Hammerfest bedenkt voor Oxfam Novib het spel Klimaatopoly

Hammerfest bedenkt voor Oxfam Novib het spel Klimaatopoly
  • Bureaus
  • 20 sep 2022 @ 15:45
  • 7873 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • VimeoCampagnes

Creatief bureau Hammerfest ontwikkelt voor Oxfam Novib de campagne die dient ter ondersteuning van een bredere campagne die aandacht vraagt voor de ongelijkheid in de klimaatcrisis.

De drager van de campagne is het spel met de naam Klimaatopoly en wordt gebruikt om de onrechtvaardigheid in de klimaatcrisis uit te leggen. Het visualiseert de ongelijkheid tussen de rijke geïndustrialiseerde landen - die de klimaatverandering grotendeels hebben veroorzaakt - en de meest kwetsbare landen, die daarvoor letterlijk moeten boeten in de vorm van stormen, overstromingen of juist extreme droogte.

Met de awareness campagne wordt aandacht gevraagd voor de onrechtvaardigheid in de klimaatcrisis waar alleen de rijke landen kunnen winnen.

Aan de start begint het al met ongelijkheid. Nederland, Japan, Amerika en Australië starten met een goedgevulde portemonnee, Somalië, Filipijnen, Vanuatu en Pakistan beginnen met een laag bedrag. Guy Lokhoff, oprichter en creatief directeur Hammerfest: 'Het is een thema dat iedereen aangaat, ook in Nederland maar het is voor velen ver weg en complex. Met een herkenbaar spel als drager, dat men associeert met westers kapitalisme maken we het probleem tastbaar en willen we laten zien dat ook in het geval van de klimaatcrisis de kwetsbare landen de rekening gepresenteerd krijgen.'

Vorige week lanceerde Oxfam Novib een klimaatcampagne met als doel om tenminste 50.000 handtekeningen vanuit Nederland mee te nemen naar de klimaattop COP27 op 6-18 november in Egypte. Lilian Alibux, Directeur Engagement Oxfam Novib: 'De ongelijkheid in de klimaatcrisis is zo schrijnend, maar te complex om snel uit te leggen. Klimaatopoly is een creatieve vertaling van de realiteit waar we mee te maken hebben. De komende maanden in aanloop naar de klimaattop staan in het teken van actie en als Oxfam Novib willen we daarbij zoveel mogelijk mensen bewust maken van de ongelijkheid. Deze awareness campagne van Hammerfest is spot on en gaat ons daar zeker bij helpen.'

De campagne is vanaf nu te zien via de verschillende social en digitale kanalen. De video is hier te zien.
(PvWK)

Over Oxfam Novib
'Oxfam Novib is een Nederlandse medefinancieringsorganisatie en niet-gouvernementele organisatie voor ontwikkelingssamenwerking die deel uitmaakt van Oxfam International en zet zich in voor gelijkheid en staat achter iedereen die opstaat tegen ongelijkheid. Meer info op: www.oxfamnovib.nl.'
(bron: Oxfam Novib)

Over Hammerfest
'Hammerfest is de social first creative agency die zich kenmerkt door community-first en cultureel relevante creativiteit, waarbij een inclusieve benadering van de community een grote rol speelt. Het bureau werkt voor leading brands zoals Zalando, Videoland en Tommy Jeans. Meer info vind je op www.hammerfest.co.'
(bron: Hammerfest)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken