'We willen met de rebrand een bredere groep reizigers aanspreken'

'We willen met de rebrand een bredere groep reizigers aanspreken'
  • Online
  • 13 apr 2018 @ 10:34
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • WebsiteActivatieVisual idStrategie

Verrassingsreisorganisatie srprs.me wil een grotere groep reizigers aanspreken en heeft daarom net een rebranding achter de rug. Gesprek met mede-oprichter en CEO Raymond Klompsma.

Wat is het verschil tussen het oude en het nieuwe logo, en waarom is voor deze accentverschillen gekozen?

srprs.me wil mensen onvergetelijke ervaringen geven door hen te laten reizen zonder verwachtingen. We vertellen pas op het vliegveld waar je heen gaat en we geloven dat daarmee mensen anders, met een meer open blik, meer onbevangen op reis gaan.
Juist dat gevoel wilden we symboliseren met een simpel logo. Een logo dat je op je doucheraam, zo met je vingers in het zand, of op het bonnetje van een fantastisch diner bij een restaurant kunt tekenen. Een nieuw logo dus.
Het symboliseert een hoed waar men in kan springen, net zoals het rabbit hole van Alice in Wonderland - het gevoel van ‘spring er maar in’. Dat gevoel van onbevangenheid is uitgedrukt in ons nieuwe logo. Zoals je kunt zien begint het logo ook onder met scherpe randen, maar zie je boven zachte randen. Dat symboliseert ook het gevoel van gesloten naar open, een mindset die wij aan onze reizigers mee geven.

Is het nieuwe logo door eigen mensen of een bureau gemaakt?

Een simpel logo is misschien wel het moeilijkste wat er is, dus we beseften al snel dat we externe hulp nodig hadden.
Dat was nog niet zo makkelijk. Bij srprs.me kijken we misschien een beetje met een andere blik naar de wereld - we zien het glas altijd halfvol en we geloven dat we door een verrassing mensen met een andere blik naar de wereld kunnen laten kijken. We hebben heel erg lang gezocht naar een bureau dat dezelfde visie deelde en haast intuïtief dit alles wist te vatten in woorden en beelden. Dat vonden we in Today, een Belgisch bureau dat srprs.me mee identiteit geeft, door naadloos strategie, concept, verbaal en visueel in elkaar te laten vloeien.

Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe website?

We luisteren continu naar reizigers en potentiële reizigers. En uit de feedback via chat, WhatsApp en de gesprekken op kantoor merkten we dat we de site nog verder konden vereenvoudigen, dat we nog beter konden bewijzen dat we onze reizigers als vrienden behandelen en dat -omdat voor iedereen onbevangenheid wat anders is- we meer controle moesten geven over de verrassing.
Dus dat is precies wat we hebben gedaan. De specifieke thema’s die soms wat verwarrend waren voor reizigers hebben plaats gemaakt voor een simpele keuze. We focussen ons volledig op citytrips en alle flows op de website zijn enorm versimpeld.
We hebben reizigers nog meer dan anders betrokken bij alles wat we doen. Zo zijn alle foto’s op de website gemaakt door reizigers, staat onze reizigers community nog meer centraal en hebben we het nog makkelijker gemaakt contact met ons op te nemen.
Tot slot geven we meer controle. Dat maakt het makkelijker een bredere groep reizigers aan te spreken. Voorheen trokken we met name reizigers tussen de 18 en 35 jaar aan. We willen met de rebrand een bredere groep reizigers aanspreken, dus bijvoorbeeld ook jonge gezinnen of reizigers die graag kiezen voor luxe tijdens hun stedentrips.

Is de nieuwe website door eigen mensen of een bureau gemaakt?

We hebben de nieuwe website volledig intern gemaakt. Met wat hulp van reizigers dan - alle beelden op de nieuwe site zijn door onze reizigers gemaakt.

Dit logo werd op dinsdag 10 april bij mensen getatoeëerd. Wat is het idee hierachter?

Klopt! We willen mensen het vertrouwen geven om hun verwachtingen los te laten, om met meer onbevangenheid te leven. Dit doen we momenteel door mensen pas op het vliegveld te vertellen waar ze heen gaan. Maar dit kan natuurlijk ook door de chef je diner te laten kiezen in een restaurant. Of door dus het nieuwe logo van srprs.me te laten tatoeëren zonder te weten wat dat design wordt. Het nieuwe logo staat symbool voor die onbevangenheid.
Ergens op een middag ontstond het idee “zou het niet heel cool zijn als … mensen ons logo konden tatoeëren”. Meestal sterven dat soort ideeën dan in schoonheid, maar we kregen het niet uit ons hoofd. We plaatsten de oproep simpelweg online en kregen opeens meer dan 400 aanmeldingen, terwijl we maar op zoek waren naar één winnaar. We hebben besloten zoveel mogelijk mensen de kans te geven om de tatoeage te laten zetten. En hebben daarom 40 mensen gekozen bijzondere motivaties.
Van reizigers die een permanente herinnering wilden plaatsen aan hun reiservaring met srprs.me tot iemand die een angststoornis had overwonnen en dit als symbool zag voor zijn strijd. En van iemand die na een hersentumor had besloten elk jaar iets spontaans te doen tot iemand die ons al jaren volgde op Facebook en ons gewoon een cool merk vond.
Stuk voor stuk hele bijzondere, persoonlijke verhalen.

Wat winnen zij hier mee?

De redenen om mee te doen lopen enorm uiteen. Voor de een is het de kans om ons nieuwe logo als eerste te zien, maar voor de meesten is het een herinnering aan een bijzondere reis, een afsluiting van een lastige periode, het begin van een nieuwe mooie periode of gewoon een symbool voor waar ze voor staan in het leven - voor onbevangenheid.

De volledige verrassing is losgelaten om jonge gezinnen en oudere reizigers tegemoet te komen. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

We willen de wereld een stuk onbevangenheid teruggeven. We geloven er namelijk in dat mensen onvergetelijke ervaringen hebben als ze reizen zonder verwachtingen.
Wat we echter ook merken is dat iedere reiziger anders is. En waar de een het al überhaupt spannend vindt om op reis te gaan met hun bestemming als verrassing zouden anderen het liefst met een enkeltje ergens op de wereld gedropt worden.
We merkten dus dat we de reizigers iets meer controle moesten geven over hun verrassing. De durfals kunnen nog steeds alles aan ons over te laten, maar voor de mensen die wat meer vertrouwen nodig hebben om hun verwachtingen los te laten, hebben we nu meer mogelijkheden. Of het nu controle is over een windrichting, comfort van hun hotel, transfer naar het hotel, vluchttijden of bijzondere extra’s. We kunnen nu nog meer mensen een stukje onbevangenheid teruggeven.
Wat wij het allerbelangrijkst vinden, is dat onze reizigers een ontzettend gave ervaring hebben en daarbij is het wel van belang dat de randvoorwaarden van de stedentrip naar hun wens zijn.

Hoe wordt deze nieuwe propositie geladen?

Het grootste deel van onze reizigers komt via anderen (meer dan 60%). We zetten daarbij PR en (onbetaalde) influencers in om deze gesprekken verder aan te jagen. Maar het beste gespreksvoer voor deze gesprekken zijn gewoon onze daden - reizigers een bijzondere ervaring bieden en - mocht er iets mis gaan - het goed oplossen.

Wat is de doelstelling voor 2018?

We willen dit jaar groeien tot totaal 100.000 reizigers, terwijl onze reizigers nog steeds super tevreden over ons zijn (NPS van 60 of hoger of -in gewone mensentaal- een score van 8,5/10 of hoger).

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken