[Urban farming trend] Weten wat de pot schaft
- Food-en-retail
- 12 mei 2014 @ 09:20
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodJournalistiek
- 12 mei 2014 @ 09:20
- Gastblogger
Als zelfs de Dekamarkt zijn klanten aan het moestuinieren zet, middels zegeltjes sparen, kweekbakjes en zaaigoed, kunnen we er niet meer omheen. Moestuinieren is hot. Maar samen moestuinieren is nog hotter en doen we het in de stad, door met buurtbewoners een braakliggend stukje grond vol te zaaien of al wandelend zaadbommen naast het fietspad te strooien, dan hebben we het niet meer over een moestuintje.
Dan heet het stadslandbouw, en dat dat geen overwaaiende rage is, blijkt wel uit de belangstelling van beleidsmakers, stadsplanners en kennisinstellingen voor dit fenomeen.
Nieuwsgierig geworden naar de drijfveren van de mensen die met hun buurtgenoten elke zaterdag hard werken op zo’n lapje grond in de stad, ben ik vorig jaar een aantal stadslandbouwers gaan volgen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik zelf een bovenmatige belangstelling voor het moestuingebeuren had. Wel ben ik altijd erg gecharmeerd geweest van mensen die buiten de reguliere kanalen om hun eigen micro-economie weten te realiseren. Of dat nu het delen van gereedschap is, het financieren van initiatieven via crowdfunding of het zelf kweken van voedsel, je ziet de crowd in alle geledingen van de economie zelf het heft in handen nemen.
Betekent dit nu het einde voor de traditionele distributiemodellen? Moeten alle foodretailers nu vrezen voor hun handel omdat we massaal uit onze eigen stad gaan eten in plaats van uit de supermarkt? Zo’n vaart zal het niet lopen. De stadslandbouwers die ik voor mijn boek heb gevolgd, hebben echt niet de illusie dat ze met hun moestuin voedseltekorten kunnen oplossen. Dat is ook niet hun uitgangspunt. Maar stap eens op een zaterdagmiddag een collectieve buurtmoestuin binnen, vraag of je mee mag helpen en proef tussen het wieden door eens van wat er zoal groeit. Dan weet je het weer: zo hoort een tomaat te smaken, een tuinboon is vers geplukt zoet als een snoepje. Je wordt er weer even op gewezen dat vers voedsel geen lopendebandproduct is. Dat er energie in zit en dat er mensenhanden aan te pas zijn gekomen. Het verklaart ook het succes van een winkel als Marqt en, van een andere orde, de wedergeboorte van zelfgebreide truien en het megasucces van het tijdschrift Flow. Laat maar zien hoe die worst gemaakt wordt, in welke boomgaard die appeltjes groeien en hoe lang het duurt voor je van een royale oogst kunt spreken. De crowd wil niet alleen eten, maar vooral ook weten wat de pot schaft.
Ellen van den Berg
auteur van ‘Smaakmakers, boeren in de stad’
www.smaakmakers.me
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- boek
- Ellen van den Berg
- boeren in de stad
- www.smaakmakers.me
- moestuin
- Smaakmakers
- stadsboeren
- urban farming
- geveltuin
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers