D&I Monitor 2023: 'Alleen mannen hebben meer vertrouwen gekregen dat ongepast gedrag geëscaleerd zal worden'
- Bureaus
- 4 okt 2023 @ 11:55
- Link
-
Nanny Kuilboer
redactie MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekMaatschappij
- 4 okt 2023 @ 11:55
- Nanny Kuilboer
De Nederlandse resultaten van de D&I Monitor 2023 - een initiatief van de BvA en VIA - zijn bekend. De resultaten zijn gebaseerd op 448 reacties en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021. Het rapport biedt inzicht in de ervaringen en perceptie van werknemers ten aanzien van de cultuur bij hun werkgever.
76% van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf actieve stappen zet om meer divers en inclusief te zijn. In 2021 was dit nog 55%. Op het onderwerp ‘je thuis voelen’ is ook een verbetering zichtbaar ten opzichte van de voorgaande meting, waardoor werknemers zich waarschijnlijk ook eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer. Het gevolg is dat de samenvattende inclusiviteitsindex uitkomt op 63 en licht is gedaald ten opzichte van 2021 (67).
Meeste minderheidsgroepen hebben minder vertrouwen en ervaren meer obstakels
De respondenten geven aan dat het (zeer) waarschijnlijk is dat ze hun werkgever (16%) of zelfs de industrie (13%) verlaten als de inclusiviteit niet toeneemt. In 2021 lagen deze percentages nog respectievelijk op 9% en 7%. Met name onder mensen vanuit de lhbti+-gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een beperking liggen de percentages twee keer zo hoog dan in 2021.
62% van de werknemers geeft aan dat ze er vertrouwen in hebben dat ongepast gedrag op de werkvloer geëscaleerd wordt richting het management of HR. Alleen mannen hebben meer vertrouwen gekregen dat ongepast gedrag geëscaleerd zal worden. De meeste minderheidsgroepen hebben echter minder vertrouwen en ervaren ook tot twee keer vaker obstakels bij carrièremogelijkheden vanwege wie ze zijn dan andere werknemers.
Vrouwen en mensen uit de lhbti+-gemeenschap geven aan zich net zo gewaardeerd te voelen bij hun werkgever als de overige werknemers.
De D&I Monitor Nederland is een initiatief van BvA en VIA. Aan het onderzoek deden 448 respondenten mee afkomstig uit de achterbannen van de samenwerkende branche- en belangenverenigingen: VIA Nederland, Nima, We Are RA*W, Effie Awards Netherlands, GVR/Slagzinnenregister, IncludeNow, Data & Insights Network, MWG, Orange Lions, Embassy of Dutch Creativity, Sire, JCDecaux, Logeion, ADCN, SAN, PIM en Platform Media Adviesbureaus.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redactie MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- McDonald's transformeert app tot Getaway Island tegen...
- Chocomel moet het nieuwe biertje worden
- Lang zal ze niet leven: 3FM in actie tegen ALS
- Letterlijk Black Friday voor Buutvrij for life
- Snelle gebruikt als eerste artiest ‘fakevertisen’ voor nieuw...
- Dentsu en OOH-partners slapen buiten om daklozen te helpen
Laatste Nieuws
- Mr Fox nieuwe bureau voor... 05-12-2023
- Tomorrowmen neemt Rocket Digital over05-12-2023
- P3 Group ontwikkelt game experience... 05-12-2023
- Koninklijke Euser geeft echte... 04-12-2023
- McDonald's transformeert app tot... 01-12-2023
- Dentsu en OOH-partners slapen buiten... 01-12-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala