D&I Monitor 2023: 'Alleen mannen hebben meer vertrouwen gekregen dat ongepast gedrag geëscaleerd zal worden'
- Bureaus
- 4 okt 2023 @ 11:55
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekMaatschappij
- 4 okt 2023 @ 11:55
- Nanny Kuilboer
De Nederlandse resultaten van de D&I Monitor 2023 - een initiatief van de BvA en VIA - zijn bekend. De resultaten zijn gebaseerd op 448 reacties en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021. Het rapport biedt inzicht in de ervaringen en perceptie van werknemers ten aanzien van de cultuur bij hun werkgever.
76% van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf actieve stappen zet om meer divers en inclusief te zijn. In 2021 was dit nog 55%. Op het onderwerp ‘je thuis voelen’ is ook een verbetering zichtbaar ten opzichte van de voorgaande meting, waardoor werknemers zich waarschijnlijk ook eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer. Het gevolg is dat de samenvattende inclusiviteitsindex uitkomt op 63 en licht is gedaald ten opzichte van 2021 (67).
Meeste minderheidsgroepen hebben minder vertrouwen en ervaren meer obstakels
De respondenten geven aan dat het (zeer) waarschijnlijk is dat ze hun werkgever (16%) of zelfs de industrie (13%) verlaten als de inclusiviteit niet toeneemt. In 2021 lagen deze percentages nog respectievelijk op 9% en 7%. Met name onder mensen vanuit de lhbti+-gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een beperking liggen de percentages twee keer zo hoog dan in 2021.
62% van de werknemers geeft aan dat ze er vertrouwen in hebben dat ongepast gedrag op de werkvloer geëscaleerd wordt richting het management of HR. Alleen mannen hebben meer vertrouwen gekregen dat ongepast gedrag geëscaleerd zal worden. De meeste minderheidsgroepen hebben echter minder vertrouwen en ervaren ook tot twee keer vaker obstakels bij carrièremogelijkheden vanwege wie ze zijn dan andere werknemers.
Vrouwen en mensen uit de lhbti+-gemeenschap geven aan zich net zo gewaardeerd te voelen bij hun werkgever als de overige werknemers.
De D&I Monitor Nederland is een initiatief van BvA en VIA. Aan het onderzoek deden 448 respondenten mee afkomstig uit de achterbannen van de samenwerkende branche- en belangenverenigingen: VIA Nederland, Nima, We Are RA*W, Effie Awards Netherlands, GVR/Slagzinnenregister, IncludeNow, Data & Insights Network, MWG, Orange Lions, Embassy of Dutch Creativity, Sire, JCDecaux, Logeion, ADCN, SAN, PIM en Platform Media Adviesbureaus.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

