Last mile steeds dominanter voor succes e-commerce
- Food-en-retail
- 10 okt 2019 @ 11:23
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - WebDistributie
- 10 okt 2019 @ 11:23
- Hugo Schrameyer
De last mile – de laatste stap in de supply chain – wordt in de toekomst duurzamer én een stuk persoonlijker. Met de toekomst bedoelt COO Damien Bon van de Britse delivery startup Stuart binnen vijf jaar.
Bon deed zijn uitspraak op Manhattan Exchange, het jaarcongres van Manhattan Associates begin deze week in Barcelona. Volgens Bon staan we min of meer aan het begin van een verdere e-commerce-explosie. Hij verwacht dat het aantal pakketjes dat richting de eindgebruiker wordt gestuurd binnen nu en vijf jaar zal verdubbelen. Bon noemde dat niet expliciet, maar stel je eens een verdubbeling voor van het aantal verstuurde pakketjes in Amsterdam: dat brengt een enorme logistieke druk met zich mee. Bovendien staat dat steeds verder op gespannen voet met sociaal-maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken. Consumenten zijn almaar kritischer op de milieu-impact bij pakjestransport. Kortom, wat kunnen we verwachten? Bon nam de zaal mee in acht toekomstvoorspellingen op basis van onderzoek dat door Stuart zelf is uitgevoerd.
Komen we bij de vraag: wat moeten we met deze observaties? Ook daar weet Bon een antwoord op te formuleren. Of verschillende antwoorden eigenlijk. Zo verwacht hij dat consumer precision en duurzaamheid de belangrijkste criteria gaan worden voor een succesvolle last mile-operatie. Hij voorspelt een scenario, waarbij verzenders initiatieven gaan ontplooien om zendingen te combineren. Zo staat de straat straks niet vol met busjes van verschillende partijen, maar worden zendingen met food, fashion en overige non food gecombineerd aan huis gebracht. Partijen die afzonderlijke pakketjes vervoeren, komen onder druk te staan.
Hoge penetratie-trucks
Een andere uitdaging is het binnenkomen van steden. Zeker woongebieden in grote steden worden almaar drukker en drukker. Bon denkt dat we vaker gaan kennismaken met hoge penetratie-trucks die zo zijn gebouwd dat ze beperkt van omvang blijven, maar toch veel pakketjes kunnen vervoeren. Ook nachtdistributie sluit hij niet uit. Mooi voorbeeld van deze next generation-distributie is Ocado Zoom. Deze distributiepartij heeft zijn logistieke keten hoogkwalitatief geautomatiseerd en is in staat om bestellingen binnen het uur af te leveren. Op dit moment loopt er een proef in Londen, waarbij foodbestellingen bij de Britse retailer M&S binnen 60 minuten op de stoep staan.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
- Otrium behaalt B Corp certificering15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day