Klantenservice doet Youpje
- Bureaus
- 10 sep 2016 @ 15:01
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - Klanten
- 10 sep 2016 @ 15:01
- Dick van der Lecq
‘Stelletje ongeregelde kanker @NS online’ Zomaar een mailtje uit de inbox van de helpdesk van tegenwoordig. Vroeger, toen de dieren nog praten konden, was er nog ontzag voor de grote corporates als Shell, ABN en NS. Als je er werkte, dan was je iemand. En als je onverwacht toch ontevreden was, schreef je met bibberende pen: ‘Geachte heer/mevrouw, komt het gelegen dat ik u een vraag stel?’.
Dit veranderde toen Youp vermoedde dat Freddy Heineken een oogje had op zijn vriendin. Als subtiele waarschuwing - een paardenhoofd was even niet binnen handbereik - draaide hij het wereldwijd geïntroduceerde biermerk Buckler in tien minuten oudejaarsconference de nek om. Een jaar of wat later vermoedde hij dat het grondig mis was met de kastje-naar-de-muur klantenservice van grote bedrijven. En als subtiele waarschuwing draaide hij T-Mobile de nek om. Het publiek vond het allemaal prachtig, eindelijk weer eens een beetje brood en spelen. Dankzij internet en social media kon iedereen voortaan even voor Youp spelen. De autoriteit lekker over de knie nemen. Anoniem met z’n allen tegelijk. En hoe groter het bedrijf, des te groter de bek. Na T-Mobile’s Youpgate durven bedrijven toch niets terug te doen. Eén verkeerde beweging en ze worden onder virtuele middelvingers en publiekelijk ontdaan van reputatie en eigenwaarde.
Nederlandse helpdesks collectief op assertiviteitstraining.
Na deze vernederende knock-out is het bedrijfsleven gelukkig opgekrabbeld. Bedrijven staan weer stevig op de benen en er wordt zelfs speels teruggetikt. ‘Stop die iPad in je hol!’ krijgt van OxxioService terug: ‘Sorry, past niet!’. ‘Mijn 4000 gespaarde punten stop je maar in de reet van je leidinggevende’ (opvallend veel klagers verraden hun anale fixatie) wordt door T-Mobile beantwoord met: ‘De laatste keer dat ik dit deed, kreeg ik een officiële waarschuwing’. Een betweterige Dorien krijgt van Sanoma’s klantenservice zelfs een onvervalste uppercut: ‘Wat wil je nou? De juf uithangen of geholpen worden.’
Bedrijven laten zich dus niet meer chanteren, zoveel is duidelijk. Toch is de consumentencoup zeker niet neergeslagen. Corporates moeten vooral heel goed op hun tellen blijven passen. Want als klanten straks doorkrijgen dat ze niet echt worden geholpen en louter met lolletjes aan het lijntje worden gehouden, gaan de klinkers alsnog uit de straat. Daar is Youp een lachertje bij.
De klant is niet altijd koning
Deze column verscheen ook in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers