[column] Hoe vertel je je groene verhaal goed?

[column] Hoe vertel je je groene verhaal goed?
  • Algemeen
  • 1 mei 2020 @ 08:00
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Insight-led innovation professional
    The Conversation Studio
  • Maatschappij

Het predikaat ‘duurzame ondernemer’ is iets om trots op te zijn, maar het succes komt niet vanzelf, zo bleek uit een ‘rondje langs de velden’ bij 15 duurzame Nederlandse ondernemers.

Naast de ‘normale’ ondernemersuitdagingen, zoals het vergroten van bekendheid, bereik, winstgevendheid, schaalbaarheid en continuïteit, is het voor deze ondernemers ook vooral een zoektocht naar het vertellen van het juiste verhaal.

Levenswerk

De noodzaak om positieve impact te maken op de wereld om ons heen lijkt bij velen wel geland, maar er je (levens)werk van maken is een tweede.
In Nederland tellen we heel wat jonge, startende ondernemers die met hun bedrijf een bijdrage willen leveren aan ‘de wereld van morgen’. De weg naar succes gaat echter met horten en stoten en sommigen redden het helemaal niet. Het opraken van financiële middelen is vaak de belangrijkste factor, al valt het ook op dat sommige duurzame ondernemers minder focus lijken te hebben op groei en (grote)winst. Er rijk van worden is niet wat telt, impact maken des te meer.

Mooie producten

Aan ideeën geen gebrek op weg naar een duurzamere wereld. De ondernemers die we eind april 2020 in de videogesprekken spraken, hebben in essentie allemaal een krachtig idee in handen. Van een leaseconcept voor kindermeubels, vegan kaas, toffe interieurspullen van gebruikt karton tot en met full service dienstverlening om je huis te verduurzamen en advies om organisaties te ‘ont-plastieken’. Je voelt aan alles dat dit is waar de wereld naar toe moet bewegen.
Maar of het storm loopt? Nee, vaak niet. Wanneer je vraagt waar het aan ligt, is de eerste reflex dat het ligt aan het bereiken van de doelgroep. De wens is daarom vooral meer volgers op social, meer bezoekers en sales op de website en meer leads via ads. Sommige duurzame ondernemers lijken daarbij ook erg bescheiden en willen niet te hard drukken en roepen. Het commerciële randje voelt wat ongemakkelijk.

Groene bubbel

Een bijkomende uitdaging is dat duurzame ondernemers vast kunnen komen te zitten in hun eigen groene bubbel. Hun netwerk bestaat vaak uit duurzame ondernemers of andere duurzaam-minded relaties waardoor het lijkt alsof duurzaamheid hoog op ieders agenda staat. Helaas is dat niet het geval.
Om de (online) marketing goed in te richten, is het verfrissend om terug te gaan naar de BHAG - Big Hairy Audacious Goal - van de onderneming om de ultieme droom te kennen. Er zijn vele templates hiervoor in omloop. Zelf werd ik blij van een praktische aanpak van RhythmSystems.com geschreven door Chris Cosper.
Vervolgens is het nuttig de Value Proposition aan te scherpen - het canvas van Strategyzer is prettig - om vanuit je doelgroep te bepalen wat je gaat vertellen.

Raak schieten

Door terug naar de basis te gaan, voorkom je scheefgroei in de marketinginspanningen. Dan kunnen slimme growth hackers en lead generators je nog zo goed helpen, maar zonder scherp en relevant verhaal schiet je al snel mis. De kunst is vervolgens goed de resultaten te meten - wat levert het op, wat werkt beter - en te blijven experimenteren met campagnes. Vergeet niet in het digitale tijdperk de kracht van offline in te zetten: bestaande klanten en relaties die positieve ervaringen hebben kunnen je helpen met nieuwe contacten. Zeker voor duurzame ondernemers iets om meer mee te doen ook al voelt het wat pushy commercieel. Deze ondernemers een warm hart toedragen, is helemaal niet zo moeilijk tenslotte!

Deze column is geschreven naar aanleiding van vijftien gesprekken met duurzame ondernemers, die we een hart onder de riem wilden steken in deze tijd. We hebben onze diensten pro bono aangeboden in een 30 minuten-consult. Met dank aan ASN Bank met het initiatief voor duurzame ondernemers Voor de Wereld van Morgen.

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken