Last mile steeds dominanter voor succes e-commerce
- Food-en-retail
- 10 okt 2019 @ 11:23
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - WebDistributie
- 10 okt 2019 @ 11:23
- Hugo Schrameyer
De last mile – de laatste stap in de supply chain – wordt in de toekomst duurzamer én een stuk persoonlijker. Met de toekomst bedoelt COO Damien Bon van de Britse delivery startup Stuart binnen vijf jaar.
Bon deed zijn uitspraak op Manhattan Exchange, het jaarcongres van Manhattan Associates begin deze week in Barcelona. Volgens Bon staan we min of meer aan het begin van een verdere e-commerce-explosie. Hij verwacht dat het aantal pakketjes dat richting de eindgebruiker wordt gestuurd binnen nu en vijf jaar zal verdubbelen. Bon noemde dat niet expliciet, maar stel je eens een verdubbeling voor van het aantal verstuurde pakketjes in Amsterdam: dat brengt een enorme logistieke druk met zich mee. Bovendien staat dat steeds verder op gespannen voet met sociaal-maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken. Consumenten zijn almaar kritischer op de milieu-impact bij pakjestransport. Kortom, wat kunnen we verwachten? Bon nam de zaal mee in acht toekomstvoorspellingen op basis van onderzoek dat door Stuart zelf is uitgevoerd.
Komen we bij de vraag: wat moeten we met deze observaties? Ook daar weet Bon een antwoord op te formuleren. Of verschillende antwoorden eigenlijk. Zo verwacht hij dat consumer precision en duurzaamheid de belangrijkste criteria gaan worden voor een succesvolle last mile-operatie. Hij voorspelt een scenario, waarbij verzenders initiatieven gaan ontplooien om zendingen te combineren. Zo staat de straat straks niet vol met busjes van verschillende partijen, maar worden zendingen met food, fashion en overige non food gecombineerd aan huis gebracht. Partijen die afzonderlijke pakketjes vervoeren, komen onder druk te staan.
Hoge penetratie-trucks
Een andere uitdaging is het binnenkomen van steden. Zeker woongebieden in grote steden worden almaar drukker en drukker. Bon denkt dat we vaker gaan kennismaken met hoge penetratie-trucks die zo zijn gebouwd dat ze beperkt van omvang blijven, maar toch veel pakketjes kunnen vervoeren. Ook nachtdistributie sluit hij niet uit. Mooi voorbeeld van deze next generation-distributie is Ocado Zoom. Deze distributiepartij heeft zijn logistieke keten hoogkwalitatief geautomatiseerd en is in staat om bestellingen binnen het uur af te leveren. Op dit moment loopt er een proef in Londen, waarbij foodbestellingen bij de Britse retailer M&S binnen 60 minuten op de stoep staan.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers