[onderzoek] 22 procent van de Nederlandse supermarkten heeft eigen bezorgservice
- Food-en-retail
- 6 nov 2017 @ 15:41
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 6 nov 2017 @ 15:41
- Redactie Food en Retail
Ruim een op de 5 Nederlandse supermarkten beschikt over een eigen bezorgservice. Dat blijkt uit onderzoek van Boodschappenspot. Daarbij gaat het om winkels van de supermarktketens Jumbo, Coop, Plus, Spar, Dekamarkt, Vomar en een aantal AH-franchisers. Veel van deze supers bezorgen de boodschappen - met hun eigen bezorgservice - vanuit het eigen filiaal bij de klant thuis. In totaal hebben 860 van de in totaal 3.893 onderzochte Nederlandse supermarkten een eigen bezorgdienst. Plus is koploper met 248 filialen met een eigen bezorgdienst.
Albert Heijn, Deen en Hoogvliet bezorgen de boodschappen ook al enige tijd aan huis. Echter, bij deze ketens vindt bezorging plaats vanuit een centraal distributiecentrum. De individuele filialen hebben daarom geen eigen bezorgdienst. Picnic werkt niet met fysieke supermarkten. Aldi, Boni, Dirk, Emte, Jan Linders, Lidl, MCD, Poiesz en Nettorama bezorgen überhaupt nog niet aan huis.
28% van de supermarkten is een afhaalpunt
Van alle Nederlandse supermarkten fungeert 28% als een pick-up point waar consumenten de boodschappen kunnen afhalen, meldt het onderzoek van Boodschappenspot. Daarbij neemt Jumbo met 350 afhaalpunten een belangrijk aandeel in.
Supermarkt die zelf bezorgt is flexibeler
Een rondvraag leert volgens de onderzoekers dat supermarkten met een eigen bezorgservice vaak flexibeler zijn en een meer persoonlijke service kunnen bieden. Voor 'het oude vrouwtje' dat nét buiten het bezorggebied valt, zal een lokale Coop of Plus snel een uitzondering maken. En even een belletje naar de lokale Spar met de vraag of WC-papier aan de bestelling toegevoegd kan worden, is vaak gewoon mogelijk. De bezorger die vanuit een centraal distributiesysteem wordt aangestuurd is daarentegen vaak accurater qua bezorgtijd en volledigheid van de bestelling.
Bezorgkosten variëren van €0 tot €6,95
De bezorgkosten van Nederlandse supermarkten variëren sterk. Wie de boodschappen in de avond laat bezorgen door Albert Heijn is het duurst uit. De bezorgkosten bedragen dan €6,95. Spar en Deen bezorgen gratis aan huis bij besteding vanaf respectievelijk €50 en €40 aldus Boodschappenspot, de online supermarkt vergelijker.
Verantwoording
Bij het onderzoek is gekeken naar de volgende supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emte, Hoogvliet, Jumbo, Jan Linders, Lidl, MCD, Plus, Poiesz, Spar, Nettorama en Vomar. Uitgangspunt is de informatie die op de website van de supermarkt gegeven wordt. (PvWK, bron: Boodschappenspot)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Plus
- Boodschappenspot
- bezorgdienst
- Spar
- Vomar
- Albert Heijn
- supermarktketens
- Nederland
- Jumbo
- retail
- marketing
- Coop
- AH
- Dekamarkt
- distributie
- winkel
- supermarkt
- research
- Plus
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management