Pakjes en zakjes

Pakjes en zakjes
  • Food-en-retail
  • 30 jul 2014 @ 00:01
  • Link
  • Edward Stolze
    Edward Stolze

    Strateeg
    Being There
  • FoodPackaging design

Ik gebruik bijna geen pakjes en zakjes meer. Niet uit principe of overtuiging, dat niet, maar het viel me gewoon op. De droge kruidenierswaren gaan aan mij voorbij. Of vanuit shopper perspectief: ik aan hen.

Ik ben nochtans een doodgewone, redelijk ambitie loze eten klaarmaker. Zeker doordeweeks. Ik hou van makkelijk, ik wil best variëren, zoek dan ook altijd wat inspiratie en heb een beperkt aantal recepten dat ik altijd maak. Daarnaast zijn mijn cooking skills niet zwaar ontwikkeld, kortom, ik heb recht van spreken: ik zit middenin de pakjes en zakjes doelgroep. De marketeers van Honig, Knorr, Conimex, Maggi en vele anderen zitten me op de hielen met hun uiteenlopende verschijningsvormen van braadstoom- en ovengeheimschotels.

Maar ik gebruik het niet meer. De supermarkt heeft steeds meer aansprekende, nog makkelijkere, verser aanvoelende en vooral marge-rijkere oplossingen voor mij. Daarom, aangezien het lot van de voedselmarketeer mij altijd zeer aan het hart gaat, heb ik nagedacht over een oplossing.

We moeten de zakjes en pakjes re-framen. Voor niet ingewijden: framen is de techniek waarmee we mensen door een bepaald venster naar een specifiek onderwerp laten kijken. Zo is ons de laatste jaren, vanuit diverse bronnen het venster ‘pakjes en zakjes zijn ongezond en overbodig’ aangereikt. Dat lees je bijvoorbeeld iedere zaterdag in Trouw, in de rubriek van Karin Luiten, getiteld, inderdaad, ‘koken zonder pakjes en zakjes’.

Een nieuw frame dus. Namelijk: met pakjes en zakjes maak je verse groenten lekkerder en aantrekkelijker. Verse groenten. De heilige graal in ieder Nederlands gezin. De worsteling van vele ouders en kinderen. De nooit echt lekkere gezondmaker. Die verse groenten worden nog veel lekkerder met pakjes en zakjes - en geven ze steevast iets van hun eigen gezondheid mee.

Bij Knorr lijken ze ook in deze hoek te denken. Zo hebben ze onder andere een sperziebonen top tien, was deze week nog op de radio te horen. Bijna goed. Maar ze brengen het steeds als ‘variatie tips’ en dat is nou weer net niet het juiste venster. Het gaat niet om variatie, maar om verse groenten. Dat kun je niet duidelijk genoeg zeggen.

Zo komt het weer goed met deze kruidige kruidenierswaren. Echt waar. En als je in een andere productcategorie werkzaam bent, bedenk dan eens of jouw consumenten wel door het juiste venster kijken. Er valt nog heel veel te framen in foodland.

Zodoende. En nu weer aan het werk!

Edward Stolze
Being There

Edward Stolze

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken