[video] Wageningen University & Research prolongeert Smaaklessen voor kids
- Food-en-retail
- 15 feb 2018 @ 10:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInnovatie
- 15 feb 2018 @ 10:52
- Peter van Woensel Kooy
Het lesprogramma Smaaklessen van Wageningen University & Research is erkend door het Centrum Gezond Leven van het RIVM. Waarmee het het eerste landelijke lesprogramma is over voeding op de basisschool op dit niveau. Doel: jong bewustworden van smaak en gezonder eten.
Smaaklessen is een lesprogramma voor groep 1 t/m 8 van de basisschool. Leerlingen leren spelenderwijs, door zelf te proeven en te ervaren, over voeding. 'Via smaakopvoeding voor voedsel en voeding worden kennis en vaardigheden aangeleerd die ze nodig hebben om een gezonde en bewuste voedselkeuze te kunnen maken nu en op latere leeftijd', meldt de WU&R.
Effectiviteit
'Het lesprogramma, dat elke vijf jaar wordt beoordeeld op kwaliteit, uitvoerbaarheid en effectiviteit, is gestegen van Goed onderbouwd naar Eerste aanwijzingen voor Effectiviteit. De gevonden effecten liggen op het gebied van smaak, uitproberen van producten en kennis over gezonde voeding. De verrijking van het lesprogramma met een Smaakmissie, een interactieve lesmodule over een basisproductgroep, zoals groente, vlees of zuivel, beoordeelt de commissie als veelbelovend om de effectiviteit van het lesprogramma verder te verhogen.'
Doorontwikkeling lesprogramma
In de komende jaren wordt Smaaklessen verder doorontwikkeld, aldus hyet WU&R-team, zodat het lesprogramma in een actuele digitale omgeving aangeboden kan worden. 'Basisscholen kunnen hiermee flexibeler het lesprogramma inzetten en op maat hun eigen onderwijsaanbod samenstellen. Om de effectiviteit van Smaaklessen verder te verhogen worden de nieuwe elementen van het lesprogramma via onderzoek getoetst in samenwerking met de Wageningen University & Research.' Meer informatie over de ontwikkelingen van Smaaklessen in de afgelopen jaren en de plannen voor de toekomst staan in dit overzichtsartikel van het Education and Health journal, december 2017.
Zie ook de video hieronder. (PvWK)
Ga voor meer informatie naar www.smaaklessen.nl
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bewustworden
- lesprogramma
- Smaaklessen
- eten
- niveau
- WU&R
- jong
- groep 1
- RIVM
- Wageningen University & Research
- basisschool
- lessen
- smaak
- Centrum Gezond Leven
- smaak
- eerste
- gezonder
- lesprogramma
- landelijk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers