[onderzoek] Barbie en Olcay Gulsen spelen in op Vrouwendag

[onderzoek] Barbie en Olcay Gulsen spelen in op Vrouwendag
  • Food-en-retail
  • 8 mrt 2018 @ 09:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenCreatieMarketing

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. In dit licht starten Barbie en Olcay Gulsen een campagne over het belang van vrouwelijke rolmodellen, op basis van onderzoek (n=1000).

In aanloop naar International Women’s Day begon Barbie een wereldwijde campagne over het belang van rolmodellen. Het merk wil een inspiratiebron zijn voor meisjes en laten zien dat je alles kunt worden: van astronaut tot topsporter of chef-kok, aldus merkeigenaar Mattel. Als onderdeel van de introductie van veertien nieuwe ‘sheroes’ -Barbie-poppen, waarvoor inspirerende vrouwen model hebben gestaan, deed PanelWizard in opdracht van Mattel onderzoek onder 1000 vrouwen en meisjes in Nederland naar het belang van rolmodellen.

#MoreRoleModels
Als onderdeel van de introductie van een reeks nieuwe sheroes, gaat er vandaag een video online waarin Olcay Gulsen in gesprek gaat met jonge meisjes over hun rolmodel. Met de hashtag #MoreRoleModels wordt gepleit voor meer positieve vrouwelijke rolmodellen, Barbie roept op om met deze # te delen wie jouw rolmodel is. De campagne onderstreept het belang van rolmodellen en vraagt meisjes en vrouwen in Nederland om elkaar te blijven bewonderen.
Olcay Gulsen: 'Wij hadden het vroeger thuis niet breed. Het was niet vanzelfsprekend dat ik een carrière zou hebben. Wat hielp, was dat ik het me wel kon vóórstellen. Ik zag bij andere vrouwen dat het kon. Volgens mij is dat wat een rolmodel belangrijk maakt, via hen zien we dat je alles kunt bereiken als je maar je zinnen erop zet.'

Janneke Niessen is ondernemer en mede-oprichtster van Inspiring Fifty. Zij zet zich al jaren in om meer meisjes te enthousiasmeren voor een beroep in de technologie: 'Als je ziet dat het kan, geloof je dat het kan. Stereotypes worden al gevormd wanneer kinderen tussen de 5 en 7 zijn. Speelgoed speelt dus een belangrijke rol om kinderen te laten zien dat ze alles kunnen worden: van astronaut tot ondernemer tot data scientist tot modeontwerper. Mensen die boven de massa uit durven steken, die niet bang zijn om risico’s te nemen en die hun passie volgen, dát zijn mijn rolmodellen.'

Zelfvertrouwen
Bijna 80% van de meisjes in Nederland heeft een rolmodel, meldt Mattel, maar het percentage volwassen vrouwen met een rolmodel ligt met slechts 23% een stuk lager. 'Wat vrouwen het meest in elkaar bewonderen is zelfvertrouwen, daarna komt doorzettingsvermogen, gevolgd door sociale capaciteiten. En hoewel bijna de helft een goed gevoel over zichzelf zou krijgen als ze wist dat ze voor iemand anders een rolmodel is, heeft slechts 27% haar eigen rolmodel verteld dat ze haar bewondert. De ambitie om elkaar meer te bewonderen is er wel, ruim 80% vindt dat vrouwen elkaar onderling vaker zouden moeten complimenteren. Voor 68% van de meisjes in Nederland helpt haar rolmodel om zich voor te stellen wat ze allemaal kan bereiken.'

Sheroes
In 2015 introduceerde Barbie de eerste 'shero'-poppen in het evenbeeld van vrouwelijke inspirators die de weg vrijmaken voor de volgende generatie, zoals Olympisch schermster Ibtihaj Muhammad die als eerste Amerikaanse een Olympische medaille won in Hijab. En plus size model Ashley Graham die symbool staat voor het verleggen van grenzen in de mode industrie met een boodschap van zelfacceptatie en female empowerment. Vandaag voegt het merk nog eens veertien inspirerende internationale namen toe aan de reeks. Met de introductie vraagt het merk aandacht voor het belang van positieve vrouwelijke rolmodellen. Zie hier de bijbehorende video.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken