Onderzoek: De kracht van sport op tv

Onderzoek: De kracht van sport op tv
  • Media
  • 3 mrt 2022 @ 15:28
  • 15188 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • TelevisieSport

Tijdens de sportzomer van 2021 wijdden de Europese tv-kijker een groot deel van zijn kijktijd aan sport. In Nederland bestond 46% van het tv-kijken op publieke zenders uit sportprogramma's, terwijl dit 18% van het aanbod uitmaakte. In Denemarken was 38% van de kijktijd sport, in Italië 27%, Duitsland 26% en Frankrijk 24%.

8 op de 10 Europeanen keken naar Euro 2020
In Europa hebben 8 van de 10 kijkers minstens 1 minuut naar Euro 2020 bekeken: 87% in Frankrijk, 86% in Nederland, 82% in Italië, 80% in Duitsland en 79% in Spanje. Maar Euro 2020 reikt tot ver over de Europese grenzen. In de VS werd de finale gelijktijdig uitgezonden op drie zenders en bereikte een publiek van 9,3 miljoen kijkers. In Canada werd de finale uitgezonden op twee zenders en bereikte een gecombineerd publiek van 3,6 miljoen kijkers en een kijkersaandeel van 47%; en dat voor een land waar ijshockey en Amerikaans voetbal meestal de ranglijst domineren. Ook in Azië, Indonesië, Maleisië en Zuid-Afrika scoren voetbalwedstrijden goed.

Handbal
In Noorwegen trok de halve finale van het dameshandbaltoernooi tegen Rusland het grootste publiek van de Olympische Spelen in 2021. 380 000 fans zagen hoe hun favoriete team verloor van Rusland, een kijkersaandeel van 80%.

Damesvoetbal
Het damesvoetbaltoernooi tijdens de Olympische Spelen in Tokio eindigde in een Canadese overwinning tegen Zweden in een penalty shoot-out. In Zweden werd het spel gevolgd door 1,6 miljoen kijkers met een marktaandeel van 86%.

Basketbal
Basketbal doet het goed in Slovenië, vooral wanneer Luka Doncic meespeelt in het nationale team. De halve finale tegen Frankrijk tijdens de Olympische Spelen trok 466.000 kijkers en een kijkersaandeel van 74%.
 

Badminton
De badmintonwedstrijd om de bronzen medaille tussen Indonesië en Guatemala trok in Indonesië een groot publiek met 1,8 miljoen kijkers en een kijkdichtheid van 16%.

Klimmen
Klimmer Adam Ondra trok bijna 700.000 fans in Tsjechië om hem te steunen tijdens zijn mislukte finale, een publieksaandeel van 39%.

Turnen
In België keken 1,3 miljoen mensen naar de gouden medailleprestaties van Nina Derwael op de brug ongelijke leggers, een kijkersaandeel van 78%.

Volleybal
In Thailand trok de wedstrijd Thailand tegen Italië bereikt tijdens de FIVB Volleyball Women's Nations League 3,4 miljoen kijkers en een kijkersaandeel van 25,7%.
 

IJshockey
De IIHF Wereldkampioenschappen IJshockey waren een enorm succes in Finland. De finale tegen Canada trok 2 miljoen kijkers met een kijkersaandeel van 74,1%.

Boksen
De bokser Manny Pacquiao is een legende in de Filipijnen. Zijn strijd tegen de Cubaanse Yordenis Ugas werd gelijktijdig uitgezonden op twee kanalen, trok 9,7 miljoen kijkers en had een kijkdichtheid van 71,8%.

Tennis
Last but not least, was de finale van de US Open voor vrouwen met de overwinning van de jonge Britse Emma Raducanu op de Canadese Leylah Fernandez het sportmoment van het jaar en trok bijna 6 miljoen kijkers. De finale trok ook een groot jong publiek van 740 000 jonge tennisfans.

Bron: glance-mediametrie.com.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken