Pakjes en zakjes
- Food-en-retail
- 30 jul 2014 @ 00:01
- Link
-
Edward Stolze
Strateeg
Being There - FoodPackaging design
- 30 jul 2014 @ 00:01
- Edward Stolze
Ik gebruik bijna geen pakjes en zakjes meer. Niet uit principe of overtuiging, dat niet, maar het viel me gewoon op. De droge kruidenierswaren gaan aan mij voorbij. Of vanuit shopper perspectief: ik aan hen.
Ik ben nochtans een doodgewone, redelijk ambitie loze eten klaarmaker. Zeker doordeweeks. Ik hou van makkelijk, ik wil best variëren, zoek dan ook altijd wat inspiratie en heb een beperkt aantal recepten dat ik altijd maak. Daarnaast zijn mijn cooking skills niet zwaar ontwikkeld, kortom, ik heb recht van spreken: ik zit middenin de pakjes en zakjes doelgroep. De marketeers van Honig, Knorr, Conimex, Maggi en vele anderen zitten me op de hielen met hun uiteenlopende verschijningsvormen van braadstoom- en ovengeheimschotels.
Maar ik gebruik het niet meer. De supermarkt heeft steeds meer aansprekende, nog makkelijkere, verser aanvoelende en vooral marge-rijkere oplossingen voor mij. Daarom, aangezien het lot van de voedselmarketeer mij altijd zeer aan het hart gaat, heb ik nagedacht over een oplossing.
We moeten de zakjes en pakjes re-framen. Voor niet ingewijden: framen is de techniek waarmee we mensen door een bepaald venster naar een specifiek onderwerp laten kijken. Zo is ons de laatste jaren, vanuit diverse bronnen het venster ‘pakjes en zakjes zijn ongezond en overbodig’ aangereikt. Dat lees je bijvoorbeeld iedere zaterdag in Trouw, in de rubriek van Karin Luiten, getiteld, inderdaad, ‘koken zonder pakjes en zakjes’.
Een nieuw frame dus. Namelijk: met pakjes en zakjes maak je verse groenten lekkerder en aantrekkelijker. Verse groenten. De heilige graal in ieder Nederlands gezin. De worsteling van vele ouders en kinderen. De nooit echt lekkere gezondmaker. Die verse groenten worden nog veel lekkerder met pakjes en zakjes - en geven ze steevast iets van hun eigen gezondheid mee.
Bij Knorr lijken ze ook in deze hoek te denken. Zo hebben ze onder andere een sperziebonen top tien, was deze week nog op de radio te horen. Bijna goed. Maar ze brengen het steeds als ‘variatie tips’ en dat is nou weer net niet het juiste venster. Het gaat niet om variatie, maar om verse groenten. Dat kun je niet duidelijk genoeg zeggen.
Zo komt het weer goed met deze kruidige kruidenierswaren. Echt waar. En als je in een andere productcategorie werkzaam bent, bedenk dan eens of jouw consumenten wel door het juiste venster kijken. Er valt nog heel veel te framen in foodland.
Zodoende. En nu weer aan het werk!
Edward Stolze
Being There
-
Edward Stolze
- Werkt bij: Being There
- Functie: Strateeg
- Website:http://www.there.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing