Dag reclame, hallo content
- B2b
- 1 okt 2015 @ 10:01
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - ContentVerdienmodellen
- 1 okt 2015 @ 10:01
- Redactie B2B
Kodak moffelde ooit de uitvinding van de digitale camera weg in een stoffige la in de hoop dat niemand er ooit lucht van zou krijgen. Inmiddels is Kodak failliet. Laat dat een les zijn voor de tegenstanders van de ad blocker, stelt Matthijs Rutten van Mediatic.
Apple maakt recent bekend dat het in de nieuwste versie van het besturingssysteem IOS software toestaat die advertenties kunnen blokkeren. De ad blocker rukt hiermee verder op en vreet nog harder aan het verdienmodel van uitgeverijen. Want als websitebezoekers geen reclame meer zien, wil geen bedrijf meer adverteren en krijgen de uitgeverijen geen geld meer. De eerste reactie van sommige media is niet hoopgevend. De Washigton Post gaat bezoekers weren die een ad blocker hebben geïnstalleerd. De krant wil hiermee duidelijk maken dat nieuws niet gratis is en dat het leeft van advertenties. De reactie van een van de meest gerespecteerde kranten doet denken aan die van KPN toen Whatsapp het verdienmodel van sms kapot kwam maken: blokkeren en verbieden. Of neem Kodak, dat de uitvinding van de digitale camera wegmoffelde in een stoffige la, in de hoop dat niemand er ooit lucht van zou krijgen.
Het is uitstel van executie. KPN verdient nauwelijks meer aan sms, Kodak is failliet en het is de vraag hoe lang een 'ouderwetse' krant als de Washington Post het nog volhoudt. Naar schatting heeft tussen de 10 en 40 procent van de internetgebruikers een ad blocker aan staan als hij surft en dit aantal groeit alleen maar. Media moeten zich afvragen waarom iedereen een ad blocker installeert. Juist ja, omdat online reclame's irritant worden gevonden. Je kunt het onmogelijk fijn vinden om de hele dag gevolgd te worden door een advertentie van een site die je 's ochtends hebt bezocht.
Het antwoord op de vraag wat te doen, is dan ook simpel: kom met content die niet irritant wordt gevonden, maar die de bezoeker wil lezen en zien. En het grappige is, dat is juist iets waar nieuwsmedia goed in zijn. De kwaliteit van journalisten is content maken die door lezers graag geconsumeerd wordt. Maar om dit in te kunnen zetten voor adverteerders, zullen ze hun allergie voor commercie moeten afschudden. Dat betekent niet dat journalisten hun onafhankelijkheid hoeven te verliezen, want onafhankelijk geschreven artikelen blijven de kern van een nieuwsmedium. Het betekent dat ze hun creativiteit ook moeten inzetten voor commerciële opdrachtgevers. Alleen dan zal hun baan op lange termijn verzekerd zijn.
Matthijs Rutten is partner bij contentmarketingbureau Mediatic
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 47, 2024
- D&IN publiceert protocol datalekken
- Marketingtrends 2025: AI-snippets, TikTok-search, minder dure...
- [onderzoek] “Merken moeten inspelen op veranderende identiteit...
- Column Hoe ga je viral op LinkedIn?
- Hoe Mediahuis miljoenen klantinteracties personaliseert met...
Laatste Nieuws
- DDMA viert jubileum, Janssen... 29-11-2024
- Marketingtrends 2025: AI-snippets,... 29-11-2024
- D&IN publiceert protocol datalekken 28-11-2024
- Hoe Mediahuis miljoenen... 28-11-2024
- De marketingtransfers van week 47,... 22-11-2024
- [onderzoek] “Merken moeten inspelen... 19-11-2024