Designers in de bres voor Geldmaat

Designers in de bres voor Geldmaat
  • Design
  • 12 nov 2018 @ 09:05
  • 10461 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

ABN Amro, ING en Rabobank hebben een bankonafhankelijke geldautomaat geïntroduceerd, de ‘Geldmaat’, en internet ging los: kinderachtig, niet internationaal, ‘legolisering’. Geert Eikelboom van Geldservice Nederland noemt de Geldmaat op Telegraaf.nl ‘simpel, herkenbaar, hulpvaardig en aandachttrekkend’. MarketingTribune vroeg designdirector Stefan Pangratz van het verantwoordelijke ontwerpbureau VBAT en een aantal designexperts te reageren.

Wat is de strategie achter het idee, de naam en het ontwerp?

Stefan Pangratz, design director VBAT: ‘In een steeds verder digitaliserende en globalere wereld is contant geld en contant betalen synoniem voor de menselijke maat. De naam, de visuele en verbale identiteit van het nieuwe netwerk, moest daarom vooral toegankelijk en vriendelijk worden, ondanks dat het natuurlijk een digitaal netwerk van automaten betreft.

Door middel van een nieuwe naam, nieuwe visuele identiteit en nieuwe tone of voice heeft VBAT de geldautomaat een nieuw gezicht gegeven. Tegelijkertijd is “Geldmaat” gepositioneerd als een betrouwbare en vriendelijke autoriteit voor iedereen. Daarbij hebben we niet alleen rekening gehouden met de reguliere gebruiker, maar ook met die doelgroepen voor wie de verandering het lastigst is, zoals bijvoorbeeld ouderen en slechtzienden.

De naam is in opdracht van VBAT ontwikkeld door Globrands. Geldmaat is en korte en simpele vertaling van geldautomaat: makkelijk te onthouden, duidelijk, laagdrempelig én Nederlands. “Less” is hier letterlijk “more”. Het vertolkt de kern van de dienstverlening.

Als we voor contant geld op zoek zijn naar een geldautomaat, oriënteren we ons - tot nu toe - op de kleuren en logo’s van de grote banken in het straatbeeld. Deze oriëntatie en herkenning valt zo meteen weg en moest vervangen worden.

Hiervoor is een opvallende en tegelijkertijd warme signaalkleur gekozen en zijn de automaten voorzien van een geel kader. Waar in de huidige situatie de wanden achter de automaten door de banken voor branding en reclame gebruikt worden, ligt bij Geldmaat de focus letterlijk op de kern van de dienst, de geldautomaat.

De vriendelijkheid en toegankelijkheid van Geldmaat wordt onderstreept door het logo. Door toevoeging van het boogje en door een kleine, slimme aanpassing van de aa’tjes, is van een woord een herkenbaar logo gecreëerd.

Er is speciale aandacht uitgegaan naar de interface van de software waarmee gewerkt gaat worden. De verschillende schermen zijn onder de loep genomen en opnieuw ontworpen. Uitgangspunten ook hier: eenvoudig, helder en vriendelijk.

Daarom is het ontwerp ook afgestemd met de Oogvereniging: eenvoudige iconen en duidelijke contrasten. Zwarte teksten op een witte ondergrond, zodat het onder alle omstandigheden goed leesbaar blijft.’

Had je deze reacties verwacht?

Pangratz: ‘Het is letterlijk een opvallend ontwerp binnen de kaders van financiële dienstverlening en is onderdeel van het publieke domein. Deze combinatie zorgt in het begin altijd voor veel reacties.’

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REACTIE TOM DORRESTEIJN, CEO STUDIO DUMBAR:

‘Over een half jaar wil niemand meer terug naar hoe het was’

‘Erg goed dat er één soort betaalautomaat komt. De kleur is misschien wat erg geel in het straatbeeld - dat had voor mij wat rustiger gemogen - en het beeldmerk is misschien wat erg simpel, maar ik vind het geheel heel vriendelijk en veel beter dan de geldautomaten die ik tot nu toe ben tegengekomen in binnen- en buitenland. Natuurlijk krijgen deze nieuwe automaat en dit ontwerp kritiek. Dat is heel gewoon bij nieuwe dingen die opvallen. Eén ding is zeker: over een half jaar wil niemand meer terug naar hoe het was.’

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REACTIE ROEL STAVORINUS, DESIGN- EN COMMUNICATIESTRATEEG:

‘Hij doet me denken aan de praatpaal van de ANWB en aan de postbussen van PostNL’

‘Het commentaar op de net gepresenteerde Geldmaat is niet mals. Missie geslaagd lijkt me. Als je nu nog niet weet dat er iets gaat veranderen met de geldautomaten, dan heb je onder een steen geleefd. Design met impact, niks mis mee. Het hele idee is dat de banken de handen in elkaar slaan en dat er één vorm komt voor een automaat waar je geld kunt tappen. Een standaard. Opvallend. Herkenbaar op afstand. De gele Geldmaat oogt vriendelijk en boud tegelijkertijd. Je kunt ‘m niet missen als hij straks zijn plek heeft ingenomen in het straatbeeld. Hij doet me denken aan de praatpaal van de ANWB en aan de postbussen van PostNL. Dat zijn objecten waar je niet naar wil zoeken, maar die je vanuit een ooghoek wil herkennen. Mensen houden niet van verandering en op het gebied van esthetiek is iedereen een expert. Maar vergelijk die nieuwe geldvriend nu eens met de automaten waar je nu je geld haalt. Ogen die niet nogal technisch en eigenlijk vrij ouderwets? Is die vrolijke vriend dan niet een sterke verbetering met wat er nu is? Ik weet het zeker: over tien jaar, als de Geldmaat alweer verdwijnt (want mensen betalen dan zeker niet meer met cash), is de Geldmaat een icoon geworden. En mensen gaan de straat op om te protesteren tegen het verdwijnen van de laatste representant van Dutch Design.’

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REACTIE ALEF DE JONG, OPRICHTER/CREATIEF STRATEEG WUNDER:

'Wellicht iets te kinderlijk, maar dat zien we door de vingers, want de doelgroep die hiervan gebruik zal maken, is ouder en moeilijker te bereiken of te overtuigen'

'Wat een goeie zet om van de drie generieke services één te maken. Een onafhankelijke Nederlandse geldservice. Hoe zet je die in de markt? Dat is vast de vraag geweest. Ze zijn hierin geslaagd. Oké, het is wellicht iets speels en frivool, maar is dat erg? Het levert een toegankelijk en herkenbare service op. De kleurkeuze is onderscheidend en helder. De naam is goed en communicatief. Het beeld- en woordmerk zijn eenvoudig. Wellicht iets te kinderlijk, maar dat zien we door de vingers, want de doelgroep die hiervan gebruik zal maken, is ouder en moeilijker te bereiken of te overtuigen.'

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REACTIE JOP QUIRINDONGO VAN LOWRES STUDIO:

'Het idee had ook kunnen verzuipen in een kleurloos compromis''

'Mensen houden in het algemeen niet zo van verandering en daarom is de kritiek op deze stap van ABN Amro, Rabobank en ING ook geen verrassing. Waarschijnlijk had ook elk ander ontwerp de nodige kritiek over zich heen gekregen. Maar is deze kritiek terecht? Nee, dat vind ik niet. De naam "Geldmaat" is glashelder, het ontwerp is simpel, opvallend en vriendelijk. Precies wat het moet zijn. Ik vind het juist van lef getuigen dat de drie banken kiezen voor deze merkidentiteit. Het had ook kunnen verzuipen in compromissen, wat tot een kleurloze, weinig uitgesproken uitstraling had kunnen leiden. Wat mij betreft een geslaagd project.'



De Geldmaat wordt vanaf januari 2019 in het straatbeeld geintroduceerd. Check onze site voor nog meer reacties.

Geldmaat haalde zelfs Zondag met Lubach:



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken