Last mile steeds dominanter voor succes e-commerce
- Food-en-retail
- 10 okt 2019 @ 11:23
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - WebDistributie
- 10 okt 2019 @ 11:23
- Hugo Schrameyer
De last mile – de laatste stap in de supply chain – wordt in de toekomst duurzamer én een stuk persoonlijker. Met de toekomst bedoelt COO Damien Bon van de Britse delivery startup Stuart binnen vijf jaar.
Bon deed zijn uitspraak op Manhattan Exchange, het jaarcongres van Manhattan Associates begin deze week in Barcelona. Volgens Bon staan we min of meer aan het begin van een verdere e-commerce-explosie. Hij verwacht dat het aantal pakketjes dat richting de eindgebruiker wordt gestuurd binnen nu en vijf jaar zal verdubbelen. Bon noemde dat niet expliciet, maar stel je eens een verdubbeling voor van het aantal verstuurde pakketjes in Amsterdam: dat brengt een enorme logistieke druk met zich mee. Bovendien staat dat steeds verder op gespannen voet met sociaal-maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken. Consumenten zijn almaar kritischer op de milieu-impact bij pakjestransport. Kortom, wat kunnen we verwachten? Bon nam de zaal mee in acht toekomstvoorspellingen op basis van onderzoek dat door Stuart zelf is uitgevoerd.
Komen we bij de vraag: wat moeten we met deze observaties? Ook daar weet Bon een antwoord op te formuleren. Of verschillende antwoorden eigenlijk. Zo verwacht hij dat consumer precision en duurzaamheid de belangrijkste criteria gaan worden voor een succesvolle last mile-operatie. Hij voorspelt een scenario, waarbij verzenders initiatieven gaan ontplooien om zendingen te combineren. Zo staat de straat straks niet vol met busjes van verschillende partijen, maar worden zendingen met food, fashion en overige non food gecombineerd aan huis gebracht. Partijen die afzonderlijke pakketjes vervoeren, komen onder druk te staan.
Hoge penetratie-trucks
Een andere uitdaging is het binnenkomen van steden. Zeker woongebieden in grote steden worden almaar drukker en drukker. Bon denkt dat we vaker gaan kennismaken met hoge penetratie-trucks die zo zijn gebouwd dat ze beperkt van omvang blijven, maar toch veel pakketjes kunnen vervoeren. Ook nachtdistributie sluit hij niet uit. Mooi voorbeeld van deze next generation-distributie is Ocado Zoom. Deze distributiepartij heeft zijn logistieke keten hoogkwalitatief geautomatiseerd en is in staat om bestellingen binnen het uur af te leveren. Op dit moment loopt er een proef in Londen, waarbij foodbestellingen bij de Britse retailer M&S binnen 60 minuten op de stoep staan.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




