Hamsteren door coronavirus begint
- Food-en-retail
- 28 feb 2020 @ 11:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 28 feb 2020 @ 11:42
- Peter van Woensel Kooy
Nu het coronavirus Nederland heeft bereikt, is een run ontstaan op mondkapjes bij apotheken en ijzerwinkels, die moeten beschermen tegen besmetting. Ook drogisterijen merken dat zij meer hygiëneproducten verkopen dan normaal in februari.
Retailketen het Kruidvat laat weten dat er daar vijf keer zo veel handgel en twee keer zoveel zeep wordt verkocht dan normaal. De drogisterijketen kampt nog niet met tekorten. 'Dat komt omdat we een paar weken geleden al extra hebben ingeslagen', zegt een woordvoerder in De Telegraaf. Ook DA geeft daarin aan dat het hard gaat met de desinfecterende handgel en de zeep. 'Wij merken ook dat het steeds lastiger wordt om die artikelen te krijgen. Met mondkapjes is het al haast onmogelijk.'
Leveringsproblemen
Kruidvat en DA melden dat zij daarnaast geen run zien op zaken als aspirine, paracetamol of toiletpapier. Volgens concurrent Etos kan nog niet worden aangegeven of deze retailketen met extra drukte te maken heeft en welke producten er meer worden verkocht. Eerder gaf onder andere platform Coolblue aan leveringsproblemen te verwachten, door stagnatie van de productieketen in China. Marketingstrateeg Gert Koot ontdekt rond China op Marketingfacts nog een ander gat in de markt: 'We zien met name in Azië iedereen rondlopen met een gezichtsmasker als preventie tegen het coronavirus. Maar dan is er natuurlijk wel een nadeel dat gezichtsherkenning voor je smartphone niet meer werkt. Ik ben dan altijd weer vrolijk verbaasd dat er mensen zijn die hierop inspelen. Er is nu het persoonlijke gezichtsmasker dat speciaal voor jou gemaakt wordt en waarmee de facial recognition gewoon werkt. Gewoon een klein voorraadje aanleggen?'
(PvWK, bronnen: MT, MF, ANP en TG, foto: Max Böhme / Unsplash)
Lees ook: Corona infecteert de economie (en marketing)
En: Consumentengedrag is vol paniek plus onverwacht effect corona
En: Mondkapjes zijn niet aan te slepen, maar werken ze eigenlijk wel?
Winkelbeeld dit weekend
Corona-marketing door Drogisterij.net
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- run
- Nederland
- merken
- preventie
- paniek
- drogisterijen
- DA
- marketing
- retail
- hygiëneproducten
- Kruidvat
- hysterie
- verkopen
- mondkapje
- griep
- besmetting
- consumentengedrag
- Etos
- coronavirus
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers