Distilleerderij Nolet wil Lucas Bols overnemen voor ruim kwart miljard
- Food-en-retail
- 9 okt 2023 @ 12:22
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ZakelijkFood
- 9 okt 2023 @ 12:22
- Peter van Woensel Kooy
Nolet uit Schiedam heeft een overnamebod gedaan op drankenconcern Lucas Bols ter waarde van bijna 270 miljoen euro. In het gezamenlijk portfolio belanden daardoor eeuwenoude merken.
Het bijna 450 jaar oude Lucas Bols kreeg in 2015 een beursnotering in Amsterdam voor een introductieprijs van 15,75 euro. Nolet was al aandeelhouder van het bedrijf en heeft al bijna 30 procent in handen. De raden van bestuur en commissarissen van Lucas Bols steunen de overname, meldt Het Parool.
Nederlandse kampioen
De geschiedenis van familiebedrijf Nolet gaat terug naar 1691. De distilleerder heeft merken als Ketel 1, Proosje van Schiedam en maakt ook gin onder de naam Nolet. Lucas Bols heeft ook merken als Pisang Ambon, Tequila Partida, Nuvo, Bokma, Galliano en Coebergh. Volgens de beoogde partners moet door de overname een ‘Nederlandse kampioen ontstaan' op de internationale drank- en cocktailmarkt. In de Gouden Eeuw waren Nederlandse distillaten wereldwijd bekend en golden ook als geneesmiddel aan boord en aan land. Genever, Nederlandse jenever, schopte het in Engeland tot gin. De combinatie telt intussen ook veel nieuwe smaken en varianten. De geboden overnamesom zegt iets over de brand equity van zulke oude merken.
Lees hier verder.
(bron: Parool, beeld: Vinicius Amnx Amano / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




