Drogisterij inspireert wel, supermarkt juist niet

Drogisterij inspireert wel, supermarkt juist niet
  • Food-en-retail
  • 6 sep 2019 @ 11:01
  • 9659 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • InspiratieWinkelen

De foodsector wordt niet zelden als lichtend voorbeeld aangehaald als het gaat om how to get things done in de retailsector. Gaat het om shopperinspiratie dan schieten supermarkten echter schromelijk tekort. Drogisterijen doen het wel goed.

Retailbureau Crossmarks heeft in kaart gebracht welke sectoren de consument het meest inspireren. En welke het minst. Die conclusie wordt getrokken uit de Inspirerende 40: Retaileditie, een onderzoek dat dit voorjaar werd gepubliceerd en was uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. De lijst wordt aangevoerd door de drogisterij-, parfum- en cosmeticabranche. Een overzicht:

1. De drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche is de meest inspirerende sector

Geen enkele sector weet zo goed te inspireren met het aanbod en assortiment, de winkelinrichting en de winkelervaring als de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche. De meest inspirerende retailer in deze sector is Rituals. Die heeft als geen ander de transitie weten te maken van verkoop naar verbinding.

2. Sommige woonretailers maken fans van hun klanten

De woonbranche inspireert vergeleken met andere sectoren vooral door hun identiteit. Woonretailers laten volgens de consument het best zien waar ze voor staan, maar ook wat er achter de schermen gebeurt. Binnen de branche zijn wel hele grote verschillen tussen de retailers. Er is een schifting tussen echte merkbouwers en traditionele retailers.

3. DHZ-retailers zijn op weg om de transitie te maken van verkoop naar verbinding

Er is volop innovatie binnen deze branche. Er wordt continu gekeken naar hoe de klant het best bediend kan worden. Toch is er nog volop ruimte voor verbetering. De winkelervaring bij DHZ-retailers is bijvoorbeeld nog altijd ratio-gedreven. Consumenten beoordelen de winkelervaring dan ook als niet inspirerend.

4. Een nieuwe gevestigde orde in de elektronicabranche

Opvallend is dat traditionele elektronicaspelers het afleggen tegen spelers als Apple, Coolblue en bol.com. Op alle pijlers van inspiratie scoren die partijen beduidend hoger dan elektronicaretailers als BCC, MediaMarkt en Expert. Hoewel er natuurlijk geen onderzoek voor nodig was om te bevestigen dat de eerstgenoemde retailers het goed doen, is de uitslag van het onderzoek wel een ferme waarschuwing voor de traditionele partijen.

5. Sportretailers inspireren met de winkelomgeving

De sportbranche behoort tot de middenmoot als het gaat om het bieden van inspiratie. De branche weet echter op de pijlers winkelinrichting, winkelervaring en identiteit verrassend goed te scoren. Verschillende sportretailers weten een dusdanig inspirerende winkelomgeving te creëren dat klanten bereid zijn om naar de winkel te komen. In een branche waar consumenten hun aankoop het liefst online doen een verstandige keuze. 

6. Grote winnaars, maar ook verliezers onder retailers in huishoudelijke artikelen

Binnen deze branche zijn er grote verschillen tussen de drie meest inspirerende retailers en de overige retailers in huishoudelijke artikelen. Dille & Kamille, Flying Tiger en bol.com weten beduidend beter te scoren dan grote retailers als Big Bazar, Blokker en Hema.

7. Warenhuizen hebben volop kansen in de transitie van verkoop naar verbinding

De warenhuizen eindigen op een zevende plaats. Wat betreft identiteit laat de sector het flink afweten. Veel is er gesproken over traditionele warenhuizen. Ze zijn meerdere keren de dinosaurussen van de twintigste eeuw genoemd en al regelmatig doodverklaard. Toch weet de Bijenkorf, een warenhuis dat meer dan honderd jaar oud bestaat, de Nederlandse consument te inspireren. Het blijkt dat in de transitie van verkoop naar verbinding er volop kansen liggen voor het warenhuis.

8. Het assortiment van schoenenretailers is allesbehalve inspirerend

De schoenenbranche weet consumenten weinig te inspireren. Alleen op de pijler winkelervaring scoren schoenenretailers gemiddeld. Op de belangrijkste pijler (het aanbod & assortiment) scoren ze ronduit laag. Dat is geen echte verrassing. De branche heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad en veel spelers zijn van het toneel verdwenen. De transitie van distributiedenken naar domeindenken is voorwaarde om in de toekomst te kunnen blijven bestaan.

9. De modebranche weet kansen niet te benutten

De modebranche scoort vergeleken met andere sectoren opvallend laag op inspiratie. Dat is opvallend aangezien mode een segment is dat zich bij uitstek leent voor het bieden van inspiratie. Hunkemöller is de uitzondering op de regel. De lingerieketen wint het op inspiratie met afstand van de grote modeketens.

10. De supermarktbranche weet niet te inspireren

Het aanbod & assortiment dat supermarkten bieden wordt als allesbehalve inspirerend beschouwd. Ook op identiteit en winkelervaring scoort de branche als geheel het slechtst. Toch zijn er ook winnaars binnen de supermarktbranche. Zo behoren Jumbo, Albert Heijn en PLUS tot de 40 meest inspirerende retailers.

De komende weken wordt via deze site van Crossmarks verder ingezoomd op alle 10 retailsectoren.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken