[column] Beeld maakt elk verhaal aantrekkelijker

[column] Beeld maakt elk verhaal aantrekkelijker
  • Content
  • 11 nov 2019 @ 09:52
  • 11398 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MakersContent

Alex Krancher van Zandbeek kwam vorige week met een leuke blog. Een pleidooi voor langere blogs omdat deze beter gewaardeerd worden door Google. Tevens een pleidooi voor het werken met keywords die populair zijn op het web, maar zelf stoort hij zich niet aan die wetenschap.

Een pleidooi voor plaatjes bij de praatjes omdat dit wordt gewaardeerd door Google, maar zijn blog is zonder beeld. Wie meer succes wil met zijn blogs leest dit verhaal op deze website. Je blogs worden er beter van.

Psychografische marketing. Hier hebben we weer een mooi bedachte term. Met dank aan Cambridge Analytica. Consumenten persoonlijk benaderen zonder hun privacy aan te tasten. Het sleutelwoord daarbij is artificial intelligence. Op bloovi.be lees je er meer over.

Toch maar weer eens een verhaal over het gemak van een contenthub gelezen. Het voelt een beetje als recht praten wat krom is, of vooral naar jezelf toe praten, maar het geeft wel nuttige informatie als je zaakjes met betrekking tot content niet goed hebt geregeld. En dat is jammer want content is een belangrijk stuk kapitaal van elke onderneming. ‘Een contenthub fungeert als een centrale plek voor alle content, zoals geschreven teksten, foto’s en video’s. Het geeft je op één overzichtelijke plek toegang tot al je CMS-platforms en bewaarplaatsen. Je hoeft content dus niet meer uit verouderde systemen terug te halen. Editors krijgen op een duidelijke manier toegang tot alle documenten, of die nu lokaal of in een cloud opgeslagen staan.’(Bron: emerce.nl)

Als je je afvraagt of je internetverbindingen toekomstproof zijn, moet je dit even lezen. Gaat over de toename van zogenoemde 4K-content die om betere internetverbindingen vraagt dan we veelal hebben.

Dit moest ik wel twee keer lezen voor ik begreep waar het over ging: ‘Bij transformationele belevingen ligt de focus op het begeleiden van gebruikers naar de persoon die zij willen worden. Alles draait om het leveren van een bijdrage aan leren, groei en het bereiken van ambities en doelen. Het omvat meeslepende ervaringen die overtuigend bewijs leveren dat de gebruiker in een nieuwe en andere realiteit is gestapt.’ Een ultieme vorm van contentmarketing. Geplukt van Frankwatching.

In een verhaal over het gebruik van illegale bronnen voor content op numrush.nl kom ik deze zin tegen: ‘Op dit moment gebruikt 23 procent van de Nederlandse jongeren tussen de 15 en 24 jaar illegale bronnen om digitale content te gebruiken. Dat aantal is in drie jaar tijd met maar liefst 14 procent afgenomen.’ Ik ga natuurlijk zitten rekenen: was het dan voorheen 37 procent (23+14) of 26,2 (23 x 1,14). In het eerste geval is de daling opmerkelijk, in het tweede stelt deze daling niet zoveel voor. Hoe moeilijk is het om iets duidelijk op te schrijven.

Een leerzaam verhaal over KPI’s van sociale content lees je hier. Er is een aantal manieren waarop je de KPI’s kunt bepalen voor jouw social- en contentactiviteiten, van campagnes tot langlopende programma’s: vanuit strategische doelstellingen: top-down, zonder strategische doelstellingen: bottom-up, en op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Dit is een interessant alinea die ik van MT pikte, aanleiding om het hele verhaal te lezen: Als de ontwikkeling van een data-driven organisatie goed verloopt, loopt het aantal dataprojecten uit de hand. Het risico dat daarmee samenhangt, is dat degenen die met big data bezig zijn zelf de focus verliezen of de controle kwijtraken over hun tijdsbesteding. Want met alle datasets valt wel iets bijzonders te doen, maar het zakelijke rendement verschilt.

Een interessant verhaal over de KPI’s van content op Marketingfacts. ‘In de digitale wereld kunnen we zoveel meten, dat metrics vaak worden verward met KPI’s. Dat werkt contraproductief: niet elke metric vertelt of een contentreeks of social campagne iets bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. En sturen op verkeerde metrics betekent sturen op het verkeerde resultaat. Een goed voorbeeld hiervan is het aantal volgers van een Facebookpagina of Instagram-account. Inmiddels zijn we er redelijk over uit dat dit niets zegt over of ook dit jaar de bonussen weer uitgekeerd kunnen worden.’ Even lezen, word je wijzer van.

Ken je het fenomeen predictive marketing al: Het slim inzetten van technologie en predictive analytics wordt steeds belangrijker voor bedrijven bij het nemen van beslissingen en het bedienen van klanten. Ook slimme marketeers zetten hun enorme hoeveelheden data om in voorspellende analyses en kunnen er zo bijvoorbeeld achter komen wat de beste marketingactie is. We noemen dit predictive marketing. Het is maar dat je het weet.

Aart Lensink, belangrijk binnen de contentmarketingwereld signaleert een nieuwe fase in zijn vakgebied: ‘Integratie van content, PR en reclame binnen het campagnedenken. Nu is er sprake van een samenwerking tussen de disciplines, maar binnen een jaar of twee ís het geïntegreerd denken en produceren een nieuwe discipline.’ (Bron: Marketingtribune) De wens is de vader van de gedachte. Al bijna veertig jaar. Ik hoop met hem dat het er ooit eens van komt. Maar er zal nog veel water door de Rijn stromen, eer dat gebeurt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken