Namespotting: 'Opvallende merknaam is van groot belang'
- Content
- 2 dec 2016 @ 09:16
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - UitgeversMakersContentOnderzoek
- 2 dec 2016 @ 09:16
- Lucas Boon
Vijfhonderd leuke, merkwaardige en opvallende merknamen verzamelen - ga er maar aan staan. De auteurs Hans Prummel (r) en Richard Otto deden het. Resultaat: het boek 'Namespotting', dat sinds deze week in de schappen ligt. En dat vraagt om enige toelichting. 'Wat opviel is dat de ene branche in hun naamomgeving veel creatiever is dan de andere.'
Waarom was dit boek nodig?
Consumenten worden dagelijks geconfronteerd met honderden merknamen. Slechts weinigen daarvan zullen ons echter bijblijven. Een opvallende merknaam is daarom van groot belang. De naam wordt immers nog eerder geconsumeerd dan het product of de dienst zelf. Hans startte vijf jaar geleden met het verzamelen van de leukste, grappigste en opvallendste namen onder de naam 'Namespotting'. Dit fenomeen werd zeer populair en behaalt nog steeds regelmatig de landelijke media. Hierdoor brachten merkenliefhebbers ons op het idee om deze merken te bundelen in een boek.
Wat zijn de grootste opvallendheden die u bent tegengekomen?
Wat opviel is dat bepaalde branches veel creatiever in hun naamgeving zijn dan andere. We hadden makkelijk nog een paar pagina's kunnen vullen met namen van kappers, rijscholen, burgerrestaurants en cafetaria's. Ook blijken foodtrucks en grappige namen bij elkaar te horen.
Hoe bent u met het boek te werk gegaan? Hoe zag het proces eruit?
Het grootste verzamelwerk was al gedaan door Hans. Toch bleek het nog een flink karwei om uit duizenden namen de beste te kiezen en deze onder diverse thema's te sorteren. We zaten echter met de meeste merknamen op één lijn, dus het beslissingsproces ging snel.
Waar bent u tegenaan gelopen?
Naast de duizenden namen die Hans zelf in de loop der jaren heeft verzameld, konden we ook putten uit de vele namen die door andere actieve namespotters zijn ingestuurd voor de maandelijkse online Namespotting-competitie die hij in 2011 was gestart. Het logisch en aantrekkelijk indelen van het boek was een leuke uitdaging.
Wat moet dit boek voor de lezer gaan 'doen'?
Het is deels gewoon een zeer vermakelijk boek, maar het dient ook te inspireren!
Ga hier naar toe voor een preview van 'Namespotting'.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers