Hoe robots de shopping experience nóg leuker gaan maken

Hoe robots de shopping experience nóg leuker gaan maken
  • Food-en-retail
  • 4 apr 2017 @ 11:55
  • 17647 x gelezen
  • Link
  • Wim van der Stelt
    Wim van der Stelt

    Benelux Sales Director Premier Sales
    Mood Media Nederland
  • WinkelenInnovatieMarketing

Mood Media publiceerde recentelijk een onderzoek naar de historie en toekomst van de retail branche, en dan specifiek van de shopper experience. Daarin werd het al duidelijk; de robots komen! Sterker nog, de eerste zogenaamde Virtual Presence Devices rijden al door pionierende winkels en pilots met R2D2-achtige shop hosts vinden her en der al de publiciteit. We zijn nu toch echt in de toekomst beland.

Wanneer ik hier echter over spreek met retailers, bespeur ik een flinke weerstand en zelfs angst voor deze ontwikkeling. Angst dat iedereen zijn of haar baan zal verliezen en dat winkels onmenselijke, kille koophokken worden. Dat is begrijpelijk, maar niet terecht. Laten we eens kijken naar de effecten die robots zullen hebben op de retail branche.

Robots en werkgelegenheid

Laten we beginnen bij het verdwijnen van arbeidsplaatsen. Al in het begin van de vorige eeuw voorspeelde befaamd econoom John Maynard Keynes dat het niet lang meer zou duren voordat mensen nog maar een uur of tien a vijftien per week zouden werken. De industrialisatie en automatisering zouden de wereld zo efficient maken, dat we met z’n allen lekker op onze billen konden gaan zitten.

Het is inmiddels 2017, en veel van ons werken nog altijd een ambitieuze veertig uur of meer. Hoe dat kan? Onze behoeften veranderen net zo hard mee. Mijn baan bestond nog helemaal niet toen Keynes zijn voorspelling deed. Noch waren er retail formule managers, Scrum masters of UX designers. Het is waar dat robotisering een vergelijkbaar grote impact kan hebben op de wereld als de industrialisatie of de opkomst van het internet. Maar we zijn toen niet werkeloos geraakt, en de kans is klein dat we dat nu wel raken. Het type werk dat we doen verandert simpelweg. Een baan kan wel degelijk verdwijnen, maar elders ontstaat altijd weer een nieuwe behoefte.

Ontmenselijking

Stel je nu eens voor dat inderdaad alle banen in de fysieke retail zouden worden overgenomen door robots. Hier vinden we het doembeeld van veel retailers. Een houterige robot met de stem van Robin uit Bassie & Adriaan stapt op je af:

-  Robot: “Goedemorgen mens. Hoe kan ik u van dienst zijn”

Klant: “Ik zoek een spijkerbroek”.
Robot: “U bent een man. Correct?”
Klant: “Ja, dat klopt”.
Robot: “Hier is een broek. Hoe wilt u betalen?”
Klant: “Nou, ik vind deze niet zo mooi. Heeft u ook een donkere kleur? En ik zou graag eerst even willen passen. Maat 32 graag.”
Robot: “Order niet begrepen. Hoe wilt u betalen?”
Klant: “Ik wil niet betalen. Kan ik misschien een medewerker spreken?”
Robot: “Order niet begrepen. Hoe wilt u betalen?”

Je hoeft geen retail expert te zijn om te begrijpen dat deze conversatie nooit plaats zal vinden. De vraag is echter, of we überhaupt in de goede denkrichting zitten als we de robot zien in de vorm van een mens. De zogenaamde humanoid is slechts één type robot in een enorm spectrum van verschijningsvormen.

Misschien moeten we eerder denken aan winkels die van top tot teen robot zijn. Een winkel die zijn eigen voorraad monitort en autonoom bijbestelt op basis van actuele verkoopdata. Een winkel die zichzelf schoon houdt, diefstal monitort, en nieuw binnengekomen voorraad zelf uitpakt, inboekt en aantrekkelijk presenteert op de schappen. De medewerker kan zich dan volledig focussen op gastheerschap en verkopen. Door de medewerkers vrij te spelen van logistieke taken, kun je hen verder laten specialiseren op de sociale aspecten van goed winkelierschap. Robotisering kan de winkel dus juist menselijker maken.

Ga je hierop door fantaseren, dan onthullen zich compleet nieuwe mogelijkheden. Wat als de winkel autonoom op zoek kan naar verbanden tussen publiekssamenstelling, het weer, drukte, seizoen, actuele gebeurtenissen en consumentengedrag? De winkel zou zijn inrichting, productaanbod en communicatie real-time kunnen aanpassen aan de actualiteit om altijd maximaal winkelplezier en maximale conversie te faciliteren! De winkelier wordt een host die zorgt voor sfeer en een persoonlijke touch.

Hoewel de angsten en zorgen dus begrijpelijk zijn, lijkt de realiteit rooskleuriger. En vergeet niet, we zijn er zelf bij natuurlijk. Als een keten toch met 100% geautomatiseerde winkels gaat werken en de consument ervaart het inderdaad als kil en onpersoonlijk, dan zal een tegenbeweging niet lang op zich laten wachten. Net zoals we nu de tegenbeweging van lokaal en ecologisch zien na een periode gericht op veel voor weinig. De oude retailwet dat je de klant altijd een goed gevoel moet geven, zal namelijk niet verdwijnen. Tenzij de klanten ook robots worden natuurlijk…

Wim van der Stelt
sales director Benelux - Mood Media

 

 

 

Wim van der Stelt

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken