Social persona’s een must voor online marketing

Social persona’s een must voor online marketing
  • Online
  • 9 jan 2014 @ 06:00
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • DoelgroepenOnlineSocial mediaOnline advertising

In mijn vorige blog ‘Videoinhakers trending in 2014’ sloot ik af met het idee om het volgende artikel te schrijven over het online verspreiden. Maar volgens mij is het interessant om eerst even stil te staan bij de vraag: voor wie doen we dit allemaal? Hebben we scherp voor ogen wie onze (online) doelgroep precies is en waar deze zich online bevindt? Een social persona kan je daarbij helpen. Binnen verschillende vakgebieden zijn persona’s de leidraad voor product of sales optimalisatie. Werk jij er al met een persona?

Wekelijks krijg ik bij Brandfighters briefings binnen van mooie merken. Briefings voor het creëren van online content. Denk aan social designs of online video’s. Het verbaast mij dat ik doelgroepomschrijvingen voorbij zie komen als ‘iedereen in Nederland’ of ‘iedereen die een auto wil kopen’ of ‘alle jongeren tussen de 14-16 jaar en het moet ook informatief zijn voor de ouders’. Het lijkt er op dat veel online marketeers (nog) geen doelgroepprofielen hebben ontwikkeld. Naar mijn idee is een persona essentieel om een goede online- en contentstrategie op te zetten, je content te kunnen targetten, om bijvoorbeeld op Facebook je fans met de juiste toon aan te spreken en engagement te creëren.

Een merk als Hi weet precies hoe ze op Facebook met de fans moeten communiceren, welke taal ze spreken, wat de fans leuk vinden en waar de doelgroep (online) te vinden is. Hi richt zicht op de jongeren tussen 18-24 jaar. Deze doelgroep is dagelijks online, dus daarom richt Hi zich momenteel voornamelijk op online campagnes. De tv-commercial is niet meer het hart van de campagne. Heb jij de #MoreCrap from the web-campagne voorbij zien komen? Een campagne waarbij Hi een hommage brengt aan alle ‘crap’ die op internet te vinden is. Ik niet, ik val buiten de primaire doelgroep. De campagne is specifiek getarget op de leeftijd 18-24 jaar en is verspreid via platformen als Reddit, Vine, 9Gag en Dumpert.

Door social research kun je precies ontdekken wie je doelgroep is en wat ze online doen, waar ze behoefte aan hebben, welke marketingcommunicatiemiddelen relevant zijn en wat je van je doelgroep kunt verwachten. Wil je begrijpen waarom niemand reageert op je Facebookpost, dan kan het onderzoek van Forrester Research ‘Technographics ladder’ je misschien inzicht geven. In dit onderzoek worden internetgebruikers gesegmenteerd op basis van internetgedrag. Misschien zijn je fans spectators en geen conversationalisten.

Naar mijn idee moet iedereen die met online of social media bezig is een online of social persona maken om effectief de interactie aan te gaan met de doelgroep. Het is ook gewoon leuk om te maken! Geef je doelgroep een naam, een gezicht en ontdek de online en offline touchpoints. Stel bijvoorbeeld de volgende basisvragen: hoe oud zijn ze, wat is het geslacht, wat is hun inkomen, hebben ze kinderen, wat zijn de karaktereigenschappen, interesses, vrijetijdsbesteding, welke websites bezoeken ze, wat zijn de behoeften, drijfveren, verwachtingen of irritaties van je doelgroep? Zo horen Richard en Sabine bij de Staatsloterij en stellen Yvonne en Ronald Jansen en hun kinderen Michelle en Mike zich voor aan de medewerkers van Neckermann. En ja… Henk en Ingrid kent iedereen vandaag de dag.

Kortom, online marketing en social media kan je merk en omzet een goede boost geven als je goed voor ogen hebt voor wie je het doet. Wie weet is het zelfs interessant om je doelgroep zelfs bij de contentcreatie betrekken om echt te achterhalen wat ze leuk vinden.

Direct hieronder een voorbeeld van een persona en helemaal onderaan het artikel een template voor het maken van een persona.

 

Size: 530.6K bytes Modified: 9 January 2014, 08:08
Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken