Biografie Oprichter van Tens Media BV, Mobile Marketing NL en Spreekbuis.nl. Co-auteur van het boek 'Verdwenen Merken'.
Richard Otto

![[column] De verdwenen merken van 2023](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De verdwenen merken van 2023
Daar waar in 2022 nog verrassend veel merken overeind bleven, deels gesteund door de laatste coronasubsidies, werd 2023 alsnog een slagveld. Want terwijl sportwinkels als Perry Sport, Aktiesport en Sprinter nog hopen op een doorstart, ging bij het Haagse Parkpop definitief de muziek uit. Zelfs de meest bekende merken vielen bij bosjes om.

[column] Vaderlandse verdwijnmerken in 2019
Bij het sluiten van dit decennium kunnen we terugkijken op bewogen jaren qua merkengebied. Warenhuizen vielen om, ziekenhuizen gingen failliet, motorclubs werden van de weg gehaald en voor onze boodschappen kunnen we bij steeds minder formules terecht.

De verdwenen merken van 2018
Een memorabel muziekjaar wordt vaak getoetst aan de ‘groten die heengingen’. Op merkengebied werkt dit net zo. Van de tientallen merken die jaarlijks het veld ruimen zijn er slechts een paar die we ons in de toekomst nog herinneren. 2018 heeft zich op dit vlak niet onberoerd gelaten.

De 10 oorzaken van het V&D faillissement
De curatoren komen na ongeveer één jaar onderzoek binnenkort met het rapport over het faillissement van warenhuisketen V&D. Het is opmerkelijk dat een curator onderzoek hier naar mag verrichten. Ze zijn immers onderdeel van de afwikkeling en hebben als enige partij financieel voordeel aan dit faillissement gehad. Deze partij heeft duizenden uren kunnen facturen en daarmee een vermogen vergaard voor de afwikkeling en het faillissementsonderzoek. De redenen waarom V&D ten onder ging zijn echter nu al te geven.

BN'ers in reclame zijn geen garantie voor succes
In de Verenigde Staten werden al ver voor de tweede wereldoorlog bekende artiesten ingezet om producten te promoten. In Nederland kwam dit pas echt op gang in de jaren ’50. De consumptiedrift kwam in een hogere versnelling en merken werden actiever in het maken van reclame. Toen waren er al veel Nederlanders die zich graag leenden om (tijdelijk) het gezicht te worden van merken. Het was voor hen immers goed voor de bekendheid (en uiteraard voor de bijverdiensten).

12 V&D-zusterbedrijven die we zijn vergeten
De meeste consumenten zullen bij de naam Vendex International alleen aan V&D denken. Het moederbedrijf was in de jaren '80 echter een van de grootste retailconcerns van de wereld. Bekende winkelketens waaronder America Today, Dixons, EDAH, Kijkshop, Konmar en Siebel vielen onder dit concern. Naast winkels vielen onder meer Cemsto, Dactylo, NTI, Vedior, Staal Bankiers en Vendorado onder deze reus. In het buitenland hadden zij deelnemingen in onder andere Barnes & Noble Dillard's, Wilson's, Cole National en Sears.

Het verhaal achter 10 legendarische merknamen
Merken komen en gaan, maar de beste merken blijven hangen zelfs nadat ze al zijn verdwenen. Iedereen kent wel een merk waar nog heimelijk naar wordt terugverlangd. Omdat de smaak ons terugbrengt naar schoolreisjes, de muziek naar eerste vakantieliefdes of de commercial naar vervlogen tijden. Maar waar kwamen al die beklijvende merknamen nou vandaan? Verdwenen Merken-auteurs Richard Otto en Robbert van Loon geven het verhaal achter tien legendarische merknamen.

Waarom merken verdwijnen
Thuis, op het werk, in de winkelstraat en in de supermarkt zien we dagelijks honderden merken. Bijna in elke reclamefolder worden we weer getrakteerd op nieuwe producten, maar er zijn ook veel merken die het loodje leggen. Meestal vindt de aftocht van deze merken in alle stilte plaats. Richard Otto en Robbert van Loon, die het boek Verdwenen Merken samenstelden, frissen jouw geheugen nog even op.

Verdwenen Merken (15): Rupert Parker Brady over Metz & Co
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. We sluiten deze serie voorlopig af met retailexpert Rupert Parker Brady (oud-hoofdredacteur van MarketingTribune) over het warenhuis Metz & Co.

Verdwenen Merken (14): Hans Prummel over RTL Véronique
In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: merkbedenker Hans Prummel over RTL Veronique.

Verdwenen Merken (13): Maarten Spanjer over Yab Yum
In de serie Verdwenen Merken voelt het auteursduo Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: acteur, presentator en schrijver Maarten Spanjer over Yab Yum.

Verdwenen Merken (12): Stephan Fellinger over NOB
In de serie Verdwenen Merken voelt het auteursduo Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Stephan Fellinger, mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen en de SpinAwards, over zijn oude werkgever NOB.

Verdwenen Merken (11): Vincent Everts over Baan Software
In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: trendwatcher, vlogger en populair spreker over tech-zaken Vincent Everts. ‘Het merk dat ik echt mis is Baan software. De ‘€12 miljard Software Giant’ waar nog steeds bedrijven dagelijks mee werken.’

Het Verdwenen Merk (10): Lodewijk van der Peet (BeyenMeyer) over Planet Internet
In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Lodewijk van der Peet, managing director van BeyenMeyer, over Planet Internet.

Verdwenen Merken (9): Jeroen Kijk in de Vegte (Radio 2) over Club Veronica
In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Jeroen Kijk in de Vegte, radio-dj bij NPO Radio 2, over Club Veronica.

Verdwenen Merken (8): Patrick Petersen over Video 2000
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Patrick Petersen, auteur, spreker, uitgever en mediaondernemer.

Verdwenen Merken (7): Taco Rijssemus over Buckler
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Taco Rijssemus, mediadirecteur KRO-NCRV over Buckler. Rijssemus: ‘Mijn favoriete verdwenen merk is Buckler, omdat het laat zien dat de reclamewereld geen geïsoleerde biotoop is, maar onderdeel van de samenleving.'

Verdwenen Merken (6): Jean-Paul Schaddé van Dooren (Cityguys, T-Mobile) over Caraco IJs
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Jean Paul Schaddé van Dooren, marketingmanager Prepaid bij T-Mobile.

Verdwenen Merken (5): Gonny van der Zwaag over Greenpoint
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Gonny van der Zwaag, mede-oprichter van de grootste Apple community van Nederland: iCulture.

Het Verdwenen Merk (4): Jan Dijkgraaf over Freeler
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: columnist Jan Dijkgraaf over Freeler.

Het Verdwenen Merk (3): Wim Ubachs over Choq
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: reclameman Wim Ubachs

Het Verdwenen Merk (2): Willem-Albert Bol over Libertel
In een serie over Verdwenen Merken vragen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) aan een groot aantal reclame- en mediamensen wat hun favoriete verdwenen merk is. In deze tweede aflevering: Willem-Albert Bol, manager Marketing Advertising van Persgroep Nederland.

Het Verdwenen Merk (1): Ruud de Langen over Wastora
In een serie over Verdwenen Merken vragen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) aan en groot aantal reclame- en mediamensen wat hun favoriete verdwenen merk is. In deze eerste aflevering Ruud de Langen, ceo van mediabureau Mindshare, over het merk Wastora: ‘Wastora is voor mij onlosmakelijk verbonden met mijn club AZ en mijn jeugd. Het lied 'Ga je mee naar Wastora' ken ik nog steeds uit mijn hoofd.’
- AlgemeenNieuws ‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving...Weblog [column] Stop met zoeken naar...Nieuws OOH groeit door met AI en emotieNieuws Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee...Weblog [column] Vertraging is het nieuwe...Weblog [column] AI hongert naar echte mensen
- B2BNieuws Marketingtransfers week 41, 2025Nieuws VER lanceert app...Nieuws Marketingtransfers week 40, 2025Nieuws Marketingtransfers week 39, 2025Nieuws Albert Heijn heeft primeur met IAB...Nieuws Nieuwe campagne benadrukt belang...
- BureausNieuws Leer emoties herkennen als...Nieuws Bruna test AI-commercial en...Nieuws Souf en Hugo van de Vriendenloterij...Nieuws Sofi: social-first bureau voor...Nieuws ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens...Nieuws Initiative en Yune winnen...
- ContentmarketingNieuws Porsche en Smeg bundelen hun...Nieuws KNRM richt vizier op toekomst met...Nieuws Zilveren Kruis en KNVB trappen...Nieuws Amsterdam herleeft 1675 in virtual...Nieuws Transavia viert 60-jarig jubileum...Nieuws Hart Voor De Zaak promoot...
- DesignNieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...
- Food en RetailNieuws Gall & Gall kiest nieuwe koers en...Nieuws Intertoys lanceert Speelboek 2025...Nieuws Walmart gaat direct vanuit ChatGPT...Nieuws Joost van den Berg van Dr. Oetker:...Nieuws McDonald’s lanceert Bouw Burger voor...Nieuws Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw...
- MediaNieuws Charelle Akihary over de digitale...Nieuws DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichtenNieuws Mediabedrijven vrezen forse klap...Nieuws Onderzoek PepsiCo bevestigt...Nieuws Avant Garde opnieuw gelanceerd als...Nieuws Ad Alliance en RTL testen nieuwe...
- Online MarketingNieuws BMW zoekt monteurs via Reddit en foraNieuws Humor en gedragspsychologie tegen...Nieuws Adobe lanceert tool voor...Weblog [column] De schizofrene ziel van de...Nieuws Nederlandse e-commerce groeit - Ikea...Nieuws AI-modus komt naar 'Google Zoeken'...
- SponsoringNieuws Go Ahead Eagles lanceert exclusieve...Nieuws Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef...Nieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
- Hornbach start najaarscampagne 'Geen project zonder tegenslag'
- Zwijsen lanceert emotionele campagne voor Open Up
- 'Dan is er Menzis' verbeeldt nieuwe missie: kiezen voor de mens
- Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
- Gouden Zaag 2025; kandidaten gezocht
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
- Bruna test AI-commercial en... 16-10-2025
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij... 16-10-2025
- Sofi: social-first bureau voor... 15-10-2025
- ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens... 14-10-2025
- Initiative en Yune winnen... 14-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes