Distilleerderij Nolet wil Lucas Bols overnemen voor ruim kwart miljard

Distilleerderij Nolet wil Lucas Bols overnemen voor ruim kwart miljard
  • Food-en-retail
  • 9 okt 2023 @ 12:22
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZakelijkFood

Nolet uit Schiedam heeft een overnamebod gedaan op drankenconcern Lucas Bols ter waarde van bijna 270 miljoen euro. In het gezamenlijk portfolio belanden daardoor eeuwenoude merken.

Het bijna 450 jaar oude Lucas Bols kreeg in 2015 een beursnotering in Amsterdam voor een introductieprijs van 15,75 euro. Nolet was al aandeelhouder van het bedrijf en heeft al bijna 30 procent in handen. De raden van bestuur en commissarissen van Lucas Bols steunen de overname, meldt Het Parool.

Nederlandse kampioen
De geschiedenis van familiebedrijf Nolet gaat terug naar 1691. De distilleerder heeft merken als Ketel 1, Proosje van Schiedam en maakt ook gin onder de naam Nolet. Lucas Bols heeft ook merken als Pisang Ambon, Tequila Partida, Nuvo, Bokma, Galliano en Coebergh. Volgens de beoogde partners moet door de overname een ‘Nederlandse kampioen ontstaan' op de internationale drank- en cocktailmarkt. In de Gouden Eeuw waren Nederlandse distillaten wereldwijd bekend en golden ook als geneesmiddel aan boord en aan land. Genever, Nederlandse jenever, schopte het in Engeland tot gin. De combinatie telt intussen ook veel nieuwe smaken en varianten. De geboden overnamesom zegt iets over de brand equity van zulke oude merken.
Lees hier verder.
(bron: Parool, beeld: Vinicius Amnx Amano / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken