Foodverpakkingen - van Small naar XXL en weer terug?
- Food-en-retail
- 17 feb 2015 @ 00:01
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designFood
- 17 feb 2015 @ 00:01
- Huib Burggraaf
Werden vroeger flessen frisdrank verkocht van maximaal 750 milliliter, tegenwoordig is de standaard fles twee keer zo groot. Ook de inhoud van de chipszakken is door de jaren heen bijna verdubbeld. Maar grootverpakkingen staan op dit moment ter discussie. Obesitas, het milieu en mensen met een kleinere portemonnee… verpakkingen moeten weer kleiner. Of toch niet?
De gedachte ‘hoe groter, hoe beter, want voordeliger’ is inmiddels achterhaald. Diverse onderzoeken tonen aan dat de consumptie toeneemt, naarmate de verpakking groter is. Zo voordelig is zo’n grote verpakking dus blijkbaar niet, met als bijkomend gevolg: meer mensen met obesitas. Gezondheidsorganisaties en instellingen pleiten dan ook voor kleinere verpakkingen. De meest voor de hand liggende oplossing, maar in hoeverre is dit interessant voor de verkopende partijen? Grootverpakkingen worden door veel bedrijven ingezet als concurrentiemiddel (lees: winstpakker, HB).
Crisis
Dan is er nog de economische crisis. Steeds meer mensen leven onder de armoedegrens en consumenten hebben minder te besteden. Verschillende voedselproducenten spelen hierop in door kleinere verpakkingen te leveren. Terugkomend op mijn eerdere opmerking: Zijn grootverpakkingen als winstpakker voor de verkopende partij dan misschien toch verleden tijd? Consumenten betalen meer voor minder, maar het blijkt dat mensen met een kleine portemonnee vooral nadenken over het risico dat zij producten moeten weggooien. In Amerika heeft de overstap naar kleinere verpakkingen voor grote merkfabrikanten in ieder geval goed uitgepakt. *
Milieu
Een andere discussie richt zich op verpakkingen versus milieu. In de strijd tegen (voedsel)verspilling neemt de vraag naar kleine portieverpakkingen toe. Anderzijds kan een grootverpakking - hoe tegenstrijdig dit misschien ook klinkt - bijdragen aan de reductie van verpakkingsafval. Waar doen we nu goed aan?
Tegenstrijdig
Mijn bevindingen met betrekking tot de discussie groot versus klein zijn nogal tegenstrijdig. Ik denk ook dat we ons niet moeten richten op kleinere verpakkingen, maar op slimmere verpakkingen. Minder materiaalgebruik, maar met behoud van de eigenschappen van de verpakking. Hergebruik of wat denk je van verpakkingen waarin geen resten achterblijven? Neem bijvoorbeeld pakken vla of yoghurt. Hier blijft vaak nog een restje achter in het pak. Met veel getob krijg je dit er pas uit. Het juiste design, het juiste materiaal… het is tijd voor slim verpakken.
Ken jij voorbeelden van slimme verpakkingen die bijdragen aan de strijd tegen overconsumptie, voedselverspilling of verpakkingsafval?
Huib Burggraaf
VerpakkingsXpert
* Bron: foodlog.nl
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- VerpakkingsXpert
- folie
- Huib Burggraaf
- packaging
- verpakking
- aantrekkingskracht
- ontwerp
- houdbaar
- duurzaam
- slimme verpakkingen
- design
- doos
- vers
- smaak
- formaat
- Foodlog
- bak
- food
- blog
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers