Getverperry, wie volgt?

Getverperry, wie volgt?
  • Bureaus
  • 1 mrt 2016 @ 15:04
  • Link
  • Lodewijk van der Peet
    Lodewijk van der Peet

    Managing Director
    BeyenMeyer
  • WinkelenStrategieMerken

Blokker staat, ondanks een uitstekende presentatie op de Huishoudbeurs, bovenaan mijn lijst. Maar de eigenaar heeft zoveel vet op zijn botten dat ze het nog wel even vol kunnen houden. Als ze - net als Perry of V&D - elke maand weer de huur zouden moeten betalen, waren ze al gesloten.

Ik zou ze aanraden om als de malle aan een nieuwe formule te werken: Waarom zijn we op aarde en waarom kan Nederland niet meer zonder ons? Niks daarvan. Ze hebben lamlendig gewapperd met een stofdoekje, meer niet. Als bewijs van hun stuitende zelfgenoegzaamheid hebben ze de pay-off ‘Fijn dat we er zijn' geïntroduceerd.

Laten we eens kijken naar de rest van de Blokkerstal. Ojee. Big Bazar, Leen Bakker, Marskramer, Intertoys, Bart Smit, Budget en Xenos: ik zie ook voor deze ketens de curator aan de horizon verschijnen als ze niet drastisch ingrijpen.

Ik ga mijn goedbetaalde adviezen niet cadeau doen in een slecht betaalde column, maar ik ben vandaag in een vrijgevende bui. Waarom maak je van één van die twee speelgoedketens, waartussen geen onderscheid te ontdekken valt, niet een fantastische Lego-winkel? Maak er in elk geval een monoconcept van met een diep assortiment in plaats van het huidige, brede plasticaanbod.

Mijn curator-lijstje is nog wel iets langer: C&A, Formido, Gamma, Hubo, Dixons, Etos, Kwantum, Halfords en Kijkshop. C&A heeft ook rijke eigenaren, dus die zijn er nog wel even.

In de DHZ-wereld voorspel ik een shake-out met Hornbach en Karwei als winnaars. Praxis zou door de slimme Praxis-om-de-hoek ook nog weleens kunnen overleven. Over Etos was ik al in mijn eerdere column Lost in transformation duidelijk. Wat gebeurt er als Ahold de subsidiekraan dichtdraait? Dat Kijkshop er nog is, verrast me enorm. Dat concept, dat kán toch niet meer? In de categorie doorstarters zie ik ook weinig hoopvols. Ze hebben geen scherpe keuzes gemaakt. Ik weiger overigens de Hema ertussen te zetten. Omdat ik van de Hema houd. Maar of ze het gaan redden…?

95% van de Nederlanders kan het geen klap schelen, dus de vraag is of het erg is. Het doet in elk geval zeer, omdat er heel veel arbeidsplaatsen verloren gaan. En ja, het is erg omdat gezonde retailers plotseling omringd worden door lege panden. De winkelstraat wordt er niet gezelliger op. Gezamenlijk genereerden ze veel meer traffic dan ze individueel kunnen bewerkstelligen. En nee, het is niet erg omdat het creativiteit afdwingt. Ik was de afgelopen week in Londen en zag er tientallen retailconcepten die de Hollandse winkelstraat zouden opvrolijken. Vrijwel allemaal mono-concepten, oftewel diepe assortimenten. 

Wat dat betreft kunnen winkel-retailers veel leren van de horeca-retailers: restaurants met maar één gerecht gaan als de brandweer. Dat hebben ze geleerd van biefstukkengigant Loetje. De oprichters van bijvoorbeeld Van ’t Spit, Spaghetteria of Sla realiseren zich dat ze met hun mono-concept 5 tot 10 jaar kunnen scoren. Ze zijn zich vanaf dag één bewust van de vergankelijkheid en zorgen dat ze hun formule snel als franchise kunnen wegzetten. Het volgende concept ligt al klaar als de klad erin komt. Dat zijn retail-ondernemers waar de opvolgers van Jaap Blokker veel van kunnen leren.

PS: Soms is het helemaal niet leuk om gelijk te krijgen; terwijl ik dit stukje maak, hoor ik dat het doek voor Dixons waarschijnlijk is gevallen…

Lodewijk van der Peet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken