Hamsteren door coronavirus begint
- Food-en-retail
- 28 feb 2020 @ 11:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 28 feb 2020 @ 11:42
- Peter van Woensel Kooy
Nu het coronavirus Nederland heeft bereikt, is een run ontstaan op mondkapjes bij apotheken en ijzerwinkels, die moeten beschermen tegen besmetting. Ook drogisterijen merken dat zij meer hygiëneproducten verkopen dan normaal in februari.
Retailketen het Kruidvat laat weten dat er daar vijf keer zo veel handgel en twee keer zoveel zeep wordt verkocht dan normaal. De drogisterijketen kampt nog niet met tekorten. 'Dat komt omdat we een paar weken geleden al extra hebben ingeslagen', zegt een woordvoerder in De Telegraaf. Ook DA geeft daarin aan dat het hard gaat met de desinfecterende handgel en de zeep. 'Wij merken ook dat het steeds lastiger wordt om die artikelen te krijgen. Met mondkapjes is het al haast onmogelijk.'
Leveringsproblemen
Kruidvat en DA melden dat zij daarnaast geen run zien op zaken als aspirine, paracetamol of toiletpapier. Volgens concurrent Etos kan nog niet worden aangegeven of deze retailketen met extra drukte te maken heeft en welke producten er meer worden verkocht. Eerder gaf onder andere platform Coolblue aan leveringsproblemen te verwachten, door stagnatie van de productieketen in China. Marketingstrateeg Gert Koot ontdekt rond China op Marketingfacts nog een ander gat in de markt: 'We zien met name in Azië iedereen rondlopen met een gezichtsmasker als preventie tegen het coronavirus. Maar dan is er natuurlijk wel een nadeel dat gezichtsherkenning voor je smartphone niet meer werkt. Ik ben dan altijd weer vrolijk verbaasd dat er mensen zijn die hierop inspelen. Er is nu het persoonlijke gezichtsmasker dat speciaal voor jou gemaakt wordt en waarmee de facial recognition gewoon werkt. Gewoon een klein voorraadje aanleggen?'
(PvWK, bronnen: MT, MF, ANP en TG, foto: Max Böhme / Unsplash)
Lees ook: Corona infecteert de economie (en marketing)
En: Consumentengedrag is vol paniek plus onverwacht effect corona
En: Mondkapjes zijn niet aan te slepen, maar werken ze eigenlijk wel?
Winkelbeeld dit weekend
Corona-marketing door Drogisterij.net
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- drogisterijen
- consumentengedrag
- verkopen
- Etos
- mondkapje
- retail
- preventie
- paniek
- hysterie
- DA
- coronavirus
- griep
- hygiëneproducten
- merken
- marketing
- run
- Kruidvat
- besmetting
- Nederland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworstgerucht25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing