[designpanel] Boud of baken?
- Design
- 29 jul 2016 @ 17:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDesignpanel
- 29 jul 2016 @ 17:00
- Nanny Kuilboer
De nieuwe identiteit van Nemo Science Museum verhit de gemoederen van ons panel en veroorzaakt een schisma tussen marketeers en designers. Omdat dit zo’n interessante case is, deze keer niet alleen de reacties van de marketeers in het magazine, maar ook die van de designers en we vroegen Tom Dorresteijn van Studio Dumbar en Meike Moors, manager marketing & communicatie van Nemo, om hun reactie.
Nemo Science Museum heeft een nieuwe identiteit, ontwikkeld door Studio Dumbar. Het museum is gevestigd in het groene baken aan het IJ in Amsterdam, ontworpen door Renzo Piano. Nemo maakt niet alleen wetenschappelijke onderwerpen op een interactieve manier begrijpelijk voor kinderen, maar via allerlei andere initiatieven, zoals onderwijsprogramma’s, festivals en het online magazine Kennislink fungeert het ook als een informatiebron voor studenten, docenten en ouders. Om Nemo toegankelijk te maken voor alle generaties wilde het museum dat alle activiteiten ‘gebrand’ zouden worden onder één overkoepelende identiteit: NEMO. Studio Dumbar: ‘Ons antwoord op deze vraag is een sterke identiteit die intrigeert en de zichtbaarheid van Nemo vergroot. Het logo is iconisch en duidelijk herkenbaar op alle communicatie-uitingen, van vlaggen tot online. Net als Nemo zelf fungeert het als een baken.’
tekst gaat verder onder het beeld
REACTIES MARKETEERS
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Nemo, dat is toch die fantastische belevenis waar er op verschillende manieren wetenschappelijke thema’s leuk worden gemaakt zodat kinderen daadwerkelijk geïnteresseerd raken? Waarom moet dit dan op zo’n zakelijke manier teniet worden gedaan door een nieuwe identiteit die geen enkele kinderlijke speelsheid meer in zich heeft? Het trucje met vierkante blokjes die letters herbergen, kennen we van vele andere logo’s en is weinig origineel. Het kleurgebruik en de overige grafische elementen zijn saai en maken van Nemo weer een geheel met een hoog ‘nerd’-gehalte. Als er een bredere doelgroep aangesproken moet worden, dan had de unieke identiteit van Nemo duidelijk naar voren moeten komen. Nu is het saai, praktisch en weinig onderscheidend.
Rapportcijfer: 4
Marc van Eck, partner Business Openers
Als je een design moet beoordelen, kun je vaak beter niet de begeleidende tekst van het designbureau lezen. Dat kan namelijk soms zo irriteren, dat je niet meer zuiver naar het logo kunt kijken. De designers maken een nieuw design en noemen het iconisch. Mogen wij dat misschien zelf uitmaken? Snel kijken dus en dan blijkt het spuuglelijk te zijn. Iemand heeft Nemo per ongeluk gelezen als neon en dus een onleesbaar logo voor het science museum gemaakt. Maar laat ik het sportief opvatten: over smaak valt te twisten. Is het opvallend, ja. Is het onleesbaar, ja. Straalt het jaren tachtig uit, ja. Zou Nemo dit moeten willen, nee. Ik moet eerlijk zijn, Studio Dumbar maakt heel veel goed werk, maar deze is mis. Kan de beste overkomen, gewoon weggooien en niemand vertellen. Ditmaal een 1 dus.
Rapportcijfer: 1
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters
Nemo heeft zijn wetenschappelijke kennis klaarblijkelijk gebruikt om een tijdmachine te bouwen en een grafisch vormgever uit begin jaren negentig met idem grafische instrumenten op te halen voor de ‘nieuwe’ huisstijl. Het schreeuwerige neongroen en zwarte vormen-stijltje is zowel te simpel als overgecompliceerd. Dat iets anders is, juich ik toe, maar in mijn mening mist deze vormgeving geheel de plank in het voorlichten en informeren van meerdere generaties. Het lettertype vind ik goed uitgekozen en de samenstelling geeft nog enigszins duidelijkheid. Ik draag Nemo een warm hart toe en had ze graag een brand identity gegund die beter aansluit bij hun doelstellingen.
Rapportcijfer: 2
REACTIES DESIGNERS
Stefan Pangratz, VBAT
Museum Nemo is een geweldig voorbeeld van architectuur als branding: iconisch en als vorm zodanig sterk dat het op je netvlies blijft plakken als je het één keer gezien hebt. Ik had eigenlijk verwacht dat er qua vormentaal iets meer met deze visuele ‘asset’ gedaan was, maar zie de beperkingen ervan wel in. De gekozen stijl ondersteunt de programmering beter en opent een hele wereld van speelse toepassingen, welke uiteindelijk sterker gaan zijn dan het logo zelf. Wat mij betreft is er wel ruimte voor een iets minder geometrische letter met meer flair en energie als tegenpool tot het strakke en georganiseerde logo.
Rapportcijfer: 8
Claire Parker, Design Bridge
Bold graphic and eye catching yes. But unique and differentiated it is not. I struggle to see the creative intent in this work, what do you want me to feel and remember about Nemo? The museum building itself is iconic, the way they educate is engaging bold and inspiring, children leave their enthused and charged with possibility - all attributes and motivations I fail to see expressed in this work or across any of the brand touch points. Simply calling something iconic does not give it that status and I'm not confident that this new design will be enduring or memorable enough to reach iconic status they attribute to it.
Rapportcijfer: 5
Roel Stavorinus
Het nieuwe logo van Nemo is een logo dat niemand onberoerd laat. Je houdt ervan of je vindt het verschrikkelijk. Het is boud, aanwezig en vraagt om aandacht. Het logo schuurt een beetje en roept vragen op. Het logo is nu iets meer dan twee maanden in gebruik. Het was te zien op zuilen en posters in de stad en bij Nemo zelf. Kom je het tegen, dan kun je er niet omheen. De ontwerpers noemen het een baken en zo werkt het ook. Dat is in een druk stedelijk landschap al een kwaliteit op zich. Ik prijs het lef van Nemo om na een veilige huisstijl voor een meer gedurfde aanpak te kiezen.
Rapportcijfer: 8
REACTIE NEMO
Meike Moors, manager marketing & communicatie Nemo
‘Waar een groot publiek Nemo vooral kent van het museum voor families vlakbij het Amsterdamse Centraal Station reiken onze activiteiten veel verder. Een nieuwe visuele identiteit moest de mogelijkheden in zich hebben om deze breedte zichtbaar te maken en tegelijkertijd krachtig blijven. Opvallend aan de nieuwe visuele stijl is natuurlijk dat ons opvallende gebouw daarom ook uit het beeldmerk is gelaten. Nemo is herkenbaar in de twee labels Nemo Science Museum en Nemo Kennislink, die elkaar goed aanvullen. Het museum biedt een rijke ervaring met wetenschap en technologie voor jong en oud binnen en buiten de muren van het gebouw. Nemo Kennislink biedt inhoudelijke verdieping en achtergrond bij wetenschappelijke thema’s en onderzoek zowel online als offline.
Het krachtig beeldmerk dat Studio Dumbar ontwikkelde blijft overeind in de speelsere toepassingen voor het museum, bijvoorbeeld in de communicatiecampagne die KesselsKramer ontwikkelde, maar ook in de meer informatieve toepassing voor Nemo Kennislink. De overwegend positieve reacties op het beeldmerk die we van volwassenen en kinderen voor en na de lancering ontvingen, sterken ons in de keuze. Maar de reacties zijn ook uitgesproken, de vorm van het beeldmerk roept iets op. Of je houdt ervan of (nog) niet.’
REACTIE DESIGNBUREAU
Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
‘Uitzonderlijke merken krijgen uitzonderlijke reacties. Elk door ons ontworpen merk dat bij de introductie de wind van voren kreeg, groeide uit tot een geliefd en bewonderd merk. Zonder uitzondering. Krachtige, disruptive vernieuwingen vragen nu eenmaal wat tijd.’
Ter verklaring bij de motion graphic hieronder: de kiwi en de containers hebben te maken met de thema’s die op dat moment centraal stonden in Nemo.
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Marc van Eck
- Karlijne Bos
- Stefan Pangratz
- Studio Dumbar
- Claire Parker
- Roel Stavorinus
- identiteit
- Henry van der Zeeuw
- Tom Dorresteijn
- Kennislink
- Nemo Science Museum
- Meike Moors
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Amsterdam Museum lanceert campagne... 24-09-2024
- “Big 5” kunstenaars van Den Haag in... 17-09-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing