Allerhande: Nederland kiest komende Kerst klassiek

Allerhande: Nederland kiest komende Kerst klassiek
  • Food-en-retail
  • 29 nov 2019 @ 08:35
  • 15478 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

AH deed voor Allerhande uitgebreid onderzoek naar trends, zoek- en koopgedrag rondom de decemberperiode om uit te vinden wat Nederland het allerliefst eet met Kerst.

Dit jaar kiest Nederland voor klassieke kerstgerechten.

Op basis van het onderzoek selecteerde Albert Heijn de 21 favoriete Kerstgerechten van Nederland, zowel in de klassieke uitvoering als met een moderne twist. Ruim de helft van de Nederlanders geeft Kerstgerechten namelijk graag een eigen twist en zet moderne varianten van klassieke Kerstgerechten op tafel door bijvoorbeeld te kiezen voor een vegetarisch alternatief, zo ontdekte de retailer. Vorig jaar maakte Allerhande nog indruk door moedig te pionieren met vega rond Kerst, hetgeen ook voor enige scepsis zorgde onder 'traditionele' thuiskoks. Nu wordt iedereen bediend, met het accent op kwaliteit, sharing en duurzaamheid. Tijdens de vernissage was er speciale aandacht voor jackfruit, een mooie Thaise vrucht die (gebakken) kippig smaakt of in rijpere staat ook als zoetig fruit. Je kunt het bakken, grillen en rauw eten. In blik en als vers fruit zijn er extra ladingen jackfruit besteld, want je weet als category manager: staat jouw product in de Allerhande, dan loopt het storm. Met zulke noviteiten lijkt AH te willen blijven verrassen en ook aan te moedigen klassieke gerechten in een nieuw jasje te steken.

Recept-inspiratie in Allerhande
Tijdens het kerstdiner ligt volgens het onderzoek op zes miljoen borden een gerecht dat is gemaakt met inspiratie of ingrediënten van Albert Heijn. De supermarkt weet goed wat Nederland het liefst kiest met kerst en publiceert nu in Allerhande, op basis van de nieuwe marketing insights, een menukaart met daarop de 21 favoriete Kerstgerechten van Nederland. 'Voor ieder kookniveau en voor ieder budget.'
Om het Nederland daarbij zo makkelijk mogelijk te maken, deelt Albert Heijn dit jaar alle gerechten en receptinspiratie behalve in de Kerst-Allerhande ook via gerechtkaartjes en een kerst-assortimentsgids in de winkels en in de Albert Heijn app. Topfavorieten bij het voorgerecht blijken onder andere de garnalencocktail, rundercarpaccio, of gerookte zalm – bij het hoofdgerecht kalkoen, beef wellington, rollade of gourmet – en als toetje de meringue, ijstaart, crème brûlee of tiramisu.

Geen eten weggooien
Joyce Bierman, director Brand Experience bij Albert Heijn (foto boven rechts naast AH's eigen chef met jackfruit): 'Kerst is dé periode die draait om samen zijn met vrienden en familie, lekker eten en drinken en je huis versieren. Toch is het ieder jaar voor velen ook een behoorlijke uitdaging en vrij hectisch omdat de lat hoger ligt dan normaal. Met een eerste, tweede, en in sommige gevallen zelfs een derde Kerstdag wil iedereen keer op keer het beste van zichzelf laten zien en een feestelijke Kerstmaaltijd op tafel zetten. Daarom hebben we kerstgerechten op verschillende kookniveaus en voor ieders portemonnee. We zijn er voor het ultieme gemak, maar ook voor iedereen die zelf lekker uitgebreid kookt, en alles daartussenin. Met Kerst gaan we voor klassiek, eventueel met een moderne twist en pakken we flink uit met theater op tafel. Ook vinden we het steeds belangrijker dat er geen eten wordt weggegooid. Dus vanaf Tweede Kerstdag gaat men op zoek naar tips en tricks wat je allemaal kunt doen met de leftovers.'

Het ultieme nagerecht
Met een oplage van 2,3 miljoen is Allerhande het grootste en meest toonaangevende food/kerst-magazine van Nederland, stelt AH. Vanaf vrijdag 6 december ligt de Kerst-Allerhande in alle Albert Heijn winkels. Een moment waar ieder jaar veel mensen naar uit kijken. Op de cover prijkt namelijk jaarlijks hét ultieme nagerecht dat door honderdduizenden Nederlanders met Kerst wordt geserveerd. Joyce Bierman: 'Deze Kerst is de pistache-meringuetaart met frambozen het absolute spektakelstuk als dessert. De aardse smaak van de pistachenoot gaat goed samen met de friszoete smaak van de framboos in combinatie met de stickeyness van de meringue is dit een heerlijke combinatie. Maar als je het over klassiekers hebt, is een crème brûlée, ijstaart of tiramisu natuurlijk ook heerlijk.'

Nederlander houdt van klassiek en tradities
Uit het onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door PanelWizard blijkt dus dat we het liefst gaan voor ultieme kerstklassiekers. Voor ruim de helft van Nederlanders draait het om klassieke gerechten en tradities (56%). Zes op de tien geven aan nooit uitgekeken te raken op klassieke Kerstgerechten (62%). Sterker nog, we hopen dat ook dit jaar diezelfde traditionele Kerstgerechten weer op het menu staan (51%). Kerst draait voor ruim de helft van Nederlanders om klassieke gerechten en tradities (56%). Ruim de helft bereidt traditionele recepten die de familie keer op keer met kerst op tafel zet (57%). Dat Nederlanders die Kerst vieren ook houden van een twist, blijkt uit het feit dat meer dan zes op de tien het leuk vindt om klassieke kerstgerechten zelf een beetje aan te passen (62%). Ruim de helft experimenteert er vrolijk op los in de keuken en zet moderne varianten van klassieke Kerstgerechten op tafel (53%). De in Duitsland gedrukte en met MPG Media gemaakte Kerst-Allerhande wordt vanaf zes december 2019, netjes na Sinterklaas, via de 977 Albert Heijn winkels inclusief 84 AH to Go's en 36 AH XL's gratis verspreid. 'Sommige filiaal managers bellen 10 december al dat ze door hun voorraad heen zijn, ongelooflijk haast gezien de landelijke oplage. Maar daarvoor hebben we natuurlijk nog een voorraadje achter de hand', vertelt Bierman.
(PvWK)


Feiten en cijfers: kerst bij Albert Heijn
* Albert Heijn helpt klanten dit jaar zelf makkelijk een persoonlijk Kerstmenu samen te stellen voor ieder kookniveau en iedere portemonnee en is kookhulp via diverse kanalen:
- Via Allerhande is Albert Heijn tijdens de feestdagen de grootste kookhulp en bron van inspiratie van Nederland.
- Via de kerstgerechtkaartjes die gratis verkrijgbaar zijn in de winkels van Albert Heijn krijgen klanten informatie hoe het gerecht zelf te maken, met een verspakket makkelijk te bereiden of kant en-klaar aan te schaffen.
- Via de Albert Heijn app kies je makkelijk en snel uit alle inspiratie, houd het overzicht, vind makkelijke producten en recepten terug, voeg alles in één keer toe aan je winkelmandje, deel je gepersonaliseerde Kerstmenu met vrienden via mail, of print deze uit in de vorm van een menukaart die mooi op tafel kan staan.
* Of je nu goed bent in koken of niet, of je nou een grote portemonnee hebt of juist een kleine, het wordt voor iedereen een onvergetelijke kerst met de favoriete Kerstgerechten van Nederland.
* Vanaf 6 december 2019 ligt de Kerst-Allerhande met alle Albert Heijn-recepten in alle Albert Heijn-winkels. De extra dikke feestspecial van 227 pagina's is dit jaar opgebouwd als hét Kerstkookboek. In dit bewaarexemplaar staan voor-, hoofd-, bij- en nagerechten zodat je zelf je ultieme Kerstmenu kunt samenstellen.
* Ruim 33 procent van alle Nederlanders kookt met Kerstmis een Albert Heijn-recept.
* Feestelijke spaaractie: met de nieuwe Winterdorp-spaaractie van Albert Heijn kunnen klanten de magische sfeer van de feestdagen in huis halen. De Winterdorp-mini's maken ieders huis deze winter nóg gezelliger! Er zijn 45 verschillende mini's met speciale verzamelplaat en ledlampjes (zolang de voorraad strekt) waarmee iedereen een eigen Winterdorp kan creëren. Het Winterdorp kan, na de feestdagen, worden opgeborgen in de speciale bewaardoos zodat het jaar naar jaar voor gezelligheid kan zorgen in huis.

* Uiteraard komt er dit jaar ook weer een kerstcommercial, die u als eerste ziet op MarketingTribune.
(bron: AH)


Beelden van de j.l. Allerhande-vernissage op het Amsterdamse Rembrandtplein

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken