Bavaria doopt nieuwe brouwinstallatie voor 0,0% die smaakt als pils

Bavaria doopt nieuwe brouwinstallatie voor 0,0% die smaakt als pils
  • Food-en-retail
  • 20 nov 2020 @ 15:55
  • 13132 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

Vrijdagmiddag 20 november onthulde brouwerij Bavaria haar nieuwste 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Deze brouwinstallatie, genaamd Fenix, stelt Bavaria in staat om een nieuw alcoholvrij bier te brouwen dat schuimt, ruikt én smaakt als een alcoholhoudend pils. MarketingTribune is erbij.

Tijdens een bijzonder event met een selecte groep van acht (food)journalisten wordt het eerste resultaat van de definitieve Bavaria 0,0% gepresenteerd. Op een intelligente manier wordt hierbij voldaan aan de geldende veiligheidsbeperkingen. Vlak voor de presentatie krijgen de (online) genodigden een pakket met gekoelde Heineken, Hertog Jan en Bavarie in 0% variant thuisgeleverd, inclusief borrelplank. Vervolgens volgt er vanaf klokslag half drie een streaming rondleiding door de brouwerij en houden de meesterbrouwer en familietelg Romke Swinkels hun verhaal. Daarna openen drie generaties Swinkels de installatie door een flesje 0,0% tegen de installatie stuk te slaan, net als in de scheepsbouw. Hierna krijgt de groep digitaal aanwezigen twee minuten om de gelijkgekoelde en even verse verschillende biertjes tevoorschijn te halen uit hun ijskasten, de meegeleverde drie glazen te spoelen en deze aansluitend gezamenlijk te proeven, te ruiken en te beoordelen. Een nogal bijzondere en uitdagende manier van een productlancering. Hieronder enkele proef- en ruiknotities.


Het proefpanel in actie achter het scherm

Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, opent hiermee haar nieuwste 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Het startpunt in het brouwproces is volgens de makers een unieke en geheime receptuur met alcohol, waarna thermische de-alcoholisatie wordt toegepast om de alcohol uit het bier te halen. Door dit onder zeer lage temperatuur te doen, ‘verdampt’ zo min mogelijk van de karakteristieke pilsgeur en -smaak. De nieuwe Bavaria 0.0% komt geleidelijk beschikbaar in de supermarkt en ook in horeca zodra deze weer opengaat.

Romke Swinkels, managing director Bavaria Nederland, waaronder Bavaria 0,0% als onderdeel Royal Swinkels Family Brewers: 'In 1978 ontwikkelde mijn oom Wim een uniek procedé voor het brouwen van alcoholvrij bier, waardoor we als eerste grote brouwer een alcoholvrij bier op de markt brachten: jarenlang hadden we patent op deze 0.0% brouwmethode. De afgelopen jaren heeft de alcoholvrije en alcoholarme categorie enorme ontwikkelingen doorgemaakt. Met deze nieuwe installatie en de vernieuwde Bavaria 0.0% zetten we als pionier van alcoholvrij bier een nieuwe stap in het segment waarvoor we in 1978 het fundament legden. Ik ben ontzettend trots op onze brouwers en techneuten die zichzelf hebben uitgedaagd, hier jaren keihard aan hebben gewerkt en uiteindelijk zichzelf hebben overtroffen. Onze Bavaria 0.0% gaat de nieuwe standaard worden in de markt.'

B(r)ouwen aan de toekomst
Na een intensieve vijf jaar durende investering in de brouwinstallatie en het brouwproces, bestaande uit onderzoek, toepassen van nieuwe brouwtechnieken en eindeloos testen, is het vandaag zover. Meesterbrouwer Emiel Hendrikx: 'De afgelopen vijf jaar zijn gekenmerkt door volharding, waarin we met onze brouwers en techneuten verschillende collega-brouwerijen bezochten en honderden alcoholvrije bieren proefden en analyseerden. Toen we wisten wat er nodig was, hebben we een installatie getekend en gebouwd die volledig voldoet aan onze wensen en eisen. We hebben net zo lang tijd en energie geïnvesteerd totdat we volmondig konden zeggen dat we het beste 0.0% bier op de markt zouden brengen dat we ooit hebben gebrouwen. De nieuwe installatie geeft de nieuwe Bavaria 0.0% een verfrissende smaak, aangenaam hoppige geur en een schuimkraag die écht pilswaardig is. Het voordeel van deze nieuwe installatie is daarnaast dat we ons hele portfolio aan alcoholvrije en alcoholarme bieren kunnen verbreden met nieuwe bieren en biersoorten, zonder te veel te moeten inleveren op de smaak of kwaliteit van het bier. Daartoe waren we met de vorige installatie niet in staat.'

Grote campagne en sampling op komst
De hybride installatie leent zich voor meer varianten uit het RSFB-portfolio, licht Hendrix toe, in de range van 0 tot circa 2,5%. Romke Swinkels meldt dat het alcoholvrije- en alcoholarme segment in de biercategorie momenteel de hardstgroeiende zijn. In de horeca zal Bavaria 0,0% ook op vat verkrijgbaar worden, aangezien bestellen van alcoholvrij bier in de kroeg steeds normaler en gewenster wordt. Hiernaar gevraagd meldt Swinkels dat de directe leverantie van Bavaria 0,0% zoals vandaag bij de pers aan huis geen usance wordt. 'We gaan niet richting een SRV-achtige huis-aan-huis distributie. Ten eerste hebben we uitstekende relaties met de retailpartners voor distributie. Ten tweede staat de horeca bij de heropening straks een mooie introductie van Bavaria 0,0% te wachten.'
Hij kondigt een grote introductiecampagne aan begin 2021 maar ook veel aandacht voor proeverijen. Hiermee stelt het merk zich volgens het team 'kwetsbaar op', maar de ervaring bevalt goed, blijkt tenminste ook onder de aanwezige mediamensen.

Fris en Jong
Als tip voor goed ruiken en proeven geeft Romke Swinkels: zet je hand op het ruime, bolvormige proefglas, 'wals' dan de inhoud (ronddraaien), zodat de aroma's loskomen. En ruik daarna rustig, neem een klein slokje te nemen, laat dat door de mond gaan. Nieuw glas en door naar de volgende. Zelfde versheid, zelfde temperatuur. 'We willen appels met appels vergelijken.' Enkele proef- en ruiknotities van het expertpanel:

'Jarenlang vond ik Heineken 0% de beste. Fijn ook dat het bestond aangezien ik al vijf jaar geen "gewoon" bier meer drink. Maar in vergelijking met Bavaria 0,0% smaakt Heineken nu wat vlak. Bavaria 0,0% is fris en jong.'
Jan Heemskerk

'Hertog Jan 0% is wat zoeter. Dat klopt ook als je op de etiketten de calorieën vergelijkt.'
Jacco Freriksen

'Suiker geeft bier veel body. Heineken 0,0% heeft goede aroma's, is wel wranger en bitterder. Het aroma-palet van Bavaria 0,0% is fruitiger en voller.'
Fiona de Lange

Het nieuwe Bavaria 0,0%, in een blauw op wit ontworpen verpakking met prominent de aanduiding '0,0%', is vanaf week 48/2020 in de Nederlandse retail verkrijgbaar.
(PvWK)

---

Over Royal Swinkels Family Brewers  
'Royal Swinkels Family Brewers Holding is de holdingmaatschappij van de Swinkels Family Brewers groep. Swinkels Family Brewers is een 100% onafhankelijk familiebedrijf. Al zeven generaties lang leidt de familie Swinkels een groep van ondernemingen die inmiddels beschikt over verschillende brouwerijlocaties: brouwerij Bavaria in Lieshout (Nederland), brouwerij de Molen in Bodegraven (Nederland), brouwerij Palm en de Hoorn in Steenhuffel (België), brouwerij Rodenbach in Roeselare (België) en brouwerij Habesha in Debre Birhan (Ethiopië). Daarnaast werkt de familie nauw samen met bierbrouwerij de Koningshoeven in Berkel-Enschot (Nederland). Gezamenlijk waren deze brouwerijen in 2019 goed voor de productie van acht miljoen hectoliter bier en 818 duizend hectoliter frisdrank. Met Holland Malt beschikt de groep over twee eigen mouterijen, welke samen in 2019 goed waren voor de productie van 395 duizend ton mout. Daarnaast produceert CereX jaarlijks zo’n 4 duizend ton moutextracten en compounds. Bier&cO, een van de grootste importeurs van speciaalbier van Europa, werd in 2018 onderdeel van Swinkels Family Brewers, waardoor de lokale relevantie van haar portfolio verder toeneemt. Wereldwijd werken ruim 1.800 medewerkers binnen Swinkels Family Brewers aan een gezamenlijk doel: de consument voor ieder moment een passend bier bieden. Op 27 maart 2019 ontving Swinkels Family Brewers het Predicaat Koninklijk. Sindsdien noemt het bedrijf zich met trots Royal Swinkels Family Brewers. Voor meer informatie: www.swinkelsfamilybrewers.com.'
(bron: Royal Swinkels Family Brewers )

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken