[dubbelinterview] A-merk BAM plant 150.000 bomen wereldwijd

[dubbelinterview] A-merk BAM plant 150.000 bomen wereldwijd
  • B2b
  • 16 dec 2019 @ 08:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MaatschappijZakelijkMarketing

In 1869 begonnen als timmerwerkplaats in Groot-Ammers, is het bedrijf 150 jaar later uitgegroeid tot een van de grootste allround bouwondernemingen in Europa: Koninklijke BAM Groep. We staan stil bij het merk en toekomstplannen met Bert Ooms en Bramske van Beijma van BAM.

We trappen af met Bert Ooms, de communicatieman bij BAM Infra Nederland.

Wat heb je met merken, met marketing? En hoe ben je bij BAM beland?
BO: 'Ik ben sinds 2003 werkzaam als communicatieprofessional. De eerste vijf jaar in de non-profit hoek. Daarna heb ik de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven en heb ik gewerkt voor verschillende Nederlandse multinationals. Bij vorige werkgevers, maar vooral ook nu bij BAM Infra Nederland, zoek ik naar het verhaal van het bedrijf. Waarom bestaat het bedrijf? Wat is de toegevoegde waarde? Waar staat het voor? Maar vooral ook; welke mensen werken er? Wie zijn de gezichten van het bedrijf? Dat soort vragen. Dat houdt mij bezig. Ik zoek naar de pareltjes binnen het bedrijf waar ik over kan vertellen. Dat zijn soms projecten, soms innovaties, maar vooral de mensen. Die maken het merk. BAM is een groot Europees bouwconcern. Een A-merk, als je het mij vraagt. Dat maakt het voor mij als communicatieprofessional interessant om voor te werken. Ik heb affiniteit met een bedrijf dat iets maakt. Iets wat zichtbaar is. De projecten die wij uitvoeren, staan midden in de maatschappij. Daar wil ik aan bijdragen.'

Kun je in grote lijnen de historie van BAM schetsen, dat dit jaar 150 jaar beslaat?
'BAM Infra maakt deel uit van Koninklijke BAM Groep. BAM is in 1869 begonnen als timmerwerkplaats in Groot-Ammers. Uitgegroeid tot een van de grootste allround bouwondernemingen in Europa, met projecten op alle continenten inclusief Antarctica. Het is onze missie om een duurzame omgeving te bouwen die het leven van mensen verbetert. Dit jaar bestaan we 150 jaar. En wie jarig is, trakteert. Wij planten daarom dit jaar 150.000 bomen wereldwijd. Een symbolisch gebaar, met impact, waarmee wij willen laten zien dat we de aarde door willen geven aan toekomstige generaties.'

BAM werkt internationaal, op welke markten is het bedrijf momenteel actief?
'BAM Infra opereert op de Nederlandse markt. De Groep is met diverse werkmaatschappijen actief in de business lines Bouw en Vastgoed, Infra en Publiek-private samenwerking.'

In Nederland zijn er veel overheidsopdrachten. Hoe komt BAM Infra aan new business? Vooral tenders, netwerken, doen jullie aan reclame of hoe verloopt dat in deze infra-categorie?
'Een groot deel van onze opdrachten wordt verworven via aanbestedingen. Opdrachten vanuit overheden, waarop marktpartijen zich in kunnen schrijven. Je ziet wel dat steeds vaker gezocht wordt naar samenwerking, partnerschap. Onze opdrachtgevers bieden steeds meer ruimte om je te kunnen onderscheiden, meer dan alleen op prijs. We kunnen ons steeds vaker onderscheiden door met duurzame oplossingen te komen. Maar ook door bijvoorbeeld de hinder voor omwonenden en gebruikers van de infrastructuur tijdens de bouwperiode te reduceren. En opdrachtgevers dagen de markt steeds vaker uit om te innoveren. Om nieuwe bouwtechnologieën toe te passen of om duurzamer te bouwen. Hierdoor zijn wij bijvoorbeeld samen met WeberBeamix de eerste industriële en commerciële 3D-betonprintfabriek gestart. Of produceren we duurzaam asfalt, dat voor een groot deel bestaat uit gerecycled asfalt, ook nog eens geproduceerd op lagere temperaturen. Dat scheelt uitstoot van schadelijke stoffen.

Het is daarmee veel belangrijker geworden om je ook als bouwbedrijf steeds meer als merk te bewegen. Om te zoeken naar ons onderscheidend vermogen op dat vlak en dat uit te dragen. Tegelijkertijd zijn wij als "het grote BAM" ook lokaal sterk aanwezig met vele kleine projecten in alle regio’s van het land. De diversiteit van onze projecten; van grote zeesluizen, tunnels en de renovatie van de Afsluitdijk tot en met de inrichting van een lokale kruising bij jou in de buurt. We doen het allemaal. Daar ligt voor ons op de afdeling de uitdaging om dat te verpakken in onze communicatie.'

Kunnen jullie voor 2020 iets vertellen over je verwachtingen en over welke marktfocus BAM Infra kiest?
'Steden zijn onze toekomst. In 2050 woont meer dan 70% van de wereldbevolking in de stad. Hoe houden we onze steden voor al deze mensen bereikbaar én leefbaar? Hoe geven we de energietransitie vorm? En hoe houden we onze infrastructuur veilig, efficiënt en beschikbaar? We staan daarmee voor gigantische uitdagingen. Daarbij willen we de aarde doorgeven aan toekomstige generaties. Daarom zoeken we naar duurzame oplossingen bij de bouw van de infrastructuur in Nederland. Meer hergebruik van materialen en duurzamere bouwmethodes zijn daarbij belangrijk. Combineer dat met de groeiende digitalisering, ook in de bouw, en je ziet waarop wij als bouwer allemaal moeten inzetten.'

Aan welk ander merk kan BAM zich wat jou betreft spiegelen en waarom?'
Je ziet in verschillende markten Nederlandse bedrijven de hele wereld overgaan vanwege hun kennis en kwaliteit. Van onze DJ’s tot en met onze bloemen. Dat geldt zeker ook voor onze bouwbranche. BAM is denk ik dan ook typisch Nederlands.'

Wat is je persoonlijke voornemen voor 2020?
'Ik heb geen speciaal voornemen voor 2020. Ik zie in een jaarwisseling geen aanleiding om ineens iets anders of iets nieuws te gaan doen. Het is wel een mooi moment om met de mensen om je heen stil te staan bij het feit dat je met elkaar bent.'


  Communicatiespecialist Bert Ooms

We zetten het gesprek voort met Bramske van Beijma – Dudok van Heel. Via een tip van een vriendin kwam zij bij BAM terecht, waar ze sinds 2012 in verschillende functies met plezier werkt. Nu is ze Manager Energietransitie & Innovatie bij BAM Infra Energie & Water en is er ook programmamanager 'Smart City BAM breed'. Haar affiniteit met merken en marketing legt ze uit als volgt: 'Het is belangrijk om daar waar je in gelooft en trots op bent, goed uit te dragen.'

Wat doet een Manager Energietransitie & Innovatie bij BAM Infra NL precies? Waarom is deze functie gecreëerd?
BvB: 'Als Manager Energietransitie houd ik me bezig met de ontwikkelingen die onder andere voort komen uit de diverse klimaatakkoorden en welke effecten ze hebben op onze organisatie. Bij het onderdeel BAM Infra Energie & Water leggen we kabels en leidingen aan voor elektra, gas, water en warmte. Hoe kunnen we gestand staan? Welke nieuwe producten en diensten kunnen we aanbieden? Denk bijvoorbeeld aan het verzwaren van de elektriciteitsnetten, het aansluiten van zon- en windparken, het installeren van slimme laadpleinen voor elektrisch vervoer of het aanleggen van infrastructuur voor waterstof. Deze functie is gecreëerd omdat mijn directie zag dat wij als BAM Infra Energie & Water een grote bijdrage hebben in het versnellen van de energietransitie.

In 2050 woont meer dan 70 procent van de wereldbevolking in de stad. 'We staan daarmee voor gigantische uitdagingen: Hoe houden we onze steden voor al deze mensen bereikbaar én leefbaar', schrijft BAM op de eigen website.Waarom is het belangrijk voor BAM om zich met thematiek zoals 'Smart City' bezig te houden? En hoe krijg je mensen en instanties mee?
'In de slimme stad bewegen we ons in een gezonde en duurzame leefomgeving die continu verbonden is. Als BAM geven wij vorm aan die slimme stad, door te werken aan vernieuwende, duurzame, integrale oplossingen die écht waarde toevoegen. We willen hierdoor als strategische partner meer maatschappelijk en lange termijn betrokken worden. Echter de reis naar de slimme stad kunnen we niet alleen. Samen met partners zullen we ecosystemen bouwen om hier gezamenlijk vorm aan te geven. Door intern en extern het gesprek aan te gaan, nemen we mensen mee in onze visies.'

Er wordt gesteld, onder andere recent in de Volkskrant, dat de bouw in 2020 last blijft houden van de stikstofproblematiek. Geldt dit ook voor BAM? Zijn er oplossingen hiervoor?
'BAM heeft nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de stikstofproblematiek. In Nederland heeft de discussie over de wetgeving om de stikstofneerslag te beperken tot dusver geen invloed gehad op onze huidige projecten in aanbouw. Echter, gunningsbesluiten in de betreffende gebieden vergen meer tijd. Ook nieuwe richtlijnen met betrekking tot door PFAS (kunstmatige chemische stoffen) verontreinigde grond hebben een negatieve marktimpact. Het is belangrijk dat de Nederlandse overheid besluitvaardig die acties neemt, die meer duidelijkheid en duurzame lange-termijn-oplossingen bieden. Zo wordt aanzienlijk effect op onze sector in termen van woningen, mobiliteit en banen voorkomen.’ De coördinatie van alle inspanningen rond de stikstofproblematiek ligt bij onze brancheorganisatie Bouwend Nederland, die hierin door BAM actief wordt gesteund. Bestuursvoorzitter Rob van Wingerden heeft bij een bezoek aan de minister-president zijn zorgen geuit en aangedrongen op een snel en toereikend pakket aan maatregelen.'

Anderzijds blijft de bevolking groeien, dus groeit de behoefte aan huizen en (werk)gebouwen. BAM wordt daarom als potentieel merk getipt in Jongereniconen 2020. Zien jullie je toekomst ook zonnig in?
'De bouwindustrie – en BAM wil daarin voorop lopen – speelt een sleutelrol bij het realiseren van een duurzame(re) samenleving. Wegen en spoorwegen, woningen en scholen, ziekenhuizen en musea … het moet worden ontwikkeld, worden gebouwd en worden onderhouden. Daarvoor zijn bouwondernemingen als BAM onmisbaar. Juist met het oog op toekomstige generaties willen we aan die bouwopgave op een zo duurzaam mogelijke en slimme manier invulling geven door het toepassen van innovaties.'

Aan welk ander merk kan BAM zich wat jou betreft spiegelen en vormt een benchmark?
'Ik ben mijn carrière begonnen als projectmanager bij KLM Cargo. BAM kan zich spiegelen aan KLM. Beiden zijn van oorsprong Nederlandse bedrijven met een lange geschiedenis en jubileren: KLM is 100 jaar en BAM bestaat 150 jaar. Sterke merknamen die betrouwbaarheid en kwaliteit uitstralen. Het KLM blauw en het groen/oranje van BAM zijn bekende kleurcombinaties geworden.'

Wat is je persoonlijke voornemen voor 2020?
'Mijn persoonlijke voornemen voor 2020 is om elektrisch te gaan rijden als vervolg op de afgelopen jaren waar ik heb gereden met de schonere brandstof Gas to Liquid. Een brandstof die minder emissies uitstoot.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info over 150 jaar BAM staat hier.
BAM in 150 projecten klik hier.


Bramske van Beijma – Dudok van Heel, Manager Energietransitie & Innovatie bij BAM Infra Energie & Water en Programmamanager Smart City


Boomplant-bericht op eigen thema-website


Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken