Duurzaam verpakken in de e-commerce keten

Duurzaam verpakken in de e-commerce keten
  • Food-en-retail
  • 7 nov 2017 @ 10:45
  • 19038 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • WinkelenPackagingMarketing

Duurzaam verpakken blijft een belangrijk aandachtspunt binnen e-commerce. Zeker nu het aantal online bestellingen blijft toenemen. Verpakken moet en kán efficiënter, gelet op materiaalgebruik, grootte, vorm en hergebruik. Daarnaast spelen verpakkingen een belangrijke rol in de strijd tegen verspilling.

Materiaalgebruik
Traditioneel kiezen de meeste webshops voor kartonnen dozen als verzendmateriaal, maar is karton (nog steeds) de beste optie voor het specifieke product of zijn er tegenwoordig misschien andere verzendverpakkingen op de markt die beter geschikt zijn? En als karton voor jouw product(en) wel de beste optie is, volstaat er dan misschien een dunnere variant? Verpakkingen worden namelijk steeds geavanceerder. Door de receptuur aan te passen kun je met minder materiaal een even sterke of misschien zelfs sterkere verpakking maken. Minder materiaal betekent doorgaans ook minder gewicht, eveneens een voordeel met oog op duurzaam transport.

Het verpakkingsmateriaal zelf wordt ook steeds duurzamer. Verpakkingen worden bijvoorbeeld steeds vaker samengesteld uit gerecycled materiaal en men kiest steeds vaker voor inkt met een lagere milieu-impact. 

Grootte
Koeriers profiteren van de opkomst van e-commerce. Zij zagen vorig jaar hun omzet stijgen met maar liefst 37 procent. Dat is goed nieuws voor de branche, maar dat betekent doorgaans wel meer verkeer op de weg en dus een hogere CO2-uitstoot.  Efficiënt verpakken resulteert in minder vervoersbewegingen. Zo bespaarde Ikea een aantal jaar geleden 50.000 pallets transport door de overstap naar een nieuwe krimpverpakking voor theelichtjes (in plaats van deze los in een plastic zak te verpakken). Steeds meer bedrijven kiezen tegenwoordig voor maatwerk verpakkingen, waardoor er minder lucht verpakt (en vervoerd) wordt. Extra opvulmaterialen worden door maatwerk verpakken bovendien overbodig, waardoor je tevens op materiaal kunt besparen.

Vorm
Ook de vorm van de verpakking speelt een belangrijke rol. Afwijkende vormen laten zich lastiger (naadloos) stapelen, waardoor je automatisch loze ruimte overhoudt. Zo heeft Red Bull berekend dat glazen flessen en PET-flessen respectievelijk 40 en 30 procent meer ruimte nodig hebben dan het Red Bull blikje. Met een slimme vorm kun je de benodigde transportruimte aanzienlijk reduceren.

Hergebruik
Verzendverpakkingen worden steeds vaker geoptimaliseerd voor hergebruik. Naast herbruikbare verzendzakken kun je ook denken aan verzenddozen die een tweede leven krijgen als meubelstuk of draagtas.

Minder verspilling
Gelet op het proces zelf draagt een goede verzendverpakking bij aan minder productschade. Dit geldt zowel voor food als non-food producten. Een goede verzendverpakking voorkomt verspilling en zorgt bovendien voor minder retouren (en dus minder transportbewegingen), doordat producten in goede staat worden afgeleverd. Nog een stap verder worden verpakkingen steeds slimmer. Door middel van technologieën zoals Near Field Communication kunnen retailers en ontvangers het pakket blijven volgen. Hiermee wordt tevens de kans op verkeerde bezorging  gereduceerd.

Waar in de keten zie jij nog meer mogelijkheden om de milieu-impact van verpakkingen te minimaliseren?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken