[onderzoek] 22 procent van de Nederlandse supermarkten heeft eigen bezorgservice
- Food-en-retail
- 6 nov 2017 @ 15:41
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 6 nov 2017 @ 15:41
- Redactie Food en Retail
Ruim een op de 5 Nederlandse supermarkten beschikt over een eigen bezorgservice. Dat blijkt uit onderzoek van Boodschappenspot. Daarbij gaat het om winkels van de supermarktketens Jumbo, Coop, Plus, Spar, Dekamarkt, Vomar en een aantal AH-franchisers. Veel van deze supers bezorgen de boodschappen - met hun eigen bezorgservice - vanuit het eigen filiaal bij de klant thuis. In totaal hebben 860 van de in totaal 3.893 onderzochte Nederlandse supermarkten een eigen bezorgdienst. Plus is koploper met 248 filialen met een eigen bezorgdienst.
Albert Heijn, Deen en Hoogvliet bezorgen de boodschappen ook al enige tijd aan huis. Echter, bij deze ketens vindt bezorging plaats vanuit een centraal distributiecentrum. De individuele filialen hebben daarom geen eigen bezorgdienst. Picnic werkt niet met fysieke supermarkten. Aldi, Boni, Dirk, Emte, Jan Linders, Lidl, MCD, Poiesz en Nettorama bezorgen überhaupt nog niet aan huis.
28% van de supermarkten is een afhaalpunt
Van alle Nederlandse supermarkten fungeert 28% als een pick-up point waar consumenten de boodschappen kunnen afhalen, meldt het onderzoek van Boodschappenspot. Daarbij neemt Jumbo met 350 afhaalpunten een belangrijk aandeel in.
Supermarkt die zelf bezorgt is flexibeler
Een rondvraag leert volgens de onderzoekers dat supermarkten met een eigen bezorgservice vaak flexibeler zijn en een meer persoonlijke service kunnen bieden. Voor 'het oude vrouwtje' dat nét buiten het bezorggebied valt, zal een lokale Coop of Plus snel een uitzondering maken. En even een belletje naar de lokale Spar met de vraag of WC-papier aan de bestelling toegevoegd kan worden, is vaak gewoon mogelijk. De bezorger die vanuit een centraal distributiesysteem wordt aangestuurd is daarentegen vaak accurater qua bezorgtijd en volledigheid van de bestelling.
Bezorgkosten variëren van €0 tot €6,95
De bezorgkosten van Nederlandse supermarkten variëren sterk. Wie de boodschappen in de avond laat bezorgen door Albert Heijn is het duurst uit. De bezorgkosten bedragen dan €6,95. Spar en Deen bezorgen gratis aan huis bij besteding vanaf respectievelijk €50 en €40 aldus Boodschappenspot, de online supermarkt vergelijker.
Verantwoording
Bij het onderzoek is gekeken naar de volgende supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emte, Hoogvliet, Jumbo, Jan Linders, Lidl, MCD, Plus, Poiesz, Spar, Nettorama en Vomar. Uitgangspunt is de informatie die op de website van de supermarkt gegeven wordt. (PvWK, bron: Boodschappenspot)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Boodschappenspot
- supermarktketens
- Spar
- Jumbo
- Dekamarkt
- Plus
- winkel
- distributie
- Nederland
- bezorgdienst
- Albert Heijn
- AH
- retail
- supermarkt
- marketing
- Coop
- Vomar
- research
- Plus
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers