Last mile steeds dominanter voor succes e-commerce

Last mile steeds dominanter voor succes e-commerce
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2019 @ 11:23
  • 7428 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • WebDistributie

De last mile – de laatste stap in de supply chain – wordt in de toekomst duurzamer én een stuk persoonlijker. Met de toekomst bedoelt COO Damien Bon van de Britse delivery startup Stuart binnen vijf jaar.

Bon deed zijn uitspraak op Manhattan Exchange, het jaarcongres van Manhattan Associates begin deze week in Barcelona. Volgens Bon staan we min of meer aan het begin van een verdere e-commerce-explosie. Hij verwacht dat het aantal pakketjes dat richting de eindgebruiker wordt gestuurd binnen nu en vijf jaar zal verdubbelen. Bon noemde dat niet expliciet, maar stel je eens een verdubbeling voor van het aantal verstuurde pakketjes in Amsterdam: dat brengt een enorme logistieke druk met zich mee. Bovendien staat dat steeds verder op gespannen voet met sociaal-maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken. Consumenten zijn almaar kritischer op de milieu-impact bij pakjestransport. Kortom, wat kunnen we verwachten? Bon nam de zaal mee in acht toekomstvoorspellingen op basis van onderzoek dat door Stuart zelf is uitgevoerd.

  1. E-commerce blijft vooralsnog groeien. De verwachting bestaat dat 14,6% van de consumptieve West-Europese bestedingen in 2020 zijn toe te schrijven aan online bestellingen.
  2. Tegelijkertijd neemt ook de angst toe voor ecologische impact daarvan. 35% van de West-Europese CO2-uitstoot wordt gerealiseerd door vervoer van producten.
  3. Bovendien laat de consument zich steeds vaker van zijn bewuste kant zien. 27% maakt zich zorgen over de milieu-impact van pakjestransport.  
  4. De nieuwe consument, zeg maar: de generatie Y, wil duidelijke afspraken over een tijdslot bij thuislevering. 64% van de consumenten wil bij versafleveringen op het uur precies weten wanneer de bezorger aan de deur komt.
  5. Tailor made services worden bovendien eveneens belangrijker. 57% van de consumenten is groot voorstander van een try before you buy-optie.
  6. En consumenten zijn best bereid te betalen voor een premium service. Zo is 25% bereid om extra te betalen voor duidelijke afspraken over een aflevertijdstip.
  7. Aan de leverancierszijde is te zien dat thuisbezorging steeds sneller gaat. 65% van de verzenders wil binnen nu en twee jaar in ieder geval komen tot een same day-delivery.
  8. Tot slot: er wordt steeds preciezer gesleuteld aan logistieke prestaties, bijvoorbeeld met real time inventory management. Een out of stock-situatie zal de consument echt niet meer tolereren.

Komen we bij de vraag: wat moeten we met deze observaties? Ook daar weet Bon een antwoord op te formuleren. Of verschillende antwoorden eigenlijk. Zo verwacht hij dat consumer precision en duurzaamheid de belangrijkste criteria gaan worden voor een succesvolle last mile-operatie. Hij voorspelt een scenario, waarbij verzenders initiatieven gaan ontplooien om zendingen te combineren. Zo staat de straat straks niet vol met busjes van verschillende partijen, maar worden zendingen met food, fashion en overige non food gecombineerd aan huis gebracht. Partijen die afzonderlijke pakketjes vervoeren, komen onder druk te staan.

Hoge penetratie-trucks

Een andere uitdaging is het binnenkomen van steden. Zeker woongebieden in grote steden worden almaar drukker en drukker. Bon denkt dat we vaker gaan kennismaken met hoge penetratie-trucks die zo zijn gebouwd dat ze beperkt van omvang blijven, maar toch veel pakketjes kunnen vervoeren. Ook nachtdistributie sluit hij niet uit. Mooi voorbeeld van deze next generation-distributie is Ocado Zoom. Deze distributiepartij heeft zijn logistieke keten hoogkwalitatief geautomatiseerd en is in staat om bestellingen binnen het uur af te leveren. Op dit moment loopt er een proef in Londen, waarbij foodbestellingen bij de Britse retailer M&S binnen 60 minuten op de stoep staan.  

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken