Pieter Zwart: 'Coolblue binnen jaar op miljard euro omzet'

Pieter Zwart: 'Coolblue binnen jaar op miljard euro omzet'
  • Food-en-retail
  • 17 aug 2016 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenOnline

Coolblue doorbreekt binnen twaalf maanden de grens van een miljard euro omzet. Dat zegt co founder en ceo Pieter Zwart in het programma 'Zakendoen met' van radiozender BNR. Zwart sprak vorig jaar tegenover vakmedium RetailTrends nog de verwachting uit deze mijlpaal in 2018 te bereiken. Zwart (1977) richtte in 1999 het online retailbedrijf Coolblue op. In 2015 kon hij nog rekenen op een jaaromzet van 555 miljoen euro en had hij zo'n 1600 werknemers in dienst.

De retailer heeft zijn blik nadrukkelijk over de grens gericht. Coolblue is voor 90 procent klaar om andere Europese landen te betreden, aldus Zwart op het radiostation. 'De laatste hobbel is de meertaligheid.  De meertaligheid moet onder meer worden doorgevoerd in de website met meer dan veertigduizend producten en de klantenservice. Dat is niet iets wat je er even bij doet.' 

Coolblue is nu vooral actief in Nederland en België. Scandinavië zou een logische vervolgstap kunnen zijn, stelt de topman op BNR. De Duitse markt mijdt hij ‘omdat snel en gratis leveren te duur is door de omvang van dat land’. Coolblue boekte vorig jaar 3,1 miljoen euro winst op een omzet van 555 miljoen. Het merk geldt als een van de beste voorbeelden van succesvolle webshops in Nederland. Zie hieronder een vers interview met ceo Zwart door Godfried de Vries op 7Ditches over het Nederlandse retaillandschap: 'Ik denk niet dat de laatste winkelketen omgevallen is'. 

Studiedroom komt uit
Anno 2016 verkoopt CoolBlue haar producten vanuit 326 specialistische webshops én 7 fysieke winkels en nu dus op naar het miljard. 'W
e waren drie studenten Bedrijfskunde die miljonair wilden worden. Maar wel met als doel om een voorbeeldbedrijf te zijn voor anderen waar het klantgerichtheid betreft', aldus Zwart, die zijn studie aan de Erasmus in Rotterdam voltooide.

(bronnen: BNR, RetailTrends, 7Ditches)

foto: screenshot interview
 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken