[onderzoek] 30 procent van restaurants kookt anders door kokgebrek
- Food-en-retail
- 22 jul 2019 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPersonaliaProductdesignMarketing
- 22 jul 2019 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
De war on talent slaat intussen ook toe in de horeca. 23 procent van de restaurants heeft de bedrijfsvoering aangepast door het gebrek aan koks en maar liefst 30 procent kookt anders dan voorheen.
Uit onderzoek van het Kokspanel en Misset Horeca (n=509) blijkt dat 53 procent van de respondentenhet kokstekort merkbaar vindt in het horecabedrijf. 47 procent ondervindt geen hinder. In de cateringtak is het tekort minder merkbaar dan in de horeca met 42 procent tegen 59 procent. De volgende VIER belangrijkste vragen werden gesteld, met daarbij de antwoorden:
1. Heb je je bedrijfsvoering aangepast door het kokstekort?
Ja: 23 procent
Nee: 77 procent
2. Wat heb je aangepast?
Minder dagen open: 30 procent
Andere openingstijden (dicht met lunch bijvoorbeeld): 15 procent
Tijdelijke inhuur van personeel: 36 procent
Uitbesteden van taken (mice en place, administratie, social media): 15 procent
Anders (zoals aanpassingen in apparatuur en menu, aangepaste bereidingswijze (meer sous vide bijvoorbeeld): 18 procent
3. Kook je anders door het kokstekort?
Ja: 30 procent
Nee: 70 procent
Dat de slinkende P van Personeel een dermate grote invloed heeft op de P van Product, vinden wij vanuit de marketingoptiek de meest opmerkelijke insight uit dit onderzoek. Maar welke invloed heeft deze dan? Wat is er veranderd door de respondenten?
4. Wat heb je veranderd?
Meer convenience/half fabricaten: 60 procent
Minder gerechten: 28 procent
Minder handelingen per gerecht: 49 procent
Outsourcen van bepaalde taken of recepturen: 11 procent
(PvWK, bronnen: onderzoek Kokspanel en MH)
foto: Conor Samuel / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- keuken
- food
- aanbod
- marketing
- handelingen
- half fabricaten
- war on talent
- respondenten
- restaurant
- convenience
- horeca
- kok
- personeel
- product
- marketingoptiek
- taken
- gerecht
- innovatie
- Outsourcen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers