Distilleerderij Nolet wil Lucas Bols overnemen voor ruim kwart miljard
- Food-en-retail
- 9 okt 2023 @ 12:22
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ZakelijkFood
- 9 okt 2023 @ 12:22
- Peter van Woensel Kooy
Nolet uit Schiedam heeft een overnamebod gedaan op drankenconcern Lucas Bols ter waarde van bijna 270 miljoen euro. In het gezamenlijk portfolio belanden daardoor eeuwenoude merken.
Het bijna 450 jaar oude Lucas Bols kreeg in 2015 een beursnotering in Amsterdam voor een introductieprijs van 15,75 euro. Nolet was al aandeelhouder van het bedrijf en heeft al bijna 30 procent in handen. De raden van bestuur en commissarissen van Lucas Bols steunen de overname, meldt Het Parool.
Nederlandse kampioen
De geschiedenis van familiebedrijf Nolet gaat terug naar 1691. De distilleerder heeft merken als Ketel 1, Proosje van Schiedam en maakt ook gin onder de naam Nolet. Lucas Bols heeft ook merken als Pisang Ambon, Tequila Partida, Nuvo, Bokma, Galliano en Coebergh. Volgens de beoogde partners moet door de overname een ‘Nederlandse kampioen ontstaan' op de internationale drank- en cocktailmarkt. In de Gouden Eeuw waren Nederlandse distillaten wereldwijd bekend en golden ook als geneesmiddel aan boord en aan land. Genever, Nederlandse jenever, schopte het in Engeland tot gin. De combinatie telt intussen ook veel nieuwe smaken en varianten. De geboden overnamesom zegt iets over de brand equity van zulke oude merken.
Lees hier verder.
(bron: Parool, beeld: Vinicius Amnx Amano / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Kerst 2024: Intratuin is er zoals altijd vroeg bij
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Oot Granola in zee met Yvette van... 08-11-2024
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro... 08-11-2024
- Taste of Horecava biedt ruimte... 08-11-2024
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en... 07-11-2024
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail... 07-11-2024
- Amal Kamar van Greetz: 'Marketing... 07-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing