Studenten lanceren duurzaam Instagram-filter op Earth Day

Studenten lanceren duurzaam Instagram-filter op Earth Day
  • Design
  • 22 apr 2020 @ 08:49
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDuurzaam designSocial media

Vandaag is Earth Day en dat de natuur het voor het zeggen heeft, is ons pijnlijk duidelijk gemaakt de afgelopen maanden. Het programma van de Master Digital Design staat deze week in het teken van duurzaam digital design en vandaag lanceren de studenten een duurzaam Insta-filter.

Het bestaat, digitale vervuiling. Elke dag posten 500 miljoen Instagram-gebruikers foto's en video's, hetzij via de app of via Stories. Het laden hiervan vraagt veel energie. Eén Instagram Story-foto kan zo groot zijn als 30 MB. De meeste mensen realiseren zich de impact hiervan niet en dat is iets wat de Master Digital Design-studenten Danique de Bies, Gabriela Onu, Kent de Bruin en Matthijs Nolst Trenité willen veranderen.

Pointillisme

Het Sustainable Dot-filter comprimeert de foto tot stippen, een soort digitaal pointillisme, en verkleint de grootte met meer dan 50%.


De studenten willen gebruikers niet dwingen duurzaam te zijn, maar denken met deze optimalisatie dit doel vanzelf te bereiken.
Het Sustainable Dot-filter wordt vandaag - op Earth Day - gelanceerd en is te vinden op de Instagram-profielpagina van Master Digital Design (@master.digital.design). Vink het middelste filterpictogram aan net boven de feed van het profiel en probeer het uit.

Columns op MarketingTribune

Deze week publiceren de studenten ook columns over duurzame UX, best practices en hun eigen ideeën over hoe apps milieuvriendelijker te maken. De blogs worden gepubliceerd op de website van de Master Digital Design (in het Engels) en op MarketingTribune (in het Nederlands).
Deel 1: Software vervuilt de wereld
Deel 2: Hoe kleine ‘duwtjes’ het verschil kunnen maken

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken