[designpanel] Brouwers is back
- Design
- 23 aug 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designDesignpanel
- 23 aug 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Inhakend op de speciaalbiertrend herintroduceert Albert Heijn Brouwers Pilsener met een propositie die past tussen een ‘karaktervol speciaalbier’ en een ‘dorstlessende pilsener’. Naast de vernieuwde smaak moest ook de identiteit hierop aansluiten. Millford heeft het logo en de stijl ontwikkeld en deze doorvertaald naar alle touch points: ‘Het nieuwe frisse voorkomen is te herkennen aan het sterke merk“embleem” en het nieuwe logo en de visuele identiteit voldoen aan het huidige tijdsbeeld en sluiten naadloos aan op beide markten.’ Daarnaast heeft Millford het volledige assortiment voorzien van een packaging design: ‘Het eigenzinnige maar passende karakter geeft het bier de juiste attitude én toegankelijkheid. De brouwer staat centraal, het gebruik van koper in de productnaam (niet bij de omverpakkingen) en het blauwe vlak geven een edgy tint aan het etiket waardoor de pilsener een eigenzinnig design krijgt.’ Is ons panel het hiermee eens?
Stijn Braun, Mountain
De uitstraling van de huidige biertrend is óf premium óf uitgesproken creatief. Een weerspiegeling van ervaring en kwaliteit of van een vreemde smaaktwist en passie van de brouwer. Allebei geloofwaardig en authentiek, maar bij Brouwers Pilsener praten we over een massabiertje dat meelift op geen van beide. Alles is uit de kast getrokken om er bij te horen, maar het lukt niet echt. Authenticiteit of eigenzinnigheid is niet te kopiëren. Dat voel je! Voor een bier van nu oogt het te gepolijst en arm. Het blijft zielloos. Een blauw diagonaal vlak is niet ‘edgy’, maar een poging eigenzinnig te zijn en bovendien oogt het waterig. Best leuk en fris design, maar het vertelt me een te arm verhaal over een brouwer die niet bestaat.
RAPPORTCIJFER: 5
Steven de Cleen, ProudDesign
De supermarktschappen lopen vol met speciaalbier en leeg met pils dankzij de prijsoorlog. Slimme zet van AH om speciaal pilsener te introduceren. Met de naam van toen en de smaak van nu. Echter geen eenvoudige opdracht om in design toegankelijk en speciaal tegelijk te zijn, maar dat het mogelijk is toont dit design. Modern crafting for everyone! Op de ingezette golf van Grolsch Kornuit is Brouwers ook hip, met de scraper-illustraties, veel zwart en een eenvoudige, strakke en frisse kleurschakering. Iets meer ‘crafting’ had niet misstaan denk ik. Het beetje koper voor pilsener (hint naar een koperen brouwersketel) is zeer gewenst. De identiteit is mooi doorgevoerd in alle items, vooral de speciale sixpack-doos. Goed dat de merknaam (jawel, geen private label) verkort is tot Brouwers, zodat er ook meer speciaalbieren onder geïntroduceerd kunnen worden.
►‘IETS MEER CRAFTING HAD NIET MISSTAAN’
Oké, echt speciaal wordt het niet met termen als ‘smaak van nu’ en ‘geïnspireerd door liefhebbers’, maar voor velen is dit de opstap naar bier met meer smaak. En het goede van dit alles - je proeft het ook nog eens! Zal dit de eerste keer zijn dat een private brand pils succesvol wordt? Ik geef het alle kans, mede dankzij goed design!
RAPPORTCIJFER: 8
Tessa Oudijn, Brum
Brouwers zijn hot, maar dat was het vorige design van AH Brouwers-bier (rond het millennium vervangen door AH Pilsener) al lang niet meer. Des te verrassender is deze herintroductie: opvallend, fris en van nu.
Er is goed gebruik gemaakt van designelementen die vertrouwde bierassociaties oproepen. De gravureachtige illustratie, rond geplaatste typografie en productnaam in koper maken het kwalitatief en geloofwaardig. Het schuine cyaanblauwe vlak maakt het eigenzinnig.
De visuele vertaling van ‘Brouwers’ is wel erg letterlijk en no-nonsense, er had meer diepgang in gekund. Ook sluit het design dusdanig aan bij huidige trends dat het zeker niet tijdloos is.
Maar deze verpakking knalt het schap uit en roept binnen een seconde het juiste gevoel op en daar gaat het om.
RAPPORTCIJFER: 8
Edwin Visser, SoGood
Het traditionele Brouwers Bier van Albert Heijn wordt het hippe Brouwers Pilsener. De verpakking is helemaal ‘on trend’ maar roept desalniettemin een aantal prangende vragen op.
Allereerst past de zwart-wit gravure van brouwer en ketel bij de huidige designtrend om authenticiteit te bevestigen, maar we hebben het hier over ‘Est. 1978’ en niet over ‘Est 1878’, dus hoe geloofwaardig is dat?
►‘EEN GOEDE VERPAKKING MOET DIRECT COMMUNICEREN WAAR HET OVER GAAT EN NIET TEVEEL VRAGEN OPROEPEN WANT VRAGEN WORDEN TWIJFELS’
Ten tweede roept het gesuggereerde soort bier twijfels op. Het blauw-wit refereert vooral aan witbier, hetgeen het niet is, en anders naar alcoholvrij, zoals het oude Brouwers Bier Malt bier ooit was:
In de begeleidende rationale staat ‘inhakend op de speciaalbiertrend’. Wat heeft een gewoon supermarktpilsje nu te maken met speciaalbier? Je kunt jezelf wel een dergelijke uitmonstering laten aanmeten door een designbureau, maar daarmee is het nog geen overtuigende propositie. Een goede verpakking moet direct communiceren waar het over gaat en niet teveel vragen oproepen want vragen worden twijfels.
Tenslotte een vraagje aan de opdrachtgever Albert Heijn: bij de eigen merken Perla Koffie en Delicata Chocola speelt in de nieuwste verpakkingen het AH-logo ook een rol. Waarom is dat beleid niet voortgezet in de biercategorie?
RAPPORTCIJFER: 4
Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 14, 23 augustus 2016.
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 6
Paul Sluis, global marketing communications manager KLM; 4
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 5
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Amsterdam Museum lanceert campagne... 24-09-2024
- “Big 5” kunstenaars van Den Haag in... 17-09-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing