[column] De voordelen van een inhouse agency

[column] De voordelen van een inhouse agency
  • Bureaus
  • 1 dec 2020 @ 10:46
  • 16471 x gelezen
  • Link
  • Pascal Boogaert
    Pascal Boogaert

    bemiddelaar voor freelancers
  • Strategie

Een inhouse agency is ideaal om communicatie die in het verlengde ligt van je klantenservice - zoals social content en community management – zelf te doen. Je kunt als adverteerder namelijk sneller reageren dankzij de inhouse professionals die je merk op hun duimpje kennen.

Samen met twee inhouse experts - Johan de Meijer (freelance marketeer en producer) en Michael Overzier (interim senior transition manager) - duik ik in het onderwerp van inhouse agencies. Aangevuld met een rondvraag en flink wat deskresearch ligt er nu een Kleine Handleiding Voor Adverteerders Om Een Inhouse Agency In Te Richten. Voor je ligt deel 2 van deze handleiding.

Maar ook voor andere communicatie - zoals folders, blogs en webcontent – is inhouse perfect. Het is sneller, de lijnen zijn ultrakort en het is voordeliger. Verder is inhouse ideaal om de regie in handen te nemen. Met een sterke Marketing Communications Manager aan het roer. En natuurlijk door media, planning en data dicht bij je te houden en niet uit handen te geven aan derden.

Dit zijn de belangrijkste redenen om naar een inhouse oplossing te kijken, volgens Michael Overzier, interim senior transition manager.

Onafhankelijkheid

Met een inhouse agency ben je minder afhankelijk van externe partners. Je haalt de kennis en competenties nu in huis. Waarmee je ook beter in staat bent om intern de capability te ontwikkelen. Op die manier kun je dan een marketing organisatie creëren die een stuk volwassener is.

Transparantie

Door de technologie zelf te regelen, omzeil je - in ieder geval gedeeltelijk - de verborgen ‘techfees’. Zo zorg je ook voor een meer directe relatie met de belangrijkste spelers in de keten, zoals Facebook en Google. Bovendien heb je zo meer zicht en grip op je eigen data en privacy gerelateerde zaken. 

Kosten

De aanname is dat je met een inhouse agency als adverteerder met minder FTE’s een betere performance kan leveren dan met een bureau. Dit geldt overigens niet in alle gevallen. Stel altijd een goede business case op en neem daarbij ook alle indirecte kosten mee. Kijk daarnaast kritisch naar het (media) budget dat je te besteden hebt in relatie tot de resources (personeel) dat je nodig hebt.

Aan de andere kant zie je juist dat adverteerders kosten weten te besparen door innovaties te omarmen en zo hun processen en activiteiten automatiseren.

'We hebben het trafficen van onze display advertising gestandaardiseerd en geautomatiseerd. Dat leverde ons een enorme tijdwinst op. Waardoor we nu in staat zijn om fijnmazigere campagnes op te zetten en te analyseren' - Laurens Gunneweg, Programmatic Lead Philips Benelux

Samenwerking

Met een inhouse agency heb je kortere lijnen waardoor je sneller kunt samenwerken. Je werkt met z’n allen voor dezelfde organisatie en hoeft dus niet alle ins en outs over te dragen aan een bureau. En doordat iedereen dezelfde doelstellingen heeft, zit je sneller op één lijn. Kortom, met inhouse krijg je een betere samenwerking.

Dit zijn de belangrijkste redenen om naar een inhouse oplossing te kijken, volgens Johan de Meijer, freelance marketeer en producer.

Onafhankelijkheid

Je bepaalt zelf je ideale elftal. Je bouwt aan een opstelling die past binnen jouw organisatie met specialisten die jouw doelstellingen helpen bereiken. Zet een goede coach aan het roer blijf in controle.

In mijn huidige interim positie ben ik verantwoordelijk voor procesoptimalisaties binnen de marketingafdeling en voor het opzetten en uitrollen van nieuwe marketingplannen. Krijg je als interimmer het vertrouwen om zo’n taak te vervullen, werk dan altijd nauw samen met je stakeholders. Geef ze een podium en vorm een hecht team. Respecteer de input en bepaal samen de belangen en thema’s, maar blijf de regie houden. Heb met regelmaat statusupdates, wees transparant en flexibel bij (business) wijzigingen. Alleen dan krijg je grip op de organisatie. En merk je dat een bepaalde aanvalstactiek niet in jouw elftal past? Kies er dan voor om weer naar buiten te kijken.

Zelfvoorzienend

Als je online producten of diensten verkoopt, vergaar je data. Focus dan op interne specialisten die dit goed voor je kunnen analyseren. Hiermee kun je dan namelijk zelf de creatieve briefing opstellen voor je volgende marketinguiting of -campagne. 

Flexibiliteit 

Het grootste voordeel van een inhouse agency is flexibiliteit. Je stelt jezelf in de mogelijkheid om assets te ontwikkelen, zelf adaptaties te doen of even snel zelf een wijziging door te voeren. Wees je daarbij wel bewust van de kwaliteit en van de consistentie. En wees ook waakzaam voor verschillende interpretaties. Laat bij een eventuele adaptatie van een bureauconcept hier dan ook altijd een check op doen. Ook zij zijn onderdeel van je team.

Pascal Boogaert
  • Pascal Boogaert

  • Werkt bij:
  • Functie: bemiddelaar voor freelancers
  • Website:-
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken