[Mijn marketing] Guido Smit: 'We verwarren strategie te vaak met tactiek'

[Mijn marketing] Guido Smit: 'We verwarren strategie te vaak met tactiek'
  • Algemeen
  • 17 aug 2020 @ 12:38
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Marketingstrateeg Guido Smit (33) besloot in februari te gaan freelancen, waarna een maand later corona in Nederland uitbrak. ‘Dat was wel even schrikken, maar ondanks alles heb ik veel opdrachten, zowel bij bureaus als adverteerders.’

Ontdekken

In februari heb ik na 6,5 jaar mijn contract ABN Amro opgezegd, omdat ik vanuit mijn eigen bedrijf Guido Smit Modern Marketing verschillende bedrijven en rollen wilde ontdekken. De afgelopen maanden vervulde ik onder meer een prachtige opdracht bij Unilever, die ik recent heb afgerond. Ik hoop snel weer zoiets te vinden.

Geen spijt

De corona-uitbraak was zo net na de start van mijn bedrijf natuurlijk wel even schrikken. Veel werk werd plotseling gecanceld en de arbeidsmarkt is aanzienlijk veranderd, ook voor freelancers. Maar gelukkig heb ik ondanks alles veel werk gehad, zowel bij bureaus als adverteerders. De afwisseling daartussen vind ik geweldig. Ik heb dan ook geen spijt van mijn keuze om te gaan freelancen.

Schoolvoorbeeld

Mijn all time favorite-merk is Nike. Ik sport graag, dus daar ligt de eerste connectie met dit merk. Maar het gevoel rondom Nike maakt me pas echt fan. Iedere campagne barst van de ambitie, kracht en passie. Dat vind ik indrukwekkend. En de vaak gedurfde manier waarop het merk zich uitspreekt over maatschappelijke issues vind ik een schoolvoorbeeld voor veel andere bedrijven.

Pareltje

Mijn favoriete reclamecampagne is 'You can't stop us', ook van Nike. Echt een pareltje. Veel merken proberen in te spelen op de huidige tijd, maar slechts een enkeling lukt het om dit op een relevante en passende manier te doen. Deze Nike-campagne ademt een prachtige boodschap. En wat een goede executie.

Soft skills

Mijn favoriete marketeer is Wendy Wingelaar, mijn oud-leidinggevende bij ABN Amro en momenteel CMO bij WNF. Ze was echt mijn mentor. Met name op het gebied van soft skills heb ik veel van haar geleerd. Daarnaast begrijpt ze het vakgebied als geen ander, is ze in staat om geweldige teams te bouwen en haalt ze het beste in haar mensen naar boven. Erg inspirerend.

Strategie

Ik stoor me aan de -zoals Mark Ritson het noemt- tactifisering van ons vak. Tegenwoordig verwarren we strategie te vaak met tactiek. Veel van de huidige marketingstrategieën gaan over de inzet van bepaalde kanalen of de manier waarop content het beste presteert. Dit zijn geen strategische vraagstukken, maar tactische. Uiteraard zijn ze belangrijk, maar ten grondslag hiervan ligt iets groters. Wat verwachten consumenten van ons marketeers en hoe staat het met ons onderscheidend vermogen? Zodra we hier een goed beeld van hebben, kunnen we pas echt bepalen welke tactieken zinvol zijn. En dat lijken we nog weleens te vergeten.

Scherpe mening

Ik ben een groot podcast-fan, dus ik noem er meerdere. Qua ontspanning vind ik de Zelfspodcast geweldig. Heerlijk slap gelul en scherpe meningen. Verder luister ik graag NRC Vandaag en The Daily van The New York Times. Vakinhoudelijk zijn The Brief en CMO Talks aanraders.

Business-insteek

Wired is een geweldig magazine over de laatste technologische trends, vaak met een business-insteek. En het ziet er ook nog eens prachtig uit.

Hetzelfde doel

Ik vind dat binnen veel bedrijven de afdelingen marketing en digital te ver uit elkaar liggen. Even kort door de bocht houdt marketing zich met lange termijn-doelstellingen en klantbeleving bezig, en richt digital zich op korte termijn-doelen en de ontwikkeling van digitale kanalen. Het wordt de komende jaren essentieel om deze afdelingen te integreren. Uiteindelijk zijn we allemaal marketeers met dezelfde doelen en deze behalen we alleen door goed samen te werken en van elkaar te leren.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken