppen. Er zijn meer onzichtbare krachten die uw winkelbezoek beïnvloeden...
U hebt vast wel eens gezien dat uw tiener de telefoon gebruikte om een liedje te herkennen, of misschien hebt u zelf ooit Shazam gebruikt om een nummer in een café of winkel te herkennen. De Shazam-app van Britse makelij is een groot succes en ruim 100 miljoen mensen gebruiken deze app. Winkels als Office Depot in de VS gebruiken de app nu om aangepaste berichten en aanbiedingen naar klanten te verzenden via een 'audiowatermerk' in de muziek die in de winkel wordt afgespeeld. Dus zorgen ze er vast en zeker voor dat ze een afspeellijst hebben die de aandacht trekt.
Als u een glimp wilt opvangen van de revolutie die technologie op het gebied van winkelen -en veel andere aspecten van ons leven- zal veroorzaken, moet u de steeds veranderende gewoonten van onze, door mobiele apparaten geobsedeerde, tieners in de gaten houden. Merken kunnen, als ze het goed aanpakken, voor een ongekende persoonlijke en zeer aangename winkelbeleving zorgen. Bedank uw tiener dus maar, wanneer ze u weer naar de winkels meesleurt.
Claude Nahon
president International Mood Media
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- McDonald's
- Claude Nahon
- tieners
- trend
- persoonlijk
- tiener
- merken
- president
- winkelen
- winkelbeleving
- millenials
- beacon
- Shazam
- winkels
- generation Y
- gastblog
- mobiele apparaten
- geobsedeerd
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers