Petra Stienen over What Design Can Do: 'Het belang van schoonheid in de publieke ruimte is niet te onderschatten'

Petra Stienen over What Design Can Do: 'Het belang van schoonheid in de publieke ruimte is niet te onderschatten'
  • Content
  • 28 jun 2016 @ 15:12
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InteractieEvenement

Aanstaande donderdag (30 juni) gaat What Design Can Do Live van start. Met thematiek van Afrika tot muziek en een afsluiter in de vorm van de verkiezing van de vijf beste ideeën voor de Refugee Challenge staat het maatschappelijk belang van design weer hoog in het vaandel. In aanloop naar het evenement plaatsen wij korte interviews met sprekers op WDCD. Vandaag komt schrijfster en Arabist Petra Stienen aan het woord,

Het thema van dit jaar is What Africa Can Do for Europe. Nu de EU vol in een crisis is geschoten door het uitstappen van de Britten, is het nog interessanter wat een keur aan Afrikaanse designers - van architecten, app-designers, mode- en productontwerpers - te zeggen hebben over de kracht van Afrika versus de vertwijfeling van het Oude Continent.

Waarom heeft u 'ja' gezegd op de vraag om te klomen spreken?
Het beeld van vluchtelingen is heel zwart/wit, ze zijn of een probleem of een slachtoffer. In mijn werk in het Midden-Oosten zie ik enorm veel veerkracht en creativiteit bij jongeren en vrouwen. Daarom sprak me het jurylidmaatschap bij de Refugee Challenge erg aan. 

Wat is voor u de link tussen design and marketing?
Ik geloof in de kracht van een goed verhaal om mensen te mobiliseren, in beweging te brengen. Show, don't tell. Goede ontwerpen vertellen vaak het verhaal vanzelf. Dat zag ik ook bij de inzendingen bij de Refugee Challenge. Veel ontwerpen nemen vluchtelingen echt serieus als mensen die hun eigen toekomst willen vormgeven, en niet langer in de fuik van liefdadigheid en wachtstand willen blijven. 

In hoeverre dient design een maatschappelijk doel volgens u?
Het belang van schoonheid in de publieke ruimte is niet te onderschatten, in het grote en in het kleine. Design kan daar een enorme bijdrage aan leveren, van mooie banken op stations tot de vormgeving van dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Dat geldt ook voor mensen die in moeilijke omstandigheden leven. Waarom zou een tijdelijke woonruimte lelijk moeten zijn? Ook daar kunnen mooie, duurzame en betaalbare materialen de levensvreugde van mensen vergroten. 

Wat verwacht u van What Design Can Do en van uw eigen verhaal?
Er is een Arabisch spreekwoord dat zegt 'toeval is beter dan 1000 afspraken'. Ik geloof in betekenisvol toeval, en ik hoop op veel onverwachte inzichten door de toevallige samenkomst van een diverse sprekersgroep en publiek. 

Mijn verhaal gaat over Action for Hope, een heel mooi initiatief vanuit de Arabische wereld om mensen in moeilijke omstandigheden, vaak in achterstandswijken of vluchtelingenkampen, toegang te geven tot de vreugde van kunst en cultuur. Dat raakt hun eigen creativiteit, hun eigen vermogens om hun toekomst zelf vorm te geven. Niet vanuit een therapeutisch oogpunt, hoe belangrijk cultuur ook kan zijn als troost, maar echt vanuit het belang van schoonheid in het leven van mensen.' 

Er zijn nog tickets! Ga hier naar toe voor meer informatie.

En lees meteen even het interview dat we hielden met Richard van der Laken, de oprichter van What Design Can Do. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken