[onderzoek] 30 procent van restaurants kookt anders door kokgebrek

[onderzoek] 30 procent van restaurants kookt anders door kokgebrek
  • Food-en-retail
  • 22 jul 2019 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodPersonaliaProductdesignMarketing

De war on talent slaat intussen ook toe in de horeca. 23 procent van de restaurants heeft de bedrijfsvoering aangepast door het gebrek aan koks en maar liefst 30 procent kookt anders dan voorheen.

Uit onderzoek van het Kokspanel en Misset Horeca (n=509) blijkt dat 53 procent van de respondentenhet kokstekort merkbaar vindt in het horecabedrijf. 47 procent ondervindt geen hinder. In de cateringtak is het tekort minder merkbaar dan in de horeca met 42 procent tegen 59 procent. De volgende VIER belangrijkste vragen werden gesteld, met daarbij de antwoorden:

1. Heb je je bedrijfsvoering aangepast door het kokstekort?

Ja: 23 procent
Nee: 77 procent

2. Wat heb je aangepast?

Minder dagen open: 30 procent
Andere openingstijden (dicht met lunch bijvoorbeeld): 15 procent
Tijdelijke inhuur van personeel: 36 procent
Uitbesteden van taken (mice en place, administratie, social media): 15 procent
Anders (zoals aanpassingen in apparatuur en menu, aangepaste bereidingswijze (meer sous vide bijvoorbeeld): 18 procent

3. Kook je anders door het kokstekort?

Ja: 30 procent
Nee: 70 procent

Dat de slinkende P van Personeel een dermate grote invloed heeft op de P van Product, vinden wij vanuit de marketingoptiek de meest opmerkelijke insight uit dit onderzoek. Maar welke invloed heeft deze dan? Wat is er veranderd door de respondenten?

4. Wat heb je veranderd?

Meer convenience/half fabricaten: 60 procent
Minder gerechten: 28 procent
Minder handelingen per gerecht: 49 procent
Outsourcen van bepaalde taken of recepturen: 11 procent

(PvWK, bronnen: onderzoek Kokspanel en MH)

foto: Conor Samuel / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken