Zomerhitte blijkt opsteker voor Kromkommer-missie

Zomerhitte blijkt opsteker voor Kromkommer-missie
  • Food-en-retail
  • 8 aug 2018 @ 13:28
  • 12544 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
  • Food

De zomerhitte afgelopen weken heeft een stevige impact gehad op de oogst van groenten en fruit. De sociale onderneming Kromkommer signaleert dat er daardoor meer belangstelling ontstaat voor het onderwerp voedselverspilling.

Bericht op Omroep Zeeland. De hitte van afgelopen weken heeft verkleurde paprika’s en kromme komkommers opgeleverd, maar ook bramen en courgettes die veel groter zijn dan gebruikelijk. De Zeeuwse supermarktketen Agrimarkt is samen met ZLTO nu een actie begonnen om groenten aan te bieden die door de warmte net even in een andere vorm zijn gegroeid. ‘De hete zomer-oogst’ heet de campagne die Agrimarkt nu voert. Lijkt een mooie opsteker voor Kromkommer, een sociale onderneming die zich inzet tegen voedselverspilling en mensen wil inspireren om anders te kijken naar de kwaliteit van groenten en fruit. Een kromme komkommer hoef je niet door te draaien, maar kan net zo goed smaken als een recht exemplaar. Kromkommer werd in 2012 mede opgericht door Chantal Engelen.

Snikhete zomer. Mooie opsteker voor jullie business?

Chantal Engelen: ‘Niet zozeer voor onze business, maar wel voor onze missie. De zomerhitte heeft veel aandacht opgeleverd voor afwijkend groente en fruit. Afwijkend in de zin van vorm. Niet wat betreft kwaliteit. De Agrimarkt-case is een duidelijke illustratie daarvan.’

Wat is de urgentie van deze uitdaging? Hoe groot is deze markt?

‘Het probleem is niet nieuw. We zijn al zes jaar bezig om het onderwerp voedselverspilling op de agenda te krijgen. Wel is het zo dat de hitte de aandacht een stevige impuls heeft gegeven. Er bestaan geen concrete cijfers, maar generiek kun je zeggen dat ongeveer vijftien procent van de oogst niet voldoet aan de beoogde kwaliteitseisen. Dan heb je het over producten die afwijken qua vorm of grootte. Je kunt het zo gek niet bedenken, het steeltje van de appel is bijvoorbeeld te kort. 30 procent van de wortels valt buiten de boot, bij tomaten is dat percentage lager, dan heb je het over ongeveer 5 procent.’

En die opbrengst wordt doorgedraaid?

‘Het is aan de teler zelf om te beslissen. Groente- en fruitproducten die niet voldoen, kunnen worden aangeboden als veevoer, worden gebruikt bij biovergisting, maar zijn ook te gebruiken bij productie van groente- en fruitsappen. Soms wil het gebeuren dat die producten op het land worden uitgereden en omgeploegd. Onze missie is om mensen te laten ervaren dat een afwijkend product als een kromme komkommer kwalitatief net zo goed is en net zo lekker smaakt.'

Is deze zomer een mooi moment om jullie missie breed onder de aandacht te brengen?

‘We merken nu dat telers vaker contact met ons opnemen omdat de zomerhitte hun oogst heeft beïnvloed. De doorbraak voor dit onderwerp zit ‘m echter vooral in de publieke verontwaardiging en de aandacht voor het issue. Ons zomerbericht op Facebook, waarmee mensen konden uitdragen dat ze achter kromme groenten en fruit staan, werd in de eerste week al 36.000 keer gedeeld. We zien nu inderdaad dat de aandacht voor onze missie breed is omarmd.’

Bestaat er nu een kans dat telers in hun eigen voet schieten? Als kromme komkommers goedkoper worden aangeboden, dan leidt dat tot afname van het reguliere product.

‘En dat is dus ook wat je niet moet doen: kromme komkommers goedkoper aanbieden.Ze zijn kwalitatief net zo hoogwaardig en smaken net zo goed. Daarnaast wil je de kwaliteitsperceptie veranderen, van waardeloos naar waardevol. Dat moet je in de prijs terug laten komen. Dus kunnen ze net zoveel kosten als rechte komkommers. Het is wel zo dat je de afwijkende vorm moet uitleggen aan het schap. Kromme groente kan op allerlei manieren die vorm krijgen, bijvoorbeeld omdat de wortel bij het groeiproces werd gehinderd door een steentje in de grond. Als je dat uitlegt, dan zijn consumenten best bereid om het product te kopen. Dit verhaal over het succes van kromme komkommers, gepubliceerd op onze website, is ook interessant.'

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken