[column] Lengte is wél belangrijk

[column] Lengte is wél belangrijk
  • Content
  • 6 nov 2019 @ 12:03
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Content

Een goede blog is minimaal 1.000 woorden lang. Dat komt omdat Google je pagina hoger in het lijstje met resultaten zet als mensen langer op je website blijven. Als je ze blijft boeien, tenminste.

Ik ben fan van korte content. Wat lange content betreft ben ik een achterblijver. Een laggard. Als je je boodschap over kunt brengen met weinig woorden, doe dat dan. Lekker efficiënt. Heerlijk.

Maar wie boeit het wat ik vind? Niemand. Wat wel boeit zijn harde cijfers. En die hebben we, met dank aan Orbit Media. Hieronder een samenvatting voor als je mad results wil boeken met je blogpostjes.

Een blog schrijven duurt een halve werkdag
De afgelopen jaren is de gemiddelde lengte van blogposts flink toegenomen. In 2014 telde een blog gemiddeld 808 woorden. Nu zijn het er 1.236. Logisch dat de gemiddelde tijd die een blogger in een blog steekt ook gestegen is. Bloggers doen gemiddeld 4 uur over een verhaaltje. Dat waren er vroeger 2,5.

Top. Bloggers worden dus langer van stof. En dat werkt. Ik sta blijkbaar moederziel alleen in mijn felle voorliefde voor kort. Letterknechten die langere artikelen plaatsen, zien vaker sterkere resultaten dan schrijvers van korte stukken. Bovendien is dagelijks een stukje tikken ook erg effectief: 67 procent ziet sterk resultaat.

Keywords en analytics zijn uit maar nog steeds belangrijk
Alle tijd die bloggers besteden aan het opfluffen van hun verhaaltjes moet ergens vandaan komen. Veel van hen laten analytics daarom links liggen. En onderzoek naar keywords vindt ook minder plaats. Snap ik, is ook enorm saai. Maar in de resultaten zie je dat internetschrijvers die wel netjes keywords opzoeken en hun analytics checken, beter scoren. Het geheim van bloggen is dus zeeën van tijd hebben.

Resultaat is subjectief
Goed, wat houdt dat nu allemaal in? Levert een blog überhaupt iets op? Van alle ondervraagde bloggers zegt ongeveer de helft wel wat resultaat te zien. 30 procent krijgt sterke resultaten. En 20 procent ziet teleurstellend resultaat of weet niet of ze resultaat halen. Wat dat resultaat is? Dat is jammer genoeg onduidelijk. Een like? Een lead? Een view? Een aai over de bol? Joost mag het weten.

Heb je nog wat trucjes nodig om je resultaten tot grote hoogte te zien groeien? Het blijkt dat de tactieken die het minst gebruikt worden, het beste werken. Hier zijn er een paar:

  • Voeg meer dan 10 afbeeldingen toe aan je post (3 procent van de bloggers doet het, driekwart daarvan ziet sterk resultaat);
  • Schrijf eerst 20 proeftitels, voor je de definitieve titel kiest (1 procent doet het, 67 procent daarvan ziet sterk resultaat);
  • Plaats iedere dag een blog (3 procent doet het, 67 procent daarvan ziet sterk resultaat).

Omdat ik een koppig stuk vreten ben laat ik deze post lekker kort, voeg ik geen afbeeldingen toe én wacht ik minstens een dag voor ik weer een blogje schrijf. Benieuwd hoe het gelezen wordt.

Door: Alex Krancher, content creative bij Zandbeek.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken