[Mijn marketing] Rose Zandvliet: ‘Crisis leidt altijd tot creativiteit’

[Mijn marketing] Rose Zandvliet: ‘Crisis leidt altijd tot creativiteit’
  • Algemeen
  • 14 sep 2020 @ 17:14
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Rose Zandvliet (35) is concept & strategy director bij Talpa Network. In het medialandschap worden competenties nog altijd beoordeeld op basis van uiterlijk, stelt ze. ‘Dat je liever in een joggingbroek dan mantelpakje loopt, betekent niet dat je geen harde zakenvrouw kunt zijn.’

Denkkracht

De afgelopen jaren is Talpa Network flink gegroeid, met als gevolg dat de creativiteit was verspreid door het hele netwerk. Overal zaten creatieven, gespecialiseerd in bijvoorbeeld radio, print of social media. Die creatieve denkkracht hebben we nu samengevoegd in één grote multidisciplinaire hub, genaamd het Bureau. Samen gaan we voor zowel adverteerders als de eigen merken aan de slag.

Imago

Sinds vorige maand werk ik voor het Bureau van Talpa en het is te gek. Ik mag elke dag met leuke mensen werken voor mooie merken. In mijn vorige rol als head of creative werkte ik voornamelijk voor de radiomerken van Talpa Network; in mijn nieuwe rol als concept & strategy director heb ik alle eigen merken van Talpa in mijn portfolio. Dat is een leuke nieuwe uitdaging: print-inzichten overbrengen naar de audiotak en vice versa. Sowieso is Talpa een fijne werkgever die investeert in talentontwikkeling. Veel mensen hebben geen idee wat voor energie er binnen Talpa Network hangt, het bedrijf heeft een wat grijs ondoordringbaar imago. Maar ik werk hier tussen de verhalenmakers in een bedrijf dat 24/7 aan staat en dat is heel inspirerend.

Corona

Talpa Network draait grotendeels op advertentie-inkomsten en die zijn sinds corona aanzienlijk minder. En grote events zoals 538 Koningsdag, waar we al maanden mee bezig waren, konden niet doorgaan. Dus stak men snel de koppen bij elkaar en daaruit ontstonden mooie nieuwe initiatieven. Tegelijkertijd waren we druk bezig met de creativiteit opnieuw vorm te geven binnen het bedrijf. Het hield me allemaal wel van de straat.

Debuutroman

Het thuiswerken bevalt me prima: ik woon alleen, dus heb geen last van afleidende factoren. En omdat het sociale leven redelijk on hold stond deze zomer, kon ik me vol storten op de release van mijn debuutroman: Het Pandapunten Spaarsysteem. Die heb ik net uitgebracht als e-book en met de opbrengsten wil ik de publicatie van de hardcopy crowdfunden. Een spannend project waarvoor ik praktisch alles zelf doe, van het illustreren tot het uitgeven.

Sneakers

Ik ben van jongs af aan hardcore Adidas-fan. Je treft me dus eerder aan op sneakers dan op hakken. Ja, ook onder een galajurk. De kwaliteit, heritage, design en partnerships van het merk zijn allemaal on point.

Inhakers

Die Nike-commercial was natuurlijk weer spot on, geweldig ge-edit. Maar ook corona heeft een aantal mooie inhakers voortgebracht, zoals Pornhub dat gratis abonnementen weggaf in Italië om de mensen daar binnen te houden. En Burger King dat mondmaskers weggeeft met daarop de bestelling, zo hoef je bij de drive-in niet meer te spreken. Verder vind ik het vooral mooi om te zien dat zoveel bedrijven over alternatieve distributie zijn gaan nadenken. Crisis leidt altijd tot creativiteit.

Tikkie anders

Ik ben al jaren van fan reclamebureau Buutvrij, omdat ze het altijd net even een tikkie anders doen. Zoals met het Luisterboek voor Ikea, de Miele-Powerwash op Lowlands en natuurlijk Oud & Opnieuw.

Scherp

Mijn favoriete marketeer is de man die mij ooit bij Talpa heeft aangenomen: Patrick Goldsteen. En dat terwijl hij helemaal geen marketingfunctie heeft. Hij is scherp, creatief en altijd drie stappen verder dan de rest. Het kost moeite om zijn tempo bij te houden, maar als het lukt, is het meer dan de moeite waard. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd.

Onderschatting

In het medialandschap worden kennis en kunde nog steeds beoordeeld op basis van iemands uiterlijk: leeftijd, geslacht, ras, kleding. Vrouwen snappen ook voetbal en veertig-plussers kunnen ook leuke Instagram-campagnes bedenken. En dat je liever in een Adidas-joggingbroek loopt dan in een mantelpakje, betekent niet dat je geen harde zakenvrouw kunt zijn.

Alles proeven

Ik ben geen trouwe podcast-luisteraar. Zie het meer als een Jamin-winkel: ik wil alles proeven, maar me niet committen. In mijn afspeellijst staat Wilde Haren van Vincent Patty (oprichter platenlabel Noah's Ark, red.) wel bovenaan. Hierin gaat hij in gesprek met mensen die hij fascinerend vindt; soms BN'ers, soms niet.

Nerd

Mijn favoriete magazine is Wired UK, over tech, cultuur en wetenschap. Veel longreads over Nasa en robots. Mijn inner-nerd gaat hier heel lekker op. En natuurlijk Linda. Dat magazine bestaat al 17 jaar, blijft inhoudelijk ijzersterk en is prachtig vormgegeven.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken