CPNB: bewustwordingscampagne met ACHTUNG! mcgarrybowen

CPNB: bewustwordingscampagne met ACHTUNG! mcgarrybowen
  • Bureaus
  • 10 dec 2019 @ 13:36
  • 9434 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

De Stichting CPNB lanceert een bewustwordingscampagne: geef meer met een boek. De campagne is ontwikkeld door bureau ACHTUNG! Mcgarrybowen, dat hiermee ook het officiële nieuwe reclamebureau voor CPNB is.

Uit onderzoek door GfK in opdracht van KVB Boekwerk blijkt dat mensen het geven van boeken ervaren als iets zeer persoonlijks. Toch behoren (kinder)boeken nog niet tot de populairste cadeaus om te geven. Cadeaugevers vinden het namelijk lastig een passend boek uit te kiezen. Om het belang van het boek als cadeau te onderstrepen en cadeaugevers te helpen met kiezen en ze naar hun boekwinkel door te verwijzen, organiseert de Stichting CPNB de bewustwordingscampagne: Geef meer met een boek.

CPNB neemt reclamebureau ACHTUNG! Mcgarrybowen in de arm en lanceert bewustwordingcampagne die het boek als cadeau moet bevorderen

Tot en met de kerst zullen aan de hand van vijf thema’s tientallen boeken worden getipt als cadeau met grote meerwaarde. Dit is te zien via social media, online advertenties en op www.geefmeermeteenboek.nl. Om te helpen kiezen zullen vijf prominente Nederlanders, die goed en geloofwaardig passen bij de verschillende thema’s, hun favoriete cadeauboek delen. Rutger Bregman, Yvette van Boven, Jochem van Gelder, Saskia Noort en Yousef Gnaoui (rapper Sef) bijten het spits af. Zij delen hun leesplezier en geven deze kerst een boek cadeau aan een vriend, familielid of geliefde.

Aanpak

Annette Reijersen van Buuren, Manager Merk, Marketing & Communicatie CPNB: ‘Als het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenbranche staan wij voor een grote uitdaging. Nederlanders meer boeken laten lezen vergt een consistente en vernieuwende aanpak en het bundelen van de diverse krachten. De creatieve ideeën en oplossingen voor onze uitdaging die ACHTUNG! mcgarrybowen bood, spraken ons zeer aan. Daarnaast hadden wij al fijn samengewerkt met ACHTUNG! voor Snelwegsprookjes (in het kader van De Nationale Voorleesdagen). Het feit dat we in een extreem korte periode deze bewustwordingscampagne samen hebben neergezet bevestigd voor ons dat we een goede keuze hebben gemaakt. Ook onze achterban, van boekhandels en uitgevers, was vanaf het begin zeer enthousiast over het concept en gaat de uitingen verspreiden.’

Uitdaging

Dirk Jan de Krom, account director ACHTUNG! mcgarrybowen: ‘De Stichting CPNB staat voor een mooie uitdaging. We zijn blij dat we daar onderdeel van mogen zijn en hier een bijdrage aan kunnen leveren. Dankzij een co-creatie setup hebben we een mooie campagne neergezet, waarin we het boek positioneren als het ideale cadeau. Daarbij helpen we cadeaugevers met het kiezen van het juiste boek, want een boek kan zoveel meer doen dan een paar letters op een stapel pagina’s.’

Kracht van de herhaling

De cadeaucampagne Geef meer met een boek is volgens CPNB zo ontwikkeld dat deze op meerdere cadeaumomenten georganiseerd kan worden. Reijersen van Buuren: ‘Te denken valt aan Vaderdag, Moederdag, Valentijn, Sinterklaas en Kerst. Tijdens Kerst 2019 organiseren we de campagne voor het eerst en in 2020 zal deze zich vaker herhalen. ‘Geef meer met een boek’ sluit naadloos aan bij de nieuwe strategie van de CPNB waarbij de lezer centraal wordt gesteld. Deze strategie bestaat er onder andere uit door middel van ambassadeurs de lezer te inspireren en te helpen met het kiezen van een boek. Het positioneren van het boek als een mooi cadeau met grote meerwaarde is in de nieuwe strategie één van de speerpunten. Uiteindelijk moeten door deze nieuwe aanpak meer mensen de weg naar de boekwinkel weten te vinden. Het is bij uitstek de boekwinkel waar cadeaugevers inspiratie kunnen opdoen en vakkundig kunnen worden geadviseerd met een passende tip, zodat ze met het perfecte cadeau de ander kunnen verrassen.’

Onderzoek naar boek als cadeau

Uit consumentonderzoek (Boekenbranche meting 50) door GfK in opdracht van KVB Boekwerk blijkt dat iets meer dan een vijfde van de Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden een boek of meerdere boeken cadeau heeft gedaan. Boeken behoren nog niet tot de populairste cadeaus: geld en ‘bloemen, planten en tuinaccessoires’ zijn namelijk door de helft van de Nederlanders cadeau gedaan. Boeken behoren tot de écht persoonlijke cadeaus: vier op de tien Nederlanders zeggen dat je met een boek ‘iets persoonlijks’ cadeau geeft. Zes op de tien Nederlanders zeggen dat ze hun best doen om een boek cadeau te geven dat ze bij de ontvanger vinden passen. Boekcadeau-kopers geven het vaakste aan dat ze geïnspireerd raakten toen ze een titel tegenkwamen die ze goed bij de ontvanger vonden passen. Het onderstreept nog maar eens de maatschappelijke en verbindende waarde van het boek.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken